شناسهٔ خبر: 32921148 - سرویس فرهنگی
منبع: دانشجو | لینک خبر

پای سفره ضیافت الهی |

دعای روز دهم ماه رمضان و شرح به روایت آیت‌الله مجتهدی + صوت

در دعای روز دهم ماه مبارک رمضان آمده است: «خدایا قرار بده مرا در این روز از متوكلان بدرگاهت»

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، دعای روز دهم ماه رمضان به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
االلهمّ اجْعلنی فیهِ من المُتوكّلین علیكَ واجْعلنی فیهِ من الفائِزینَ لَدَیْكَ واجْعلنی فیهِ من المُقَرّبینَ الیكَ بإحْسانِكَ یاغایَةَ الطّالِبین.

خدایا قرار بده مرا در این روز از متوكلان بدرگاهت و مقرر كن در آن از كامروایان حضرتت و مقرر فرما در آن از مقربان درگاهت به احسانت اى نهایت همت جویندگان.

 

<div id="video-display-embed-code_652672" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/764528/652672?width=400&height=300"></script></div>

شرح دعا از آیت‌الله مجتهدی:

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُتَوَکِّلِینَ عَلَیْکَ

درخواست توکل از خدا

خدایا، من را در ماه رمضان از کسانی قرار ده که اهل توکل به تو هستند، چشمم به دست این و آن نباشد؛ چقدر خوب است که انسان توکل داشته باشد و اهل توکل باشد.

بخشش امام حسین(ع):

شخص عربی بود که خیلی گرفتاری داشت، خدمت امام حسین(ع) رسید؛ و عرض کرد "من بدهکاری دارم و می‌خواستم به انسان کریمی مراجعه کنم و اینک خدمت شما رسیده‌ام".

حضرت فرمودند: سه مسأله از تو می‌پرسم اگر یکی از آنها را جواب دادی، یک‌سوم قرض تو را می‌دهم و اگر دو  سؤال مرا جواب بدهی دوسوم قرض تو را می‌دهم و اگر هر سه مسأله را جواب دادی؛ کل قرض تو را ادا می‌کنم.

عرب گفت: مثل شما با این عظمت از من بی‌سواد سؤال می‌کنید؟

معلوم می‌شود، این شخص عرب آدم متواضعی بوده است.

حضرت فرمود: از جدم رسول الله شنیده‌ام «الْمَعْرُوفُ بِقَدْرِ الْمَعْرِفَةِ» اگر خواستید به کسی احسان بکنید باید به‌قدر معرفتش احسان کنید؛ شما وقتی که  می‌خواهید دستمزد بدهید متفاوت است پولی که به یک عمله می‌دهید غیر پولی هست که به یک معمار و مهندس می‌دهید؛ اگر یک مبلغ بالایی به یک مهندس می‌دهید به‌خاطر علم اوست؛ اگر جواب سؤالاتم را بدهی قرضت را می‌دهم.

حضرت فرمودند: بهترین چیزها در عالم چیست؟ عرب گفت: بهترین چیزها ایمان به خدا و ایمان به رسول(ص) و ایمان به اهل بیت(ع) است. حضرت از جواب عرب خوشش آمد و او را تشویق فرمودند. حضرت سؤال کرد: زینت انسان به چیست؟ عرب پاسخ داد: زینت‌ها مختلف است؛ زینت عالم به یک امر است؛ زینت ثروتمند به امر دیگری است و زینت شخص فقیر نیز فرق می‌کند.

زینت عالم به حلم اوست

اگر به من عالم کسی دشنام داد، نباید من هم به او دشنام بدهم و با او گلاویز بشوم.