شناسهٔ خبر: 33041725 - سرویس فرهنگی
منبع: ایسنا | لینک خبر

در نشست "جایگاه زن در جامعه اسلامی" در نمایشگاه قرآن عنوان شد:

برخی القاء می‌کنند که میان زن و مرد در اسلام تبعیض وجود دارد

71461

نشست «جایگاه زن در قرآن و جامعه اسلامی»، در سالن نشست‌های تخصصی بین‌المللی نمایشگاه قرآن برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مریم مقداد - پژوهشگر قرآنی از کشور تونس امروز ۳۱ اردیبهشت با سخنانی در این نشست از طریق ویدئوکنفرانس به جایگاه زن در قرآن اشاره کرد و گفت: مظاهر حضور زنان در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، علمی و …در قرآن کریم تبیین شده است.

وی افزود: اسلام بر آموزش زنان همسان با مردان تأکید کرده و در تعالیم و آموزه‌های اسلام نیز بر حق زنان در برخورداری از ارث و حق تصرف در اموال تأکید شده است.

در ادامه این نشست، ترکان- از بانوان فعال در حوزه مطالعات قرآنی از ایتالیا از طریق ویدئوکنفرانس سخنرانی کرد و به تبیین جایگاه زن در قرآن و تعلیمات اسلامی پرداخت.

وی با اشاره به آیه ۱۳ سوره حجرات «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ: ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست»، گفت: برخی افراد و گروه‌ها از تفاوت میان زن و مرد در اسلام سوءاستفاده ابزاری کرده و می‌خواهند این گونه القا کنند که میان زن و مرد در اسلام تبعیض وجود دارد.

این بانوی ایتالیایی در ادامه گفت: در قرآن بر این نکته تأکید شده که زن و مرد از «یک نفس واحد» آفریده شده‌اند و حقوق و وظایف زنان و مردان بر اساس طبیعت و فطرت آن‌ها تقسیم‌بندی شده است.

ترکان با تأکید بر این که همکاری زن و مرد برای ساختن جامعه اسلامی یک نیاز است، گفت: تفاوت‌هایی که در اسلام بین زن و مرد اشاره شده به معنای ظلم به زن و یا ایجاد محدودیت برای وی نیست، در حالی که در تمدن غربی و ایتالیا این گونه القا می‌شود که این تفاوت‌ها نوعی خشونت علیه زنان است.

وی در پایان گفت: در جوامع غربی به دلیل گرایش به مسائل مادی و مادی‌گرایی، آرامش حقیقی وجود ندارد.

در ادامه این نشست، عاصمه قاسمی- عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و مدیر گروه جامعه‌شناسی واحد علوم و تحقیقات با تأکید بر این که زن و مرد تفاوت ذاتی ندارند، گفت: تفاوتی بیولوژیک میان زن و مرد وجود دارد، اما تفاوتی که برخی در القای آن هستند، محصول مطالعات اجتماعی است.

وی گفت: قرآن این موضوع را که زن و مرد هویت مستقل داشته باشند و یکی بر دیگر اصالت داشته باشد، رد می‌کند.

عاصمه قاسمی گفت: قرآن در آیات متعدد انسان را خطاب قرار می‌دهد که منظور از انسان زن و مرد است و زنان را بخشی بسیار تأثیرگذار در جامعه می‌داند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد گفت: غربی‌ها ادعا می‌کنند که با توجه به این که زن و مرد از یک نفس واحد آفریده شده‌اند، باید حضور مشترک و همه‌جانبه‌ای در عرصه‌های اجتماعی داشته باشند، این در حالی است که پاسخ این ادعاها در تعالیم اسلام و قرآن کریم بیان شده است.

وی در ادامه به تجربه حضور زنان در انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: در کلام امام راحل و مقام معظم رهبری بارها بر تأثیرگذاری مهم زنان در پیروزی انقلاب اسلامی تأکید شده و انقلاب اسلامی هویت جریان‌ساز، انسان‌ساز و جامعه‌ساز را برای زنان تعریف می‌کند.

عاصمه قاسمی در پایان گفت: حضرت امام خمینی (ره) تأکید داشت که زنان در پیشبرد انقلاب و اسلام بسیار تأثیرگذار بوده‌اند و در انقلاب ایران شاهد نمودی از جایگاه زن از منظر انسانی در آیات قرآن بودیم.

انتهای پیام