شناسهٔ خبر: 34727164 - سرویس سیاسی
منبع: آفتاب | لینک خبر

معافیت یک شرکت هواپیمایی اروپایی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران

وزارت خزانه‌داری آمریکا به یک شرکت فرانسوی - ایتالیایی اجازه داد تا تجهیزات مورد نیاز ایران ایر را تامین کند.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ای‌تی‌دبلیو، دفتر کنترل امور دارایی‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا بامداد چهارشنبه (امروز) توصیه‌های خود در خصوص صنعت هوایی مرتبط با ایران را منتشر کرد که به فعالیت‌های ایران در رابطه با صنعت حمل‌ونقل هوایی می‌پردازد. این توصیه‌ها شامل هیچ تحریم جدید یا اصلاحیه تحریمی علیه ایران نمی‌شود، اما به افراد و شرکت‌ها درباره فعالیت‌های ایران در این زمینه که آنها را در برخی موارد فریبنده خوانده، هشدار داده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین به شرکت فرانسوی- ایتالیایی ای‌تی‌آر (ATR) که تولیدکننده هواپیماهای دارای موتو توربین‌دار است، اجازه داده تا تجهیزات مورد نیاز ایران ایر را تامین کند.

خطوط هوایی ایران ایر در حال حاضر 13 فروند هواپیمای توربوپراپ از نوع ATR 72-600 در ناوگان حمل و نقل خود دارد. طی دو سال که تحریم‌های آمریکا علیه ایران در دوران ریاست جمهوری اوباما لغو شده بود، این هواپیماها بخش عمده‌ای از معدود هواپیماهای جدید ساخت غرب را برای تحویل به ایران تشکیل دادند اما تحریم‌ها در اوت 2018 توسط رئیس جمهور ترامپ بازگردانده شد.

دولت آمریکا سپس به شرکت‌های هواپیمایی غربی درباره هرگونه تعامل با ایران بدون کسب مجوز از دفتر کنترل امور دارایی‌های وزارت خزانه‌داری هشدار داد.

مجوز شرکت ای‌تی‌آر در ماه‌های ابتدایی سال جاری (میلادی) صادر شده بود اما تاکنون رسانه‌ای نشده است.

سخنگوی ای‌تی‌آر گفت که این شرکت در آوریل 2019 اجازه یافت تا نیازهای این 13 هواپیما در ناوگان حمل‌ونقل ایران ایر را تامین کند. از این رو، ای‌تی‌آر می‌تواند قطعات، تجهیزات و ابزارهای مورد نیاز و به‌علاوه نرم‌افزار به‌روز رسانی شده و فناوری لازم را به ایران ایر برای تضمین ایمنی عملیات هواپیماها ارائه دهد. این مجوز در 30 آوریل 2021 منقضی می‌شود.

بنابر این گزارش، شرکت ایران‌ایر در فوریه سال ۲۰۱۶ قراردادی با شرکت ای‌تی‌آر برای خرید ۲۰ هواپیما امضا کرد. پنج فروند از این هواپیماها اندکی قبل از اعمال تحریم‌ها علیه ایران در سال گذشته تحویل ایران‌ایر شد.