شناسهٔ خبر: 34720175 - سرویس سیاسی
منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس دفتر رئیس جمهوری:

مقابله با دشمنان درفضای مجازی باعث تقویت اقتصاد کشور می شود

تهران – ایرنا – رئیس دفتر رئیس جمهوری تاکید کرد: فضای مجازی یکی از عرصه‌ها برای مقابله با اقدامات دشمنان به شمار می رود که به ما امکان تقویت اقتصاد کشور را می دهد.

صاحب‌خبر -

محمود واعظی سه‌شنبه شب درآیین اختتامیه یازدهمین جشنواره رسانه دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت تهران، گفت: پس از پایان جنگ سرد عملاً شرایط قدرت در دنیا تغییر یافته و جایگاه قدرت نظامی کاهش داشته است.

وی افزود: هم اکنون قدرت‌های مهم دیگری از جمله قدرت نرم، جایگاه محوری پیدا کرده که می‌توانیم در کشور با کمک فرهنگ غنی، سنت‌ها، تاریخ و اعتقادات و آموزه‌های دینی و با ابزار فضای مجازی، قدرت نرم خود را در وهله اول در کشورهای اسلامی و سپس در سایر نقاط جهان تبلیغ کنیم.

وی درادامه سخنان خود به هدف‌گذاری دشمنان در زمینه اقتصاد و مباحث قدرت نرم برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: افزایش نقش اقتصاد دیجیتال در کشور و بهره‌گیری از غنای فرهنگی و دینی می‌تواند در ناامیدی و خنثی کردن اقدامات دشمن، نقش اساسی ایفا کند.

واعظی همچنین بر ضرورت فعالیت بیشتر بر روی محتوای فرهنگی و دینی فضای مجازی تاکید و تصریح کرد: تعمیق اندیشه، پررنگ کردن فرهنگ و صادر کردن این فرهنگ به مشتاقان در جهان می‌تواند از مزایای قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در جهان باشد.

وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در ادامه سخنان خود با بیان اینکه متاسفانه در کشور معایب فضای مجازی بیشتر از مزایای آن پررنگ شده است، تصریح کرد: بطور یقین فضای مجازی آسیب‌هایی دارد و باید تلاش کنیم با کاهش این آسیب‌ها از این فضا برای اهداف بلندمدت نظام جمهوری اسلامی ایران استفاده کنیم.

واعظی همچنین با اشاره به نقش اقتصاد دیجیتال در مواجهه با جنگ اقتصادی دشمنان، اظهارداشت: دشمن تلاش دارد در این زمینه پیروز شود تا در مراحل بعد به سایر اهداف خود برسد و به همین منظور سخت‌ترین تحریم‌ها علیه کشورمان اعمال شد.

رئیس دفتر رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه اساس فعالیت‌های ما بر مقاومت فعال است که باید در این زمینه از همه ابزارها به خوبی استفاده کنیم تا تلاش دشمنان خنثی شود، تاکید کرد: فضای مجازی یکی از عرصه‌ها برای مقابله با اقدامات دشمنان است که به ما امکان می‌دهد اقتصاد خود را تقویت کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه اقتصاد دیجیتال میان‌بری برای اقتصاد بیمارگونه کشور است که از قبل انقلاب و برخی اتفاقات پس از انقلاب به ارث رسید، افزود: باید باور کنیم که اقتصاد دیجیتال در این شرایط خاص و با توجه به پتانسیل‌های کشور می‌تواند به حل مشکلات کمک نماید و در بسیاری از بخش‌ها به خودکفایی برسیم.

واعظی با اشاره به موفقیت‌های سایر کشورها در این زمینه و تاکید بر ضرورت تلاش همزمان همه بخش‌های کشور برای بهره‌گیری از این فضای مجازی، افزود: در دولت و دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی، بسترهای خوبی برای ورود به این عرصه فراهم شده است که البته در ابتدای هر کاری با واپس‌زدگی‌هایی مواجه‌ایم، اما اگر تلاش، استمرار و اصرار داشته باشیم، قطعا راه پیش رو باز خواهد شد.

این عضو هیات دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه رئیس جمهوری و دولت تدبیر و امید به صورت جدی بر این باور هستند که باید تلاش کنیم، نقش و جایگاه اقتصاد دیجیتال در کشور ارتقاء یابد، ادامه داد: این بدان معناست که باید برخی اقدامات و قانون‌گذاری‌ها در مجلس، تغییر آیین‌نامه‌ها در وزارتخانه ها و همچنین در برگیری فضای مجازی در تمام وزارتخانه‌های مختلف انجام شود.

