شناسهٔ خبر: 34057934 - سرویس فرهنگی
منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

مشکل ریشه‌دار سد معبر در خیابان غفاری از نگاه ساکنان و کاسبان

پیاده‌رو درقرق کاسبان مخصوص

فاطمه عسگری نیا-خبرنگار: قدمت حضور مغازه‌های پیچ و مهره‌فروشی، تراشکاری و جرثقیل‌داران در خیابان «غفاری» و محله «مخصوص» به اندازه عمر برخی از گاراژهای قدیمی حوالی میدان «قزوین» است.

صاحب‌خبر -

قریب به اتفاق کاسبان این مغازه‌ها ساکنان قدیمی همین محله‌اند که با شکل‌گیری کسب و کارشان در محله، کم‌کم خانه‌هایشان را در جوار همین مغازه‌های بزرگ و کوچک، بنا کردند. تجمع همه این مشاغل در کنار معابر اصلی محله مخصوص، موجب شده تا ضمن بروز مشکلاتی برای اهالی هنگام‌ تردد در محله، سیمای شهری نامناسبی در این محدوده شکل بگیرد.  اگر بخواهی از ابتدا تا انتهای خیابان غفاری را پیاده طی کنی چاره‌ای نداری تا برای عبور به جای پیاده‌رو از حاشیه خیابان استفاده کنی. در این خیابان، پیاده‌راه در قرق مشاغل به اصطلاح مزاحم است. از تراشکاران گرفته تا صنف پیچ و مهره‌فروشان و جرثقیل‌داران.  

  • اهالی: تردد برایمان مشکل است

«زهرا رئوفی» یکی از اهالی خیابان غفاری می‌گوید که خیابان غفاری یک پیاده‌راه قدیمی و باریک دارد که همان هم در اختیار مغازه‌داران است. از صبح تا شب جلو همه این مغازه‌ها پر از مرد است و این موضوع‌ تردد را برای بانوان محله سخت کرده است. بسیاری از بانوان محله مجبورند تأمین مایحتاج روزانه زندگی خود را تا برگشت همسرانشان از محل کار، به تعویق بیندازند.»  «امیرحسین شهریاری» یکی دیگر از اهالی این محله می‌گوید: «تجمع کاسبان صنوف پیچ و مهره‌فروشان، تراشکاران و جرثقیل‌داران در خیابان غفاری، آرامش و آسایش را از اهالی محله گرفته و با توجه به افزایش جمعیت محله و نیاز اهالی در استقرار کسب و کارهای دیگر اعم از میوه و ‌تره‌بار، سوپرمارکت، نانوایی و... وجود این مغازه‌های قدیمی امکانات فوق را از دسترس شهروندان دور کرده است و ما باید برای تأمین نیازهای خود مسافت زیادی را طی کنیم.»  «کریم نجفی» یکی دیگر از اهالی محله می‌گوید: «وجود این کسب و کارها در محله سبب شده تا تردد غریبه‌ها در محله زیاد و امنیت تردد در آن به‌ویژه برای بانوان کمتر شود. موضوعی که بارها و بارها در قالب گلایه شهروندی به شهرداری منتقل شده اما تا به امروز راه‌حلی برای آن ارائه نشده است.»

  •  کاسبان:بخشی از هویت محله‌ایم 

«حسین آقا» یکی از کاسبان قدیمی این محله است. مغازه کوچک تراشکاری‌اش میراث به جا مانده از پدر برای اوست. می‌گوید: «همه کودکی‌هایم در این محله و این مغازه ۳ در ۴ است. عمرش به اندازه خودم است.» وقتی نظر او را برای مزاحمت‌های کسب و کارش در محله می‌پرسیم، می‌گوید: «این مغازه‌ها پیش از ساخت خانه‌ها راه‌اندازی شده بود، بنابراین همه اهالی ساکن در این محله پیش از سکونت با این شرایط آشنا بوده‌اند ضمن اینکه خود ما هم از اهالی همین محله هستیم.» 
همین‌طور که با حسین آقا مشغول صحبت بودیم، همسایه هم‌صنفی‌اش می‌گوید: «در چند سال گذشته، از سوی کارشناسان شهرداری بحث‌های زیادی درباره انتقال واحدهای کسبی این مجموعه‌ها به خارج از شهر تهران مطرح شده اما واقعیت این است که با این کار، حلقه زنجیره اقتصادی شکل گرفته در حوالی میدان قزوین، پاره می‌شود.» حرف‌های این کاسبان را حاج «مرتضی» از قدیمی‌های صنف پیچ و مهره‌فروشان ادامه می‌دهد و می‌گوید: «واحدهای صنفی بزرگ و کوچکی که در حاشیه میدان قزوین و خیابان غفاری شکل گرفته‌اند، همه حکم زیرمجموعه گاراژهای قدیمی این میدان را دارند و امکان جابه‌جایی آنها وجود ندارد، در واقع انتقال این مشاغل حکم نابودی آنها را دارد.»