شناسهٔ خبر: 34722169 - سرویس فرهنگی
منبع: ایرنا | لینک خبر

همنوایی دف و باران

آوای دوستی دف نوازان ایران زمین

سنندج - ایرنا - آوای دوستی دف‌ نوازان ایران زمین در کردستان خاستگاه دف جهان طنین انداز شد.

صاحب‌خبر -

اجتماع بزرگ دف نوازان ایران زمین با عنوان آوای دوست از سری برنامه های نهمین جشنواره دف نوازی دف نوای رحمت شامگاه سه شنبه با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان، تعدادی از مسئولان ادارات و نهادهای مختلف استان، جمع زیادی از دف نوازان سراسر کشور و گروههایی خارجی و همچنین اقشار مختلف مردم در پارک شانو(استقلال) سنندج برگزار شد.

برنامه قرار بود ساعت ۱۸:۳۰ دقیقه عصر روز سه شنبه در پارک شانوی سنندج برگزار شد اما از یک ساعت قبل از شروع، محل برگزاری به اندازه ای شلوغ شد که جای سوزن انداختن نبود.

همه آمده بودند زن و مرد و پیر و جوان، البته انتظاری غیر از این نیز از مردم شهر و استانی که با عنوان پایتخت دف جهان شناخته میشود نمیرفت.

مردمی که در اکثر مراسم های خود از ساز عرفانی دف و مولودی خوانی استفاده می کنند بی شک از چنین برنامه هایی استقبال بی نظیر دارند.

دف نوازان هر شهر و دیاری با لباس های محلی مخصوص به خود و دف بدست در ردیف های مختلف قرار گرفته بودند و برای شروع برنامه با ریتم(ریز) به صورت همزمان به نواختن دف پرداختند.

نوای دسته جمعی دف شور و حال خاصی در میان تماشاگران ایجاد کرد و هر کسی با استفاده از گوشی خود سعی داشت این لحظات را ثبت و ضبط کنند.

پس از ریتم ریز، نوای عرفانی گروهی از کشورهای هندوستان، افغانستان و پاکستان طنین انداز شد که با استقبال بی نظیر حاضران همراه بود.

پس از آن بصورت همزمان تمام دف‌نوازان حاضر در برنامه به نواختن دف پرداخته و نوای عرفانی گزوهی از استان با عنوان باز هوای وطنم، وطنم آرزوست، اجرا شد.

اما همزمان با اجرای این نوای عرفانی، بارش باران این رحمت الهی همه را غافلگیر کرد و  اینگونه شد که دف و باران با هم همنوا شدند.

تعدادی از حاضران به زیر درختان کنار خیابان های اطراف پارک پناه برده و به تماشای برنامه پرداختند و تعداد زیادی نیز علی رغم بارش شدید ماندند و  در واقع با این حرکت علاقه و اشتیاق  وصف ناشدنی خود به دف‌نوازی و مولودی خوانی را نشان دادند.

باران هر لحظه شدت می گرفت  لذا متولیان این برنامه فرهنگی تصمیم گرفتند برای رعایت حال مردم تعدادی از برنامه های پیش بینی شده برای اجرا در این محل را لغو کنند.

نهمین جشنواره بین المللی دف نوازی با عنوان 'دف نوای رحمت' با حضور ۳۰ استان کشور و چند گروه خارحی تا ۲۴مرداد در سنندج برگزار می شود و آثارهنرمندان تک نواز و گروه نواز در این دو روز مورد ارزیابی قرار می گیرد.

آیین افتتاحیه این جشنواره روز چهارشنبه ساعت ۹ صبح در پردیس سینمایی بهمن سنندج برگزار می شود.

مردم کردستان در آیین های دینی ‌و مذهبی خود از جمله آیین های مولودی خوانی از ساز دف استفاده می کنند و به همین خاطر دف به عنوان یک ساز دینی و مقدس در بین مردم این منطقه شناخته شده است.

دف یکی از سازهای کوبه‌ای در موسیقی ایرانی است که شامل حلقه‌ای چوبی است که پوست نازکی بر آن کشیده‌اند و با ضربه‌های انگشت می‌نوازند.

این ساز از سازهای ضربی ایرانی شبیه به دایره ولی بزرگ‌تر از آن و با صدای بم‌تر است و در دوره اسلامی ایران، این ساز برای پشتیبانی از ساز و حفظ وزن به کار می‌رفته و رکن اصلی مجالس محافل اهل ذوق و عرفان بوده و برای آنکه طنین بهتری داشته باشد روی دف پوست آهو می‌کشیدند.

۷۳۴۸  / ۳۰۳۴