شناسهٔ خبر: 33443694 - سرویس بین‌الملل
منبع: ایلنا | لینک خبر

زنگنه در گفت‌وگو با ایلنا:

مشت آهنین انصارالله از فضای مجازی تا مقاومت ایجابی/ حاکمیت هژمونی عربستان بر یمن به اتمام رسیده است

انصارالله حق دفاع از مردم یمن در برابر تجاوز عربستان را برای خود محفوظ می‌داند و اقدام‌های آن تنها به فضای مجازی یا حملات هوایی محدود نمی‌شود.

صاحب‌خبر -

«صباح زنگنه» سفیر و نماینده سابق ایران نزد سازمان همکاری اسلامی با اشاره به دلایل ناتوانی عربستان سعودی در مقابل طرح های عملیاتی انصارالله یمن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: چندین ماه است که توان نظامی انصارالله یمن نسبت به گذشته بسیار افزایش پیدا کرده و هر از چندگاهی شاهد انجام عملیات از سوی این جنبش بومی یمن علیه ائتلاف متجاوز عربی هستیم که در راس آن عربستان سعودی و امارات قرار دارد. اینکه بسیاری از محافل و رسانه‌های متعلق به هم‌پیمانان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای عربستان اقدام‌های انصارالله یمن را زیر سوال می‌برند و علیه آنها سخن می‌گویند یک موضوع کاملاً طبیعی به حساب می‌آید اما آنها هیچگاه از خود نمی‌پرسند که چرا هیچ حقوقی برای دفاع مردم یمن از خودشان قائل نیستند؟ باید توجه کنیم که مردم یمن در محاصره کامل قرار دارند و تمام زیر ساخت‌های اقتصادی، تجاری و حتی تاسیسات اولیه شهری آنها از بین رفته و در بدترین شرایط زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: اقدام‌های ائتلاف عربی علیه یمن و مردم این کشور طی سالیان اخیر به حدی وخیم بوده که مردم یمن حتی از دسترسی به آب آشامیدنی محروم هستند و در هفته چندین بار مورد هدف جنگنده‌های سعودی و امارات قرار می‌گیرند؛ از این جهت آنها هیچ راهی جز پاسخگویی و مقاومت بلند مدت ندارند. ملت یمن در اقصی نقاط خاک خود با تکیه بر مقاومت بدون عکس العمل و مقاومت سخت و ایجابی، جواب عربستان و امارات متحده را داده‌اند که در مورد دوم (مقاومت سخت و پاسخگویی نظامی) به دنبال احقاق حقوق از دست رفته خود و همچنین به تصویر کشیدن سیاست بازدارندگی هستند. به نظرم اینکه عربستان و امارات و کشورهای حامی آنها طی سال‌های اخیر از انصارالله یمن و مدل مواجهه آنها با ریاض، امارات و مزدوران آنها گله و شکایت می‌کند، یک مساله بسیار مضحک و خنده دار است؛ چراکه در دنیای امروز تجاوز نظامی بدون پاسخ نخواهد ماند و در مورد یمن و انصارالله هم این مساله صدق می‌کند.

این تحلیلگر مسائل منطقه با بیان اینکه عامل تجاوز به یمن باید منتظر پاسخ‌های شدیدتر از جانب انصارالله باشد، گفت: تمام اسناد و مدارک میدانی، رسانه‌ای و سیاسی به وضوح نشان می‌دهد که عربستان سعودی اولین و آخرین عامل تجاوز به یمن است و از این منظر طبیعتاً حق دفاع مشروع برای انصارالله محفوظ است. حملات انصارالله در ابتداء بر اماکن و پایگاه‌های نظامی تکیه داشت اما پس از مدتی به دلیل آنکه تمام تسلیحات عربستان با درآمد نفتی از آمریکا و کشورهای اروپایی خریداری می‌شد، اماکن و مراکز اقتصادی هم مورد هدف قرار گرفت؛ به عبارت دیگر راهبرد انصارالله در ابتدا تضعیف قوای محرک نظامی بود و پس از تضعیف این جبهه از ماشین جنگی ریاض، حالا برای ضربه زدن به سراغ منابع مالی و درآمدی این کشور رفته است تا بتواند بنیان اقدام‌های نظامی ریاض را از ریشه مورد هدف قرار دهد و از جهتی دیگر به سرمایه آنها ضربه بزند.

زنگنه افزود: انصارالله یمن قدرت و ابتکار عمل خود را طی سال‌های جنگ با ائتلاف مزدور عربی، روز به روز افزایش داده است؛ به گونه‌ای که ابتکار عمل آنها بیش از حد گسترش پیدا کرده و از فضای مجازی گرفته تا اقدام‌های نظامی را در بر می‌گیرد. در این میان هر زمانی که عربستان زیر فشارهای مضاعف قرار می‌گیرد و احساس می‌کند در تنگنا قرار گرفته، شاهد آن هستیم که اهرم‌های سیاسی به کار می‌افتند تا بتوانند برای ریاض روزنه تنفس سیاسی و میدانی مهیا کنند. من بر این باورم که سازمان ملل تا به امروز به هیچ وجه نتوانسته یک آجر از دیوار مشکلات پرونده یمن کم کند و تنها دو مورد برای حل و فصل پرونده یمن وجود دارد. نخست، حاکم شدن عقلانیت و دوم، موازنه وحشت. چراکه جنگ یمن به خوبی نشان داد که دوران هژمونی عربستان بر یمن پایان یافته و بهترین اقدامی که کشورها می توانند انجام دهند، این است که از سیاست‌های فعلی خود عدول کنند و سپس انتخاب سرنوشت سیاسی را به مردم یمن واگذار کنند.