شناسهٔ خبر: 32921678 - سرویس علمی-فناوری
منبع: ایرنا | لینک خبر

غفلت از ایدز

' غفلت از ایدز' عنوان سرمقاله ای است که در شماره 703 روزنامه شیراز نوین درج شده است ، این نوشتار به بررسی لزوم توجه به ایدز با ضرورت تحکیم بنیان خانواده و هدایت جوانان به ازدواج می پردازد.

صاحب‌خبر -

دراین نوشتار به قلم فرزاد وثوقی می خوانیم : درمورد ایدز وراههای ابتلا به آن کمتر صحبت می شود. درخاطر دارم دراوایل دهه 80 کمتر کسی درمورد این مهم صحبت می کرد اما خانم دکتر بهشتی که مسولیتی دراین مهم داشتند در بیمارستان شهید فقیهی شیراز دفتری داشتند وبرای مبارزه با این بیماری خطر ناک آستین همت بالا زده بودند.
درمدارس دراین باره صحبت نمی شد. صحبت دراین باره ورود به خطوط قرمز بود. هرچند بهترین مکانی که می شد درمورد پیشگیری از ایدزتذکر داد همین مدارس بود اما موانع بازگو کردن این بیماری وروش های ابتلا به آن بسیار بود.
دانش آموزان درمورد ابتلا به اعتیاد هم اطلاعاتی درمدارس دریافت نمی کردند وهمین عامل (ناآگاهی) باعث شده بود در راه خانه ومدرسه گاه گرفتار اعتیاد شوند.
تجربه یک بار مصرف مواد مخدر صنعتی ویا سنتی گرفتاری نوجوان را به همراه داشت. حالا که بصورت علنی از آمارهای شگفت انگیز رواج اعتیاد درمدارس پرده برداری می شود باید به یاد روزهایی بیفتیم که گفتن دراین مورد ورود به خط قرمز ها بود.
خود اعتیاد عاملی بود برای ابتلا به ایدز اما اطلاعاتی دراین زمنیه منتشر نمی شد. استفاده از یک سرنگ برای تزریق مواد مخدر زمینه ساز ابتلا به یک بیماری خاموش را فراهم می کرد. اما با گسترش رفتارهای پرخطر جنسی که ناشی از به تعویق افتاد ازدواج دربین جوانان است این بیماری خاموش هم گسترش یافت.
حتی نوزاد تازه متولد شده از مادر هم این روزها به ویروس ایدز آغشته است چراکه مادر مبتلاست و شاید پدرراهم آلوده کرده باشد ویا پدر آلوده بوده ومادر را آلوده کرده است ودراین چرخش خاموش حالا نوزادی به دنیا آمده که قبل از تولد آلوده شده است.
پیشتر این بیماری وانتقال ویروس را یک بیماری وانتقال ویروس ناشی از مسافر قلمداد می کردند. مردانی که به بعضی کشورهای میزبان این بیماری سفر می کردند ودرآنجا رابطه جنسی غیر بهداشتی برقرار نموده ومبتلا می شدند.
با بازگشت آنان از سفر این بیماری خاموش به راحتی به اعضای خانواده منتقل می شد. در گذشته آماری دراین زمینه وجود نداشت ویا منتشر نمی شد. اما با گسترش واحساس خطر پیش آمده در سطح جهان ، متولیان داخلی نیز برآن شدند تا مانع گسترش نفوذ ویروس ایدز شوند.
متخصصان امر با بیان اینکه اﭘﯿﺪﻣﯿﻮﻟﻮژی بیماری ایدز طی سال های اخیر از روش ابتلا از طریق اعتیاد تزریقی و سرنگ مشترک به راه انتقال جنسی تغییر یافته است می گویند آمار مبتلایان به ایدز در ایران بیش از 66 هزار نفر تخمین زده می‌شود.( آمار اعلامی آبان 97).
همچنین برابر آمارهای موجود موارد بروزایدز در برخی کشورهای آسیای میانه و خاورمیانه رو به افزایش است همچنین سن ابتلا به ایدز در خاورمیانه پایین آمده است و دخترها بیشتر گرفتار این بیماری می شوند.
درحالی ما همچنان گرفتار این مصیبت هستیم که در بسیاری از کشورها از جمله استرالیا، کانادا و برخی از کشورهای اسکاندیناوی میزان بروز موارد جدید ایدز به صفر رسیده است این کشورها به‌طور رسمی اعلام کرده‌اند که دیگر مشکلی به نام اچ .آی . وی ندارند.
با کمال تاسف باید گفت این بیماری از شروع اپیدمی تا لحظه اعلام آمارها 35 میلیون نفر را به کام مرگ کشانده وآمار مرگ و میر این بیماری در سال 2017 حدود 940 هزار نفر بوده است.
هشدارهای اعلام شده ما را به این سو می کشاند که شیوع و ابتلا به بیماری ایدز از طریق استفاده از سرنگ‌های مشترک به فرم انتقال مقاربتی تغییر پیدا کرده است که این تغییر ناخواسته جوانان و نوجوانان را تحت الشعاع قرار می‌دهد به گونه‌ای که در حال حاضر عمده بیماران اخیرا مبتلا شده‌ در ایران از راه مقاربت جنسی دچار این بیماری شده‌اند.
باید دید پس از خوانش آمارها وهشدارها چه تغییر در رفتارهای مسئولان و مردم ملاحظه می شود و آیا آمارها روند کاهشی پیدا خواهند کرد؟ این روزها که فشارهای اقتصادی ، فرهنگ جامعه را نشانه رفته وبا کنش های مضاعف باعث دوری عاطفه ها وعشق ورزی می شوند باید بیش از گذشته نگران بود به آمارهای کاهشی ازدواج دربین جوان نگاهی دوباره کرد.
با این اوصاف هرچه آمارهای ازدواج کاهش یابد بطور قطع درراه ناصواب رابطه های غیر اخلاقی ورود خواهیم داشت. رفتارهای پرخطری که باعث می شود ایدز در یک قدمی ما باشد. پدیده ازدواج سفید را هم میتوان دراین مقوله مورد بحث قرار داد. چراکه ازدواج سفید پدیده ای دراین راستا وفزاینده تعدد زوجین است. پدیده ای که عاطفه را لگدمال ومارا به سمتی می کشاند که با فرهنگ وتاریخ ما سازگاری ندارد.
منبع : روزنامه شیراز نوین
6113