شناسهٔ خبر: 33041731 - سرویس استانی
منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

خانه‌های زمینی با نرخ‌های فضایی

آیدا شاکر - همدان ـ خبرنگار حق مسکن یکی از ابتدایی‌ترین حقوق یک انسان است که متاسفانه طی سال‌های اخیر و با نرخ‌های باورنکردنی برای بسیاری به آرزویی دست‌نیافتنی تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -

برخی نرخ‌های بالای مسکن را در تهران به دلیل پایتخت بودن آن توجیه می‌کنند، اما طی سال‌های اخیر گرانی قیمت مسکن به کل کشور تسری پیدا کرده و در این میان همدان جزو پیشتازهای صعود بی‌حساب و کتاب نرخ مسکن است. اقتصاد کم‌رمق استان و چرخ کم‌توان صنایع به ‌ویژه صنایع بزرگ سبب شده است اغلب افراد سرمایه خود را با خرید و فروش مسکن و اجاره ملک به گردش درآورند. این روند پس از کاهش بهره‌های بانکی شدت بیشتری نیز گرفته است همچنین طی ۲ سال اخیر و به دنبال گرانی ارز، نرخ خرید و فروش مسکن و حتی اجاره‌بها صعود غیرقابل باوری داشته است. اگر تا پیش از این برای برخی خرید خانه رویا به حساب می‌آمد حالا رهن و اجاره مسکن با نرخ معقول نیز به امری محال تبدیل شده است.

  • مشکل خریداران

معصومه خیری یکی از شهروندانی است که این روزها به دنبال خرید یک خانه کوچک به مشاوران املاک زیادی در شهر مراجعه کرده است. وی با اشاره به قیمت‌های نامعقول بازار مسکن بیان می‌کند: چند ماه پیش مقداری پول به عنوان ارثیه از پدرم به دستم رسید. بعد از صلاح و مشورت با اطرافیانم تصمیم به خرید خانه‌ای کوچک گرفتم که از اجاره‌نشینی رها شوم، اما متاسفانه نرخ خانه آنقدر بالا رفته است که نمی‌دانم آیا می‌توانم خانه‌ای بخرم یا خیر. این شهروند با ابراز تاسف از شرایط موجود می‌گوید: با این‌که خانواده ما چهار نفره است حتی به خرید خانه‌ای ۶۰ متری نیز راضی بودیم که به اجاره‌نشینی خود پایان دهیم، اما قیمت‌ها باورنکردنی است.  

  • اجاره‌های میلیونی

محمود الزامی که به دنبال پایان یافتن مهلت قرارداد اجاره‌نامه خود این روزها به دنبال خانه دیگری برای رهن و اجاره است با ناراحتی اظهار می‌کند: نمی‌دانم مالکان بر چه اساس اجاره‌بهایی در حدود یک میلیون و بالاتر پیشنهاد می‌کنند در حالی که حقوق ماهانه ما به ۲ میلیون نیز نمی‌رسد و ما حقیقتا قادر به پرداخت چنین اجاره‌بهایی نیستیم. علاوه بر این، مبلغ رهن ملک نیز به همان میزان افزایش یافته است و بدون توجه به منطقه شهر طیف بالایی از مبالغ برای رهن ارائه می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: در منطقه شریعتی زندگی می‌کنیم و صاحبخانه ما که تا سال گذشته مبلغ معینی را از ما دریافت می‌کرد امسال نرخ اجاره‌ را افزایش داده است. همین مساله سبب شده است تصمیم به جابه‌جایی بگیریم اما شرایط رهن و اجاره اصلا مناسب نیست و اغلب مشاوران املاک نیز موردهای کمی برای ارائه در این فصل سال دارند و اکثرا به ما می‌گویند که بهتر است تا پایان ماه رمضان منتظر بمانیم تا خانه‌های بیشتری برای رهن و اجاره ارائه شوند اما نمی‌توان اطمینان کرد نرخ‌ها افزایش نیابد. الزامی با گله از برخی صاحبان املاک می‌افزاید: متاسفانه اغلب صاحبخانه‌های همدانی تمایل به اجاره‌بهای بالا دارند و ترجیح می‌دهند اجاره بیشتری نسبت به ودیعه دریافت کنند، اما نباید فراموش کرد که درآمدها در این شهر به میزانی نیست که قادر باشیم این مبالغ را به عنوان اجاره پرداخت کنیم.  

