شناسهٔ خبر: 33444328 - سرویس سیاسی
منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

دیاکو حسینی در گفتگو با «پاد»

بهره برداری تهران و توکیو از سفر تاریخی/ محور اصلی سفر آبه به ایران در چارچوب توسعه روابط دو جانبه است

دیاکو حسینی، تحلیل گر ارشد مسائل بین الملل سفر تاریخی نخست وزیر ژاپن به ایران را فرصتی مناسب برای بهره برداری دو کشور عنوان کرد و آن را در راستای توسعه روابط دوجانبه دانست.

صاحب‌خبر -

وی با بیان اینکه سفر آبه به ایران در چارچوب روابط دو جانبه ایران و ژاپن است گفت:  برخلاف صحبت هایی که در هفته های اخیر درباره میانجی گری از سوی مقام های آمریکایی و بعضا ژاپنی اعلام شد محور اصلی این سفر بر پایه روابط دو جانبه این دو کشور است.

حسینی با اشاره به نیاز ژاپن به منابع انرژی گفت: ژاپن وارد کننده بزرگ نفت از خلیج فارس و ایران است و متوجه این واقعیت  است که روابط دو کشور در بلند مدت با توجه به افزایش مصرف انرژی وابسته به منطقه خواهد بود و بر این اساس یکی از مهمترین محورهای این سفر پیرامون این مساله است. این تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل در بخش دیگری از اظهارت خود به اهمیت این سفر برای ایران اشاره و اظهار کرد:  از سویی دیگر این سفر برای ایران نیز حائز اهمیت است و می تواند زمینه را برای نقش آفرینی بیشتر کشورمان در رابطه با قدرت های نوظهور جدید در آسیا فراهم کند.

وی در ادامه افزود: بخش عمده ای از این سفر به همکاری های تکنیکی و فنی ایران و ژاپن بازمی گردد. انتقال دانش فنی از سوی ژاپن برای ایران و همچنین پتانسیل های اقتصادی کشورمان برای ژاپن از اهمیت زیادی برخوردار است. حسینی تصریح کرد: این واقعیت روشن است که رسیدن به این پتانسیل نیازمند رفع تحریم های یکجانبه آمریکاست و ژاپن به عنوان متحد آمریکا می تواند برای منافع خود تلاش و آمریکا را متقاعد به کنار گذاشتن این سیاست قدیمی و شکست خورده در خصوص ایران کند.

وی اظهارات اعلام شده در خصوص میانجی گری ژاپن بین ایران و آمریکا را  نشان دهنده حسن نیت این کشور برای حل اختلافات و کاهش مناقشات در منطقه عنوان کرد و گفت:  نباید در این خصوص برداشتی فراتر داشته باشیم؛ چراکه زمانی میانجی گری موثر خواهد بود که طرفین  حداقل به یک زمینه های مشترک لازمی رسیده باشند. این مساله در صورتی محقق می شود که آمریکا تصمیم بگیرد به عنوان یک کشور مسئول آنچه را بر عهده دارد انجام دهد و در غیر این صورت میانجی گری نتیجه ای حاصل نمی کند و در نهایت ممکن است تسهیل کننده انتقال خواسته های ایران به طرف آمریکایی باشد.