شناسهٔ خبر: 32932950 - سرویس سیاسی
منبع: ایرنا | لینک خبر

فرماندار:

هیچ شخصی حق تخریب منزل سکونتی حاشیه نشینان چابهار را ندارد

چابهار- ایرنا- سرپرست معاونت استانداری سیستان و بلوچستان و فرمانداری ویژه چابهار در پاسخ به اعتراض شماری از حاشیه نشینان گفت: هیچ شخصی حق تخریب منزل سکونتی حاشیه نشینان را ندارد و تنها تعدادی کپر غیرمسکونی توسط یگان حفاظت از اراضی ملی در حاشیه شهر تخریب شده است.

صاحب‌خبر -

رحمدل بامری عصر پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اجرای طرح ساماندهی مناطق و محلات حاشیه نشین چابهار اظهار داشت: در راستای ساماندهی حاشیه نشینان اقدامات خوبی توسط ادارات راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حال انجام است و از مردم انتظار داریم برای رفاه خودشان در اجرای این طرح همکاری لازم را داشته باشند.
وی بیان کرد: یگان حفاظت وظیفه قانونی خود را برای آزادسازی اراضی ملی انجام داده و چند کپر فاقد سکنه و لاستیک ها و چوب های پراکنده شده در محله میرآباد را جمع آوری کرده که همین امر موجب تنش، تجمع و بی نظمی شده است.
سرپرست فرمانداری چابهار ادامه داد: ساماندهی مناطق حاشیه شهر چابهار پس از گذشت سالها انتظار به نفع همه و به ویژه ساکنان حاشیه شهر است تا از امکانات برق، آب، راه، طرح هادی، بهداشت، مدرسه و سند مالکیت برخوردار شوند.
بامری در باره اعتراض برخی از حاشیه نشینان تصریح کرد: اعتراضات خیلی گسترده نبوده و اوضاع آرام است.
وی گفت: متاسفانه به دلیل خشکسالی، بیکاری و فقر بیش از 60 هزار نفر از نقاط مختلف سیستان و بلوچستان و روستاهای چابهار برای رفاه بهتر و به امید اشتغال به این منطقه مهاجرت و به دلیل ارزانی زمین در حاشیه شهر سکونت گزیده اند.
سرپرست فرمانداری چابهار ادامه داد: برای رفاه حال حاشیه نشینان و بهره مندی از امکانات اولیه زندگی از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد و بزودی شاهد تحول در این منطقه خواهیم بود.
وی خواستار تسریع در ساماندهی مناطق حاشیه نشین میرآباد، مرادآباد، جنگلوک، رمین، عثمان آباد، نوک آباد، تیس، هوت آباد واحمدآباد شد و افزود: چنانچه فکری برای این مناطق نشود کم کم در آینده مردم با مشکلات بیشتری مواجه خواهند شد.
به گزارش ایرنا شماری از حاشیه نشینان محدوده محلات میرآباد و مرادآباد چابهار بدنبال تخریب تعدادی از کپرهای این محلات توسط یگان حفاظت و حراست از اراضی ملی سازمان ملی زمین و مسکن روز پنجشنبه تجمع اعتراضی برگزار کردند.
برخی از این افراد در گفت وگو با خبرنگار ایرنا توجه بیشتر مسئولان به حل مشکلات رفاهی، برقرسانی، آب، بهداشت، مدرسه و سند مالکیت اراضی سکونتی خود پس از گذشت بیش از سه تا چهار دهه را خواستار شدند.
یکی از ساکنان محله میرآباد که خواست نامش فاش نشود اظهار داشت: از روز گذشته خبرها و شایعاتی مبنی بر تخریب خانه های حاشیه نشینان به گوش می رسید که برای جلوگیری از این اقدام با نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی و برخی مسئولان و معتمدان تماس گرفته و موارد نگرانی را گوشزد کردیم.
یکی دیگر از حاشیه نشینان معترض گفت: برای بیان مشکلات و گرفتاریهای خودمان به فرمانداری مراجعه کردیم و خواستار حل مشکل چند ساله شدیم.
وی که از ذکر نامش خودداری کرد افزود: صبح امروز که تعدادی از ماموران یگان حفاظت از اراضی ملی و راه و شهرسازی برای تخریب کپرها آمدند ساکنان محله فکر کردند که تمامی خانه ها و مسجد محله تخریب می شود به همین دلیل تجمع کردیم.
وی خاطر نشان کرد: این در حالیست که برخی از ماموران یگان حفاظت اعلام کرده اند براساس دستور و حکم صادره باید این اراضی ملی از وجود کپر پاکسازی و تسطیح و زمین ها به افراد واجد شرایط واگذار شود.
بیان مطالب غیر کارشناسی توسط برخی افراد، شایعه پراکنی افراد مغرض و سودجو و سوءاستفاده ضد انقلاب از این مسائل زمینه ساز بروز تشنج در میان حاشیه نشینان شده و برخی افراد تحت تاثیر القائات ضد انقلاب و دریافت پول اقدام به مصاحبه با تعدادی نوجوان و جوان تبعه غیرمجاز خارجی که خود را به جای افراد بومی معرفی می کنند کرده و فیلم و کلیپ تهیه شده از آنان را در فضای مجازی منتشر کرده و عامل ایجاد تنش، اختلاف و تشنج در جامعه حاشیه نشینان شده اند.

