شناسهٔ خبر: 34737187 - سرویس اقتصادی
منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

شاخص‌ سهام با جهش ۴ کانالی همراه شد

بورس بر فراز قله ۲۶۱ هزار واحدی

بورس تهران امروز را طوفانی پشت سر گذاشت و شاخص این بازار با رشد ۴۲۹۴ واحدی (معادل ۱.۷ درصدی) از کانال ۲۶۰ هزار واحدی نیز عبور کرد و بر فراز قله ۲۶۱ هزار و ۳۹۱ واحد ایستاد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، بورس تهران امروز را طوفانی پشت سر گذاشت و شاخص این بازار با رشد ۴۲۹۴ واحدی (معادل ۱.۷ درصدی) از کانال ۲۶۰ هزار واحدی نیز عبور کرد و بر فراز قله ۲۶۱ هزار و ۳۹۱ واحد ایستاد. افزایش قابل ملاحظه قیمت جهانی نفت و فلزات در شامگاه گذشته را باید مهمترین محرک تقاضا در وابستگان بورسی این کالاها قلمداد کرد.

تا اواسط دیروز ترس در سیمای بازار جهانی را می‌شد به خوبی مشاهده کرد. گسترش جبهه‌های جنگ تجاری بین چین و آمریکا با تضعیف مستمر نرخ مرجع یوان در برابر دلار در کنار سقوط نرخ ارز در آرژانتین،و ناآرامی‌های گسترده در هنگ‌کنگ شرایطی به وجود آورد که در پی آن طلای جهانی به صعودهای پی‌درپی خود ادامه می‌داد و شاخص‌های سهام، نفت و فلزات تحت فشار قرار داشتند. اما شامگاه گذشته ترامپ همچون به صورت کاملا غیرمنتظره‌ای اعلام کرد که قصد دارد تعرفه بر نیمی از کالاهای چینی را به تعویق بیندازد.

دو هفته قبل ترامپ اعلام کرده بود که قرار است از ابتدای سپتامبر بر ۳۰۰ میلیارد دلار از مابقی واردات کالاهای چینی تعرفه ۱۰ درصدی بگذارد. همین رویکرد فشار مضاعفی بر قیمت‌های جهانی آورد و علاوه بر اینکه طلا را به سقف ۶ ساله هدایت کرد، قیمت نفت و فلزات شدیدا تحت فشار گذاشت. اما ترامپ روز سه‌شنبه تصمیم به عقب‌نشینی گرفت. در واقع، وی وضع تعرفه بر نیمی از کالاهای یادشده که شامل موبایل و لپ‌تاپ و دیگر کالاهای مصرفی می‌شوند را تا نیمه دسامبر به حالت تعلیق درآورد. به محص انتشار این خبر، جوی از خوش‌بینی بازار جهانی را فراگرفت و قیمت نفت و فلزات و همچنین شاخص‌های سهام رشدهای ۲ تا ۴ درصدی را به نمایش گذاشتند.

از این رو امروز شاهد رشد قابل ملاحظه قیمت در سهام گروه‌های فلزات، معدنی‌ها، پتروپالایشی‌ها بودیم. به این ترتیب نماد معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، ارتباطات سیار، مخابرات؛ معدنی و صنعتی گل‌گهر و ملی صنایع مس ایران در صدر نمادهای اثرگذار بر رشد شاخص ایستادند. در فرابورس نیز شاخص کل ۵۰ واحد صعود کرد و در طح ۳۵۱۷ واحد ایستاد.

انتهای پیام/