شناسهٔ خبر: 33086229 - سرویس بین‌الملل
منبع: صدا و سیما | لینک خبر

درپي افزايش سياست هاي ضد فلسطيني آمريکا؛

نهاد حامي پناهندگان فلسطینی، پیشنهاد آمریکا را رد کرد

رئیس آژانس امداد سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی، درخواست آمریکا برای انحلال این آژانس را رد کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما به نقل از خبرگزاری رویترز، رئیس آژانس امداد سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی روز پنجشنبه 2 خرداد درخواست آمریکا برای انحلال این آژانس را رد کرد.
آمریکا این آژانس را متهم به متوقف کردن تلاش ها برای صلح کرده بود. پییِر کراهنبال (Pierre Krahenbuhl) رئیس آژانس امداد سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی در حین بازدید از نوار غزه انتقاد جیسون گرینبلات (Jason Greenblatt) نماینده آمریکا را رد کرد.
وی در پاسخ به نظرات گرینبلات گفت: «من به طور قطع این داستان را که  آژانس امداد سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی باعث ادامه یافتن پناهندگی فلسطینی ها و افزایش آمار و تعداد آنها می شود را رد می کنم.»
کراهنبال افزود: «واقعیت وجود آژانس امداد سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی امروز این است که نشان می دهد گروه ها و جامعه بین الملل برای حل سیاسی این مشکل شکست خورده است و نباید توجهات را به یک سازمان بشر دوستانه منحرف کرد.»
آمریکا سال گذشته کمک سالانه خود به میران سیصد میلیون دلار به آژانس امداد سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی را قطع کرد.
گرینبلات روز چهارشنبه (1 خرداد) در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: «مُدل آژانس امداد سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی باعث شکست مردم فلسطین شده است.» وی افزود این خدمات باید به کشورهای میزبان فلسطینی ها و سازمان های غیردولتی اهدا شود (و نه به آژانس امداد سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی).
گرینبلات افزود که از سال 1949 یعنی از سالی که آژانس امداد سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی تاسیس شده است، آمریکا تاکنون شش میلیارد دلار به این نهاد کمک مالی کرده است و «سال به سال اوضاع مالی آژانس امداد سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی بدتر شده است.»
گرینبلات همچنين افزود: «ما باید در خصوص این واقعیت صادق باشیم. آژانس امداد سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی همانند یک چسب زخم است و فلسطینی ها شایسته خدمات بهتر هستند.»
در پی ایجاد رژيم اسرائیل، بیش از هفتصد هزار فلسطینی در سال 1948 میلادی مجبور شدند سرزمین های اشغالی را به زور ترک کنند. فرزندان این تعداد از فلسطینی ها، میلیون ها نفری هستند که در سراسر خاورمیانه ساکن هستند.
آژانس امداد سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی از طریق افراد خیر در جامعه جهانی، آموزش، بهداشت و سایر خدمات مهم برای پناهندگان فلسطینی فراهم می کند.