واعظی با بیان اینکه بسترسازی فضای مجازی یکی از اولویت‌های دولت است و بسترهای آن در کشور فراهم شده است، گفت: باید تمام کشور بتواند از مزایای فضای مجازی استفاده کند.

رئیس دفتر رئیس جمهوری در ادامه وجود ۷۰ هزار کیلومتر شبکه اصلی فیبر نوری، اتصال ۱۰.۵ میلیون شرکت یا خانوار به پهنای باند ثابت، ۷۲ میلیون مشترک اینترنت نسل ۳ و ۴، اتصال یکهزار شهر و ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت، اتصال همه دانشگاه‌های سراسر کشور به اینترنت، اضافه شدن به ترافیک VOD در کشور، افزایش صد در صدی تماشای تلویزیون‌های اینترنتی نسبت به سال گذشته و وجود ۲۵۰ هزار اپلیکیشن بومی در کشور را از جمله تحولات اینترنت در دولت تدبیر و امید برشمرد.

وی تاکید کرد: هم اکنون زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات در کشور آماده شده است که اگر این زیرساخت‌ها توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آماده نمی‌شد، سایر بخش‌ها و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمی‌توانستند برای محتواهای فرهنگی برنامه‌ریزی نمایند.

واعظی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های دولت الکترونیک و شبکه ملی اطلاعات از لحاظ فنی در کشور آماده شده است، تصریح کرد: ضعف ما در بخش خدمات و تولید محتواست که البته در سال‌های گذشته با توجه به اپلیکیشن‌های بومی و فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در بخش خدمات رشد قابل توجهی‌ داشته‌ایم.

رئیس دفتر رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: یکی از مزایای شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز اندک به سرمایه و ایجاد تحول است که الان به کسب و کارها در حوزه فضای مجازی نیاز اساسی داریم.

واعظی با اشاره به غنای مقوله‌های فرهنگی و دینی در کشور، ادامه داد: امروز در دنیا کسی که داده و محتوا دارد، ثروتمند است. تا جایی که در سایر کشورها از ارتباطات معمولی بین مردم به عنوان دیتا برای ثروت‌آفرینی استفاده می‌شود، اما با توجه به غنای فرهنگی و دینی کشور نیاز داریم که از این محتوا برای ثروت‌آفرینی استفاده کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهوری با بیان اینکه باید به بخش خصوصی اعتماد کرد و اطلاعات و محتوا را در اختیار آنان قرار داد، گفت: بخش خصوصی می‌تواند به اقتصاد دیجیتال کمک نماید و در عین حال این محتواهای فرهنگی و دینی را در دسترس همه مردم ایران و دنیا قرار دهد تا به رشد و توسعه در کشور کمک شود.

واعظی ادامه داد: باید روش‌ها را تغییر دهیم، از بخش خصوصی استفاده شود و به آنان اعتماد کنیم و با در اختیار قرار دادن اطلاعات، یک مهر طبقه‌بندی بر روی  تمام محتواها قرار ندهیم؛ در این صورت شاهد  شکوفایی در کار فرهنگی و همچنین کسب و کارها در کشور، خواهیم بود.

رئیس دفتر رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه باید از اقتصاد فرهنگ درآمدزایی کنیم تا در بخش توسعه فرهنگی از آن استفاده شود، گفت: این نهضت می‌تواند به اشتغال‌زایی در کشور کمک اساسی نماید که باید محتوای فرهنگی و دینی در دسترس همگان قرار گیرد.

واعظی با بیان اینکه کسب و کارهای فرهنگی ابتدا باید توسط دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقویت شود تا در مرحله بعد مبلغ خودشان باشند و عمومیت یابند، تاکید کرد: در کشور معمولاً حقوق تولیدکننده محتوا مراعات نمی‌شود و زیرساخت‌ها در صورتی ارزشمندند که تولید محتوا داشته باشند و این نکته مهم، در دولت و شورای عالی فضای مجازی مورد توجه است.

درادامه این مراسم با رئیس دفتر رئیس جمهوری و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور از برگزیدگان یازدهمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال با اهداء لوح و تندیس، تجلیل بعمل آمد.