شناسهٔ خبر: 32935327 - سرویس بین‌الملل
منبع: العالم | لینک خبر

برای مقابله با تحریم‌های آمریکا

اروپا به دنبال تقویت یورو است

منابع خبری پنجشنبه گزارش داده‌اند اتحادیه اروپا در راستای مقابله با تحریم‌های آمریکا به دنبال یافتن راه‌هایی برای گسترش استفاده از ارز یورو در مبادلات خارجی است.

صاحب‌خبر -

العالم-اروپا

اتحادیه اروپا همزمان با ادعای تلاش برای کمک به شرکت‌ها جهت دور زدن تحریم‌های آمریکا جهت نجات دادن توافق هسته‌ای برجام به دنبال پیدا کردن راه‌هایی جدید برای گسترده‌تر استفاده از ارز یورو و مقابله با سلطه دلار بر بازارهای مالی است.

شرکت‌های اروپایی بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای مراوداتشان با ایران را از بیم تحریم‌های آمریکا معلق کرده‌اند. اتحادیه اروپا علی‌رغم حمایت‌های سیاسی از برجام تا کنون گام عملی برای ایستادگی در برابر تحریم‌های آمریکا برنداشته است.

خبرگزاری رویترز نوشته از آنجا که دلار ارز مسلط در مبادلات مالی دنیا است، مقام‌ها و تاجران اروپایی می‌دانند که تهدیدهای آمریکا را، حتی اگر مبنای حقوقی درستی نداشته باشد، نمی‌توان نادیده گرفت.

مدیر یک شرکت بزرگ اروپایی به این رسانه گفت: «آدم نمی‌خواهد ریسک کند.»

دولت آمریکا تهدید کرده شرکت‌هایی که با ایران تجارت می‌کنند باید قید دسترسی به بازار آمریکا را بزنند. بانک‌ها، شرکت‌های بیمه و سایر عاملان مالی که به هر نحو از شرکت‌های ناقض تحریم‌ها حمایت کنند، مشمول جریمه می‌شوند. سلطه دلار بر بازارهای مالی اثربخشی مضاعفی به این تحریم‌ها بخشیده است.

کشورهای اروپایی فراتر از گام‌های محدود و فوری که برای به چالش کشیدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران برداشته‌اند، دورنمایی درازمدت‌تر را مد نظر دارند و در حال تأمل بر سر راه‌های به چالش کشیدن سلطه دلار از طریق تقویت یورو هستند.

«بورنو لی‌مایر»، وزیر دارایی فرانسه گفت: «نقش بین‌المللی قوی‌تر برای یورو جزو اولویت‌های اصلی ما است.»

وی در همایش کارشناسان مالی اروپا اضافه کرد: «نمی‌خواهم شرکت‌های ما به دلیل تصمیم‌هایی در آمریکا که با آنها هم‌نظر نیستیم، آسیب ببیند.»

فارس