شناسهٔ خبر: 33430650 - سرویس فرهنگی
منبع: آریا | لینک خبر

محمد معتمدي: کار ما شکست مطلق است

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - «محمد معتمدي» مدتي است که پروژه‌ي «کنسرت براي همه» را روي صحنه مي‌برد. اين خواننده‌ قرار است روز چهارشنبه 29 خرداد ماه بار ديگر در قالب اين طرح به اجراي قطعات منتخب خود از جمله «آرام من»، «لحظه گرگ و ميش»، «تختي»، «کوير»، «سيانور» در سالن ميلاد نمايشگاه بين‌المللي تهران بپردازد و عوايد آن را به سيل‌زدگان استان لرستان اختصاص دهد. اين خواننده‌ي سرشناس ايران در نشستي که در سالن جلسات اتاق بازرگاني صنايع، معادن و کشاورزي ايران، برگزار کرد، ضمن اعلام جزئيات کنسرت خيريه‌ي پيش رو،‌ درباره‌ي برخي از حاشيه‌هاي خود سخن گفت.
در ابتداي اين نشست «فاطمه فريد» از فعالان انجمن مردم‌نهاد «ديده‌بان آزادي و توسعه» ضمن ارائه توضيحاتي از فعاليت‌هاي اين انجمن گفت: «پس از حادثه ناگوار سيل استان لرستان، مجموعه‌ي ما به عنوان يک انجمن مردم‌نهاد فعاليت‌هايي در جهت حمايت از سيل‌زدگان انجام داد و کنسرت آقاي «معتمدي» نيز يکي از اين برنامه‌ها است که قرار است عوائد فروش آن در اختيار شهروندان لرستاني به‌ويژه معلولان تعلق گيرد.»‌
«محمد معتمدي» هم در اين نشست با اشاره به برخي جزئيات کنسرت پيش رو توضيح داد: «مدت‌ها بود دغدغه اين را داشتم که بسياري از مخاطبان به دليل شرايط اقتصادي، توانايي حضور در کنسرت را ندارند و اين کالاي فرهنگي را به عنوان يک متاع دور از دست تصور مي‌کنند. لذا عيد امسال طرح «هنر براي همه» را آغاز کرديم و خوشبختانه با حمايت‌هاي خوبي که از اين ناحيه داشتيم بازخورد خوبي هم داشتيم. مي‌خواستم اين طرح را براي تابستان نيز ادامه دهم؛ اما متأسفانه در اين زمينه تنها بودم تا اين‌که از سوي انجمن مردم‌نهاد ديده‌بان آزادي و توسعه به من پيشنهاد برگزاري کنسرت به نفع سيل‌زدگان استان لرستان ارائه شد. نيت خيرخواهانه اين انجمن مردم‌نهاد با آنچه ما در طرح هنر براي همه مدنظرمان بود دربرگيرنده اهداف مشترکي بود که من را ترغيب کرد تا در اين فضا برنامه مشترکي را برگزار کنيم. در اين حوزه برخي از مديران استاني و ساير مديران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در هماهنگي‌ها و تسهيل امور مجوزها همکاري خوبي با ما داشتند.»
معتمدي در اين کنسرت‌ها قرار است با رهبري به نام «زندي» هم‌کاري داشته باشد و ارکستري که قادر به اجراي «ربع‌پرده‌» است‌:‌ «ما شاهد کمترين اجرا در حوزه ربع پرده‌ها توسط ارکسترهاي بزرگ بوديم که ديگر به دل من به عنوان يک خواننده نمي‌نشيند.»
او مي‌گويد که بر اساس واقعيت‌هاي موجود کاري که او انجام مي‌دهد، يک شکست مطلق است: «شکست اول همان موقع است که شما يک فصل کاري را براي برگزاري کنسرت آغاز مي‌کنيد. اما با اين کنسرت ارزان فرصت برگزاري کنسرت‌هاي ديگر از بين مي‌برد. دليل ديگري که مي‌توانم در اين حوزه به آن اشاره کنم، بحث قيمت بليت کنسرت‌هاي ما است که اصلاً مزيت اقتصادي براي‌مان ندارد. در حوزه مزيت‌هاي اجتماعي نيز هيچ نهادي جهت برگزاري اين کنسرت‌ها به من امتيازي نمي‌دهد. اگرچه دوست دارم اين پروژه در آينده تبديل به يک فستيوال مردمي شود که اميدوارم به چنين جايگاهي دست پيدا کنيم.»
اين خواننده‌ي شناخته شده مي‌گويد که تصميم دارد تا علاوه بر فراهم آوردن امکانات از يک ارکستر بزرگ هم استفاده کند: «اجراي برنامه‌هاي اين‌چنيني جهت تقويت روحيه ملي و دوستي اقوام ايران مي‌تواند اتفاقات بسيار ارزشمندي را در زير نام ايران به وجود آورد. پس هرچه اين اشتراکات تقويت مي‌شود در تقويت روحيه ملي نيز مي‌تواند مؤثر باشد. خوشبختانه تا امروز هم که يک روز از باز شدن بليت فروشي گذشته، شاهد استقبال خوبي از سوي علاقه‌مندان هستيم.»
معتمدي در ادامه اين نشست رسانه‌اي ضمن انتقاد از ماجراي قانون اخير تصويب شده مجلس در حوزه فروش بليت کنسرت‌ها تصريح کرد: «من يکي از منتقدان اين قانون هستم و در اين زمينه هم اعتراضات خودم را به گوش مديران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي رسانده‌ام. اما لازم است در اينجا به جهت همکاري‌هايي که در اين زمينه صورت گرفته، قدرداني‌هاي خودم را داشته باشم. البته برخي از دوستاني که در اين حوزه به اجراي قوانين اقدام مي‌کنند، به واقعيت‌هاي موجود واقف نيستند. بنابراين در حوزه موسيقي سياست‌گذاري‌هايي اتفاق مي‌افتد که کار را دچار مشکل مي‌کند. شرايط به وجود آمده قطعاً به ضرر موسيقي به‌ويژه موسيقي ايراني است و من معتقدم بايد اصلاح شود که اميدوارم در آينده نزديک شاهد اين اتفاق باشيم.»
او با انتقاد از تأثير يک فرد مشخص بر جريان موسيقي ايران، به ويژه حوزه بليت‌فروشي کنسرت‌ها، تصريح کرد: «اگر همه مديران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و همه دولتي‌ها در يک جا جمع شوند، به اندازه اين شخص خاص در حوزه موسيقي کشورمان تأثير ندارد. اين همان انتقاداتي که من هميشه در حوزه انحصارطلبي به آن اشاره داشته و در پست اينستاگرامي خودم نيز درباره آن توضيح دادم. از اين جهت تلاش کردم تا در حوزه فروش بليت نيز از سامانه ديگري استفاده کنم. من به هيچ عنوان اهل دادگاه و درگيري‌هاي حقوقي نيستم. به همين جهت نمي‌توانم از اين شخص نام ببرم. اما همواره گفته‌ام که چنين شرايطي اصلاً درست نيست.»