  • مساله کشوری

ابراهیم جمالی مدیر صنف مشاوران املاک استان همدان با اشاره به تورم قیمت مسکن در ماه‌های اخیر می‌گوید: قیمت مسکن نیز همانند سایر کالاها به دنبال گرانی ارز افزایش یافته است و این موضوع مساله‌ای کشوری است و مختص استان همدان نیست.  وی معتقد است: از آنجایی که ملک تنها کالایی است که سود مناسبی دارد افراد بسیاری تمایل دارند سرمایه‌های سرگردان خود را وارد بازار املاک کنند و این گرانی نیز نه تنها در بازار مسکن بلکه در تمامی مایحتاج مردم دیده می‌شود. فکر می‌کنم علت اصلی افزایش گرانی افرادی هستند که با وجود این گرانی باز هم خرید می‌کنند. به نظر من بهترین سزای گرانفروش، نخریدن است و هرچند ممکن است برخی به این حرف نقد وارد کنند اما من این راه را برای تعدیل قیمت‌ها منطقی می‌دانم.

مدیر صنف مشاوران املاک استان همدان این ادعا را ‌که مشاوران املاک به افزایش قیمت مسکن دامن می‌زنند بی‌اساس می‌داند و می‌افزاید: معیار تعیین قیمت مسکن تنها مالک است و مشاوران املاک فقط واسطه‌ای بین فروشنده و خریدارند تا قرارداد را ثبت کنند و به‌هیچ‌وجه نقش قیمت‌گذاری و نظارت بر قیمت ندارند. این حقیقت ندارد که مشاوران املاک به افزایش قیمت‌ها دامن می‌زنند زیرا هرچه قیمت‌ها مناسب‌تر باشد بازار خرید و فروش رونق بیشتری خواهد یافت و این سبب می‌شود کسب‌وکار مشاوران املاک نیز رونق داشته باشد.  

  • قیمت‌های غیرکارشناسی

جمالی با اشاره به نرخ بالای مسکن به ‌ویژه در همدان اظهار می‌کند: افزایش نرخ مسکن در سراسر کشور اتفاق افتاده و ممکن است در استانی کمتر و در استان دیگری بیشتر باشد. شاید در همدان به علت آب‌وهوای مناسب و نزدیکی به پایتخت قیمت‌ها بیشتر افزایش یافته باشد، اما اینها فقط گمانه‌زنی است و نمی‌توان در این زمینه با اطمینان دلیل آورد. مدیر صنف مشاوران املاک همدان افزایش نرخ اجاره و رهن را نیز غیرمنطقی می‌خواند و می‌گوید: هر سال با توجه به تورم ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش اجاره‌بها امری طبیعی است اما آنچه امسال شاهدیم افزایش بی‌حساب و کتاب و غیرمنطقی نرخ اجاره و رهن منزل است که به دنبال افزایش قیمت مسکن اتفاق افتاده است.

از صاحبخانه‌ها می‌خواهم خودشان را به جای مستاجران بگذارند و ببینند آیا یک شخص می‌تواند این مبالغ را که بعضا حتی تمام حقوق یک ماهه اوست برای اجاره بپردازد یا خیر. مالکان باید انصاف داشته باشند. وی با اشاره به نرخ کمیسیون مصوب مشاوران املاک توضیح می‌دهد: تعرفه مشاوران املاک براساس قراردادها کاملا مشخص است و در این زمینه اداره تعزیرات بر کار واحدهای صنفی نظارت دارد و اگر شخصی گرانفروشی کند براساس قانون با وی برخورد می‌شود. جمالی در انتها از متقاضیان خرید مسکن خواست حتما از مشاوران املاک مورد اعتماد در این زمینه کمک بخواهند و به پروانه کسب آنان دقت کنند. برای خرید مسکن نیز حتما اصل سند ملک را رویت کنند و اگر در این زمینه بی‌تجربه‌اند حتما به همراه یک فرد معتمد و کارآشنا برای خرید ملک مراجعه کنند تا افراد سودجو از آنان سوءاستفاده نکنند.

  • اقتصاد راکد همدان

مدیر یکی از مراکز مشاوره املاک شهر همدان معتقد است پس از گرانی ارز و بی‌ثباتی بازار و تورم لحظه‌ای اغلب افراد به دنبال راهی هستند تا ارزش سرمایه خود را حفظ کنند. خرید ملک و سرمایه‌گذاری در زمین و مسکن یکی از مطمئن‌ترین راه‌های آن است بنابراین خرید و فروش مسکن حتی با نرخ‌های بالا صورت می‌گیرد تا افراد سرمایه خود را افزایش دهند.

وی می‌گوید: متاسفانه در شهر همدان به علت اقتصاد راکد از دیرباز تاکنون سرمایه‌گذاری در مسکن رواج داشته است و در چند سال اخیر نیز مانند سراسر کشور این مساله شدت یافته است. این مشاور املاک در خصوص مبالغ گزاف رهن و اجاره‌ طی ماه‌های اخیر تصریح می‌کند: به همان میزانی که نرخ مسکن افزایش داشته است شاهد تاثیر آن بر میزان رهن و اجاره نیز هستیم، زیرا اکثر صاحبخانه‌ها به علت افزایش ارزش ملک خود تمایل دارند مبلغ بیشتری از مستاجران مطالبه کنند.