شناسهٔ خبر: 33042048 - سرویس فرهنگی
منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

مصطفی محدثی خراسانی:

در حوزه شعر کم‌کاری شده است

ایسنا

مصطفی محدثی خراسانی می‌گوید: شعر جایگاه شایسته‌ای ندارد و آن‌چه انجام شده به نظرم عشق و ارادت خود شاعران بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش بولتن نیوز، این شاعر که در دیدار مقام معظم رهبری با شاعران در شب ولادت امام حسن مجتبی (ع) حضور داشته است،اظهار کرد: به نظرم در سال‌های بعد از انقلاب در حوزه ادبیات به‌ویژه شعر کم‌کاری وجود دارد. ما هیچ نهاد یا ارگانی که پاسخ‌گو باشد نداریم. شعر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جایگاه شایسته‌ای ندارد و آن‌چه انجام شده به نظرم عشق و ارادت خود شاعران بوده است. بزرگ‌ترین حرکتی که در این سال‌ها در حمایت از شعر و ارج‌ نهادن به شاعران بوده همین جلسات دیدار با رهبری است. به نظرم می‌طلبد نهادها و ارگان‌های ذی‌ربط در وزارت ارشاد، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، حوزه هنری و سازمان تبلیغات اسلامی، یک شورای عالی در حوزه ادبیات و شعر تشکیل بدهند تا کم‌کاری و کمبودهایی که در این سال‌ها بوده جبران شود. شاید با این سیاست‌ها و راهبردهای کلان بتوانیم در این حوزه کاری بکنیم.

او همچنین درباره ابراز نگرانی برای زبان فارسی گفت: امیدواریم زبان فارسی با پشتوانه‌های عظیم و ارجمندی که دارد مسیر تعالی را بپیماید و تعمیق و گسترش بیشتری پیدا کند. ایشان هشدار دادند که لازم است ما از این امانت ارجمندی که به دست‌مان رسیده بهتر مراقبت کنیم.

محدثی خراسانی در ادامه تاکید کرد: نهادهایی مانند حوزه هنری، فرهنگستان و وزارت ارشاد باید هشدارهای رهبری را جدی بگیرند و با تمام وجود به ضرورت آن‌ها برسند تا زبان فارسی حفظ شود.

او همچنین درباره بحثی که درباره تعهد در شعر در این دیدار مطرح شده بیان کرد: در ذات هنرِ متعالی ارزش‌ و محتوای متعالی هم وجود داد. ما نمی‌توانیم هیچ اثر هنری جاودانه را سراغ بگیریم که به لحاظ محتوایی بی‌ارزش و یا کم‌ارزش باشد. اگر به تاریخ هنر و ادبیات هم نگاه ‌کنید می‌بینید آثاری ماندگار و جاودانه شده‌اند که هم به لحاظ هنری در اوج هستند و هم به لحاظ ارزشی و محتوایی جزء آثار متعهد محسوب می‌شوند.

محدثی درباره دیدگاهی که شعر را به «شعر هنری» و «شعر متعهد» تقسیم می‌کند اظهار کرد: برخی به هنر برای هنر معتقدند یعنی می‌گویند صرف هنری بودن یک اثر و بهرمندی‌ از زیباشناسی هنر کافی است تا ما اثر هنری را خوب بدانیم جدا از این‌که چه حرفی می‌زند، چه موضعی می‌گیرد و چه مضمونی دارد. اما درواقع این‌طور نیست که اثر هنری یک‌ چیز باشد و اثر متعهد چیز دیگری.

این شاعر همچنین درباره این‌که حفظ هویت ملت در شعر چقدر در شعر ما نمود دارد، گفت: ما مشکل چندانی در شعر نداریم و شعر در طول تاریخ ما پیشگام بوده و ثبت‌کننده هویت ملی ما و ارتقادهنده آن بوده و از زبان ما محافظت کرده و آن را توسعه داده است.

او در ادامه بیان کرد: بحثی که در جلسه دیشب مورد تاکید بود شبه شعرها و ترانه‌هایی بود که سهل‌ گرفته شده و افرادی با کمترین دانش و سواد و کمترین ارجمندی به لحاظ اندیشه وارد این حوزه شده‌اند که هم مفاهیم را به تمسخر گرفته‌اند و هم زبان را تنزل می‌دهند. برخی از رسانه‌های ما از جمله «صدا و سیما» هم با پول بیت‌المال دارند این بی‌هویتی را با چهره‌سازی این افراد ترویج می‌دهند.