شناسهٔ خبر: 33430661 - سرویس فرهنگی
منبع: آریا | لینک خبر

اسکورسيزي دومين مستند باب ديلن را ساخت

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - مستند جديد «مارتين اسکورسيزي» کارگردان بزرگ هاليوود در مورد «باب ديلن» خواننده، آهنگساز و شاعر آمريکايي از روز چهارشنبه در شبکه نتفيليکس و با اکران محدود در سينما به نمايش در مي‌آيد.
به گزارش روز سه‌شنبه خبرگزاري رويترز از لس‌آنجلس، اين مستند تحت عنوان «نمايش تندر رولينگ: داستان باب ديلن»، معرف يکي از عجيب‌ترين تورهاي کنسرت باب ديلن در سال 1975 در آمريکا است.
در آن تور، هنرمنداني چون «جوني ميچل»، «جون بايز»، «راجر مک گوئين»، «آلن گينزبرگ» و «ميک رانسون»، ديلن را همراهي مي‌کردند.
ديلن در سال 1978 بخش‌هايي از تصاوير موجود اين کنسرت را در قالب يک فيلم مستند به نام «رينالدو و کارلا» کارگرداني کرد، اثري که با نظرات منتقدان و حاضران در اين کنسرت بمباران شد و آخرين تجربه وي در عرصه کارگرداني بود.
اسکورسيزي کارگردان برنده جايزه اسکار در مستند جديدش از بيش از يکصد ساعت تصاوير فيلمبرداري شده در سال 1975 استفاده کرده و همان روح و فضا را بازتاب داده است. وي در اين مستند، صحنه‌هايي از اجراي ديلن و بايز را با مصاحبه‌هايي با بازيگراني چون «شارون استون» درهم آميخته است.
اسکورسيزي در سال 2005 نيز مستندي در مورد باب ديلن ساخت که البته رويکردي متفاوت را در آن در پيش گرفت. مستند آن سال، راوي زندگي ديلن در سال‌هاي 1960 ميلادي بود که مراحل تغيير زندگي وي از يک دانش آموز ترک تحصيل کرده در نيويورک به يک ستاره بين المللي موسيقي راک را نشان مي‌داد.
باب ديلن خواننده و ترانه سراي آمريکايي است که شش دهه، چهره‌اي سرشناس در فرهنگ مردمي شناخته مي‌شد. اکثر آثار نامدار وي به سال‌هاي 1960 ميلادي بازمي گردد، زماني که برخي آهنگ‌هايش به سرود جنبش حقوق مدني و جنبش ضد جنگ تبديل شد. اشعار وي در آن دوره درآميخته با نفوذ سياسي، اجتماعي، فلسفي و ادبي بود.
ديلن از سال 1994، هشت کتاب رسم و نقاشي را منتشر کرد و آثار وي در مهمترين نگارخانه‌هاي هنري به نمايش درآمد. وي که در سبک موسيقي بومي آمريکا فعاليت مي‌کرد، در دهه 1960 ميلادي به سبک راک روي آورد.
ديلن به شکسپير هم نسلان خود شهرت يافت و در سال 2016، جايزه نوبل ادبيات را به خاطر آفرينش بياني تازه در ترانه سرايي آمريکا دريافت کرد.