شناسهٔ خبر: 34082608 - سرویس استانی
منبع: فارس | لینک خبر

سنگ نگاره‌های «کمرمقبولا» ظرفیت ثبت جهانی را دارد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: سنگ نگاره‌های «کمرمقبولا» قابلیت آن را دارد که به صورت جدی به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه سنگ نگاره‌های ایران در فهرست جهانی یونسکو به ثبت برسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، مرجان اکبری با اشاره به اهمیت و ارزش تاریخی این منطقه، گفت: دلیل پیشنهاد ثبت جهانی این میراث فرهنگی به این دلیل بوده، چراکه دارای بازتاب فرهنگی و ظرفیت مطالعاتی بسیار است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی اظهار کرد: برای انجام ثبت جهانی این اثر هنوز راه درازی در پیش داریم، اما گام اول به عنوان درک این ضرورت در استان به خوبی بردشته شده است.

وی یادآور شد: این محوطه تاریخی که در فروردین ماه سال جاری در فهرست آثار ملی ثبت شد، هم‌اکنون در شرایط حفاظتی مطلوبی قرار دارد و مشکلی در این زمینه نداریم.

اکبری با بیان اینکه اعتبارات سال جاری هنوز به استان اختصاص نیافته است، افزود: با توجه به تخصیص اعتبارات مبلغ مورد نیاز برای این اثر و انجام اقدامات حفاظتی را مشخص می‌کنیم.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی درباره تخریب سنگ نگاره‌ها توسط برخی از افراد گفت: به وفور شاهد این اقدام خرابکارانه در سنگ نگاره‌ها هستیم و علت آن نیز ناآگاهی افراد و عدم ثبت ملی این آثار است.

وی با بیان اینکه نهادهای فرهنگی و آموزشی باید نسبت به آموزش افراد از سنین پایین و فرهنگ‌سازی در این زمینه اقدام کنند تا در آینده شاهد چنین اقدامات خرابکارانه و ضد فرهنگی نباشیم، متذکر شد: رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما نیزدر این زمینه نقش مهمی برای فرهنگ‌سازی و آموزش افراد دارند.

اکبری اضافه کرد: برای وضعیت موجود کمرمقبولا نیز با توجه به ثبت ملی این اثر و انجام اقدامات حفاظتی و صیانتی اقدامات کنترلی انجام می‌شود، ضمن اینکه با توجه به وسعت 5 هکتاری این محوطه در کنار اقدامات حفاظتی و بازدارنده باید اقدامات آموزشی و فرهنگ‌سازی نیز انجام شود.

انتهای پیام/ 70031