شناسهٔ خبر: 33069385 - سرویس سیاسی
منبع: مشرق | لینک خبر

حکم شهردار برای استاندار معزول بی اعتبار کردن دولت بود

حکم زدن شهردار تهران برای استاندار معزول گلستان، شورای شهر و دولت و معاون اول رئیس جمهور را زیر سؤال برد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

علی محمد نمازی عضو مرکزیت حزب کارگزاران به روزنامه آرمان گفت: سیل ویرانگری در استان گلستان جاری شد که مردم منطقه را در شرایط سختی قرار داد و خسارت‌های جانی و مالی زیادی بر جای گذاشت. احتمال وقوع فجایع بدتری نیز وجود داشت که با همت خود مردم و کمک دولت و نیروهای امدادی از وقوع آن جلوگیری شد. شرایط به حدی بحرانی بود که معاون اول رئیس‌جمهور شخصاً عازم استان گلستان شد تا به روند تلاش نیروها نظارت داشته باشد و فرماندهی نیروهای امداد و نجات را شخصاً برعهده بگیرد.

بیشتر بخوانید:

«حنابندان» روحانی و اصلاح‌طلبان در شب ناکارآمدی شهرداری

فیلم / بعد از قالیباف، شهرداری به دوران جاهلیت برگشت


در آن زمان برای مردم سؤال شد که اصلاً استاندار گلستان کجاست و آیا او در جریان پیش‌بینی‌های هواشناسی بوده یا خیر. اگر مناف هاشمی به این مسئله آگاه بود و می‌دانست که سیل خواهد آمد، چرا محل کار خود را در شرایط بحرانی منطقه ترک کرد و اگر نمی‌دانست، دلیل ناآگاهی استاندار از چنین امر خطیری چه بود؟ روایت غالب این بود که استاندار از بارش‌های شدید آگاهی داشت، اما فکر نمی‌کرد وضعیت تا این میزان وخیم شود و فاجعه‌ای در این ابعاد پدید آید. چنین مسئله‌ای به اعتماد عمومی در اداره سیل توسط دولت ضربه زد و باید حتماً کاری از سوی رئیس‌جمهور یا معاون اول در راستای بازگرداندن اعتماد از دست رفته انجام می‌شد.


وی درباره عزل مناف هاشمی از سوی اسحاق جهانگیری گفت: مردم می‌بینند و می‌دانند در فلان کشور خارجی صرفاً به دلیل فرو ریختن یک پل، شهردار و وزیر راه استعفا می‌دهند و حوادث طبیعی که خسارت‌هایی به مراتب کمتری نیز بر جای گذاشته، به برکناری، استعفا و حتی دیده شده که در برخی کشورها به خودکشی مسئول مربوطه می‌انجامد. در کشور ما اما این گونه نیست و در پی وقوع هر فاجعه با توجیه‌گری‌های بسیار از سوی برخی مسئولان امر مواجه می‌شویم. در ماجرای سیل گلستان این مطالبه ایجاد شد که با استاندار برخورد شود زیرا برداشت مردم آن بود که او در عمل به مسئولیت خود کوتاهی کرده و در زمان نیاز در محلی که وظیفه داشته حاضر نشده است. دولت باید سریعاً به این مسئله پاسخ می‌داد تا حس اعتماد در مردم از بین نرود. از بین رفتن اعتماد می‌توانست فجایعی به مراتب بدتر ایجاد کند و باید از آن جلوگیری می‌شد. معاون اول رئیس‌جمهور نیز در اقدامی قاطع دستور برکناری استاندار را در شرایطی صادر کرد.


عضو کارگزاران در پاسخ این سؤال که «اقدام شهردار تهران را در انتصاب استاندار اخراجی به عنوان مشاور چگونه ارزیابی می‌کنید؟» می‌گوید: اقدام شهرداری عجیب بود. اینکه بخواهیم اقدامی را که مورد حمایت اکثریت قریب به اتفاق مردم بود، مرهمی بر ناراحتی‌هایشان شد و اتفاقاً بسیار نیاز بود که انجام شود زیر سؤال ببریم و آن را سمبلیک و نمایشی معرفی کنیم، به هیچ وجه صحیح نیست. این مسائل امور دیگر را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و به اعتماد مردم ضربه می‌زند. مردم باید در برخی مسائل تغییر را حس کنند اما چنین رفتارهایی که اتفاق می‌افتد، نه تنها شورای شهر و شهرداری بلکه دولت و معاون اول هم زیر سؤال می‌روند.