شناسهٔ خبر: 34723673 - سرویس سیاسی
منبع: جوان | لینک خبر

شمارش معکوس برای افتتاح نخستین اورژانس هسته‌ای کشور در بوشهر

روزنامه جوان

ازآنجاکه نشت مواد هسته‌ای می‌تواند برای افرادی که در آنجا کار می‌کنند یا سایر کسانی که در نزدیکی اینگونه محل‌ها سکونت دارند خطرساز باشد لذا به منظور حل این مشکل و درمان افرادی که به این مواد آلوده می‌شوند نیاز به مراکز تخصصی است

صاحب‌خبر -
سرويس ايران جوان آنلاين: ازآنجاکه نشت مواد هسته‌ای می‌تواند برای افرادی که در آنجا کار می‌کنند یا سایر کسانی که در نزدیکی اینگونه محل‌ها سکونت دارند خطرساز باشد لذا به منظور حل این مشکل و درمان افرادی که به این مواد آلوده می‌شوند نیاز به مراکز تخصصی است تا هرچه زودتر روند درمانی انجام شود. با توجه به اینکه بوشهر صاحب یکی از بزرگ‌ترین نیروگاه‌های اتمی کشور است، لذا این مهم موجب شد تا از سه سال قبل ساخت نخستین اورژانس هسته‌ای در این استان در دستور کار قرار بگیرد. درحالی‌که برخی از مشکلات و کمبود‌ها موجب تأخیر در روند ساخت آن شده بود، حالا به گفته معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با توجه به پیشرفت ۸۵ درصدی ساخت آن، شمارش معکوس برای افتتاح نخستین اورژانس هسته‌ای کشور در بوشهر آغاز شده است؛ موضوعی که می‌تواند اتفاق خوب و مثبتی را برای صنعت هسته‌ای کشور رقم بزند.

با تمام مزایایی که استفاده از انرژی هسته‌ای دارد، اما تشعشعات آن می‌تواند بسیار خطرناک باشد؛ موضوعی که موجب شده تا در کنار اینگونه مراکز، اورژانس درمانی ایجاد شود تا به محض وقوع حادثه هرچه سریع‌تر فرد یا افراد آسیب‌دیده تحت درمان قرار بگیرند. ازآنجاکه نیروگاه اتمی بوشهر یکی از قدیمی‌ترین مرکز هسته‌ای در کشور به شمار می‌رود لذا این مهم موجب شده تا از ۳ سال قبل ساخت نخستین اورژانس هسته‌ای در این استان در دستور کار قرار بگیرد. ۲۹ آبان سال ۹۵ بود که کلنگ ساخت اورژانس هسته‌ای بوشهر با ۱۶۰ تخت به زمین زده و قرار شد با مشارکت وزارت بهداشت و سازمان انرژی اتمی، عملیات ساخت یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین اورژانس‌های هسته‌ای در کشور در بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر آغاز شود. آن زمان قرار شد این مرکز در زمینی با زیربنای ۸ هزار مترمربع و با اعتباری بالغ‌بر ۳۴۰ میلیارد ریال در طول ۱۸ ماه ساخته شود و به بهره برداری برسد. طبق برنامه‌ریزی‌ها همچنین قرار بر آن شد تا اعتبار این پروژه نیز از محل اعتبارات وزارت بهداشت و سازمان انرژی اتمی تأمین شود. با این حال برخی از مشکلات موجب شد تا روند اجرایی شدن آن دچار وقفه شود.

خیز بلند برای ساخت اورژانس هسته‌ای

با وجود اینکه ضرورت ساخت این مرکز مهم درمان آسیب‌دیدگان ناشی از تشعشعات هسته‌ای ایجاب می‌کرد تا هرچه زودتر ساخته شود، اما مشکلاتی از قبیل تأمین نشدن بودجه، تغییر مدیران و تغییر نقشه موجب شد تا روند ساخت آن دچار تغییر شود. سرانجام روز گذشته بود که معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به پیشرفت ۸۵ درصدی روند تکمیل پروژه اورژانس هسته‌ای بوشهر اعلام کرد: «با اقدامات انجام شده نگرانی‌ها به حداقل رسیده و پروژه اورژانس هسته‌ای ظرف یک ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.»

دکتر ایرج بیژنی افزود: «پروژه اورژانس هسته‌ای و عمومی بوشهر با حدود ۸ هزار مترمربع زیربنا، تعداد ۱۱۰ تخت بستری به ظرفیت تخت‌های بیمارستانی مرکز استان اضافه خواهد کرد.»
در این میان نکته مهمی که باید در نظر گرفت این بود که اهمیت این فضا به این خاطر است که ۸ هزار متر آن مفید و درمانی بوده و در زمینه زیرساخت‌های پشتیبانی از بیمارستان موجود شهدای خلیج فارس استفاده می‌شود. از این پروژه در حادثه‌هایی، چون نشت گاز و اعلام حوادث در نیروگاه اتمی بوشهر به دلیل نگرانی ساکنان جوار نیروگاه و مردم بوشهر استفاده می‌شود.

همچنین این مرکز در مراجعات به اورژانس برای تشخیص آسیب‌ها می‌تواند پاسخگوی افراد بوده و در زمان حادثه نیز در صورت آسیب‌دیدگی کار درمان را انجام دهد. به گفته کارشناسان، ساختار این پروژه به جز حدود ۴۰۰ متر که اختصاصاً برای زمان حادثه در نظر گرفته شده، ۷۶۰۰ متر دیگر فضای در حال استفاده درمانی و خدمات اورژانس و بستری است. درحالی‌که مشکلات بر سر اجرای این پروژه مهم موجب تأخیر در تکمیل و افتتاح آن شده بود، حالا خبر‌ها حکایت از آن دارد که با رفع مشکلات روند ساخت این مرکز سرعت گرفته است. معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به پیش‌بینی تکمیل پروژه اورژانس هسته‌ای در این خصوص گفت: «با توجه به افزایش قیمت‌ها و اینکه مصالح و تأسیسات باید از بازار تهیه شود، زمان‌بندی مورد انتظار که اورژانس هسته‌ای در نیمه اول سال ۹۸ به بهره‌برداری برسد امکان‌پذیر نیست، اما با اقدامات انجام شده نگرانی‌های ما به حداقل رسیده است.»