شناسهٔ خبر: 33468364 - سرویس بین‌الملل
منبع: تابناک | لینک خبر

اردوغان: نظامیان خود را در قبرس کاهش نمی‌دهیم

صاحب‌خبر -
"رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه گفت: کاهش شمار نظامیان ترکیه در شمال قبرس در دستور کار این کشور نیست.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، اردوغان روز جمعه پیش از سفر به تاجیکستان برای شرکت در پنجمین کنفرانس «تعادل و اعتمادسازی در آسیا» (سیکا) افزود: به اندازی کافی نیرو در شمال قبرس مستقر می‌کنیم و در این باره از کسی اجازه نمی‌گیریم.

وی اضافه کرد: واشنگتن به وعده خود درباره شهر منبج سوریه عمل نکرد، ولی این به معنای بی تفاوتی ترکیه نیست و ما برنامه خود را اجرا می‌کنیم.

اردوغان اظهار داشت: بمباران مناطق غیرنظامی در ادلب سوریه جنایتی غیرقابل بخشش است.

وی گفت: اگر موضع گیری ترکیه درباره ادلب نبود، وضعیت این منطقه اکنون به گونه‌ای دیگری بود و موج بزرگی از مهاجرت به سوی ترکیه شکل می‌گرفت.

رئیس جمهوری ترکیه بیان کرد: مشکلات در ادلب با مذاکرات ترکیه و روسیه بسیار کاهش یافت.

اردوغان با بیان اینکه ترکیه از نزدیک تحولات ادلب را پیگیری می‌کند، افزود: این منطقه مدتی شاهد آتش بس کامل بود، ولی پس از ان حوادث ناخوشایندی اتفاق افتاد.

وی با اشاره به اینکه درصورت ادامه عملیات سوریه در ادلب ساکت نخواهیم نشست، افزود: حمله سوریه به یک مرکز نظارت ترکیه در استان ادلب چند زخمی برجای گذاشت، ولی نیرو‌های ترکیه کاری کردند که طرف مقابل هزینه سنگینی بپردازد.

به گزارش ایرنا، جزیره قبرس که در داخل دریای مدیترانه واقع شده، در پی اختلاف بین آتن و آنکارا در سال ۱۹۷۴ میلادی و پس از درگیری‌های نظامی بین دو کشور، به دو بخش ترک نشین (شمالی) و رومی یونانی نشین (جنوبی) تجزیه شد.
بخش جنوبی و رومی نشین قبرس به عنوان یک کشور مستقل توسط سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته می‌شود و عضو اتحادیه اروپاست، ولی بخش شمالی (ترک نشین) جزیره قبرس فقط توسط ترکیه به عنوان یک کشور به رسمیت شناخته شده است.
از سال ۱۹۷۴ میلادی تاکنون تمام تلاش‌های سازمان ملل متحد و دیگر مجامع بین المللی برای حل مساله قبرس و وحدت مجدد دو بخش این جزیره که یکی از مشکلات اصلی و اختلافات بین آتن و آنکارا محسوب می‌شود، به بن بست خورده است.