**30 کپر فاقد سکنه در منطقه حاشیه شهر چابهار تخریب شد
فرمانده یگان حفاظت از اراضی سازمان ملی زمین و مسکن کشور نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در راستای ساماندهی مناطق حاشیه شهر در 24 ساعت گذشته تعداد 30 کپر متروکه و فاقد سکونت در حاشیه شهر چابهار و محدوده گلشهر و میرآباد توسط این یگان تخریب شده است.
حسین شیخ ثانی افزود: با تخریب این تعداد کپر فاقد سکونت حدود سه هکتار به ارزش 900 میلیون تومان از اراضی ملی آزاد سازی و برای ساماندهی بخشی از جمعیت حاشیه نشین آماده شده است.
وی بیان کرد: اراضی آزاد شده پس از تسطیح، قطعه بندی و پیش بینی کاربری های مختلف به خود مردم حاشیه نشین شهر چابهار واگذار می شود.
وی ادامه داد: هیچکس حق تخریب واحدهای کپرنشین که در آن مردم زندگی می کنند را ندارند و ما تمامی جوانب را در نظر می گیریم.
وی گفت: متاسفانه شماری از ساکنان مناطق حاشیه شهر پس از مشاهده خودرو و نیروهای یگان حفاظت از اراضی سازمان ملی زمین و مسکن به خودرو حمله ور شده و با پرتاب سنگ و چوب به این خودرو آسیب وارد کردند.
فرمانده یگان حفاظت از اراضی سازمان ملی زمین و مسکن کشور ادامه داد: تمام اقدامات انجام شده در حاشیه شهر به نفع مردم است تا حداقل از امکانات اولیه بهره مند و این مناطق ساماندهی اصولی شوند.

رئیس اداره راه وشهرسازی چابهار نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: متاسفانه عده ای به دنبال تنش و آلوده کردن اوضاع و دوچندان کردن مشکلات در حاشیه شهر هستند.
علی بامری افزود: ساماندهی مناطق حاشیه باید انجام شود و نباید عده ای برای جمع آوری لاستیک هایی که برای حصارکشی اراضی ملی حاشیه شهر بکار می رود، ناراحت باشند.
وی بیان کرد: قرار است بخشی از جمعیت حاشیه شهر چابهار در اراضی 55 هکتاری محله میرآباد ساماندهی شوند و این امر نیاز است تا مکان هایی که توسط عده ای سودجو تصرف شده و فاقد سکنه هستند تخریب و برای سکونت جمعیت مورد نظر آماده سازی شوند.
وی ادامه داد: اقدامات خوبی در سالهای اخیر در مناطق حاشیه شهر انجام شده است و باید مسئولان هر چه سریعتر با هماهنگی یکدیگر این مناطق را ساماندهی کنند.
3043 **6081