شناسهٔ خبر: 32920393 - سرویس اقتصادی
منبع: افکارنیوز | لینک خبر

راهنمای خرید کتری برقی

کتری‌های الکتریکی در بازار با ظرفیت‌های مختلفی از ۱ لیتر تا ۲ لیتر موجود است که معمولا کتری ۱.۵ لیتر برای اکثر مردم کافی است.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

 کتری و قوری جز وسایلی از آشپزخانه است که در همه خانه‌ها یافت می‌شود. برای خرید کتری آن دسته‌ای که منفذی برای خروج بخار آب روی درشان وجود داشته باشد مناسب‌تر است اگر این منفذ روی در کتری نباشد، همه بخار آب به راحتی از لوله کتری خارج نمی‌شود و در نتیجه، آب روی شعله سر می‌رود و باعث خاموش شدن آن می‌شود.

مزایای استفاده از کتری برقی

آن‌ها چند مزیت قابل توجه نسبت به کتری‌های سنتی دارند که باعث می‌شود برای مصرف کنندگان هزینه‌های بیشتری را رقم بزند.

مدل برقی کتری‌ها برای پر سرعت مهیا کردن آب جوش مناسب اند به این دلیل که ظرف چند دقیقه آب را به جوش می‌آورند. این کتری‌ها هرچند فضای جدا‌ای بر روی میز آشپزخانه نیاز دارند، ولی در قبال فضای گاز شمارا اشغال نکرده و جای متعددی را نیز نمی‌گیرند. اما نکاتی که بهتر است در زمان خرید کتری برقی به آن‌ها توجه کنید عبارت اند از: نشانگر میزان آب، دکمه اتومات خاموش، دسته راحت، سبک بودن کتری و کم صدا بودن آن.

سریع هستند

کتری‌های الکتریکی سریعتر از اجاق گاز یا مایکروویو آب را به نقطه جوش می‌رسانند. اگر می‌خواهید فنجان قهوه خود را سریعتر آماده کنید، کتری برقی می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

کتری‌های برقی دقیق هستند

در حالی که درجه حرارت مناسب برای کلیه اشخاص چندان اهمیت ندارد، ولی برای هواداران چای اهمیت بسیاری داراست. درجه حرارت مناسب می‌تواند تفاوت متعددی در مزه‌های گوناگون چای ساخت نماید. کسانی که به چای اولونگ یا این که چای سبز علاقه دارند، قادر خواهند بود آب را برای یک درجه مختص تنظیم نمایند.

برای جوشاندن آب نیازی به کتری برقی ندارید، ولی چنانچه می‌خواهید چای و قهوه را با فرکانس‌های مختلفی درست نمائید، می‌توانید با کتری برقی معاش خویش را ساده‌تر نمائید.

استفاده از آن‌ها آسان است

تنها کافی است آب را اضافه کنید و دکمه کتری را فشار دهید. کتری‌های الکتریکی با تنظیمات و ویژگی‌های درجه حرارت به راحتی آب را جوش می‌آورند.

انرژی کارآمدتری دارند

کتری‌های الکتریکی نسبت به مایکروویو یا این که کتری سنتی از انرژی کمتری برای جوشاندن آب استفاده می‌نمایند.

کتری‌های خوب تنها ۳-۴ دقیقه برای جوشاندن آب صرف می‌کنند

مهم‌ترین نکاتی که هنگام خرید چای ساز باید بدانید را برای شما توضیح داده ایم.

ظرفیت کتری‌های برقی

کتری‌های الکتریکی در بازار با ظرفیت‌های مختلفی از ۱ لیتر تا ۲ لیتر موجود است. معمولا کتری ۱.۵ لیتر برای اکثر مردم کافی است.

اگر بخواهید آب را برای ۱ یا ۲ فنجان چای یا قهوه بجوشانید، کتری یک لیتری مناسب است. با این حال، اگر شما نیاز به آب جوش برای تهیه چای به میزان ۳ تا ۴ فنجان را دارید، یک کتری ۲ لیتری مناسب است.

سرعت به جوش آوردن آب

مصرف کنندگان علاوه بر ظرفیت، می‌خواهند بدانند که آب کتری در چه مدتی به جوش می‌آید. دلیل مهمی که مردم از کتری برقی استفاده می‌کنند، همین نکته است که آب را سریع به جوش آورد.

کتری‌های خوب تنها ۳-۴ دقیقه برای جوشاندن آب صرف می‌کنند.

گزینه گرم نگه داشتن آب

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این است که توانایی کتری برای حفظ گرم نگه داشتن آب پس از جوش کامل است. برخی از مدل‌ها قادر به نگه داشتن آب در دمای مورد نظر برای حدود ۳۰ دقیقه یا ۱ ساعت هستند، که برای کاربر بسیار مناسب است. بعضی از مدل‌ها حتی گزینه مخصوص به گرم نگه داشتن آب را نیز دارند تا کاربر بتواند هنگام استفاده این ویژگی را انتخاب کند.

اگر نوشیدن انواع نوشیدنی‌های گرم را دوست دارید، از کتری استفاده کنید که قابلیت تنظیم کردن دما را داشته باشد حتما می‌دانید که بهترین دما برای انواع چای و نوشیدنی‌های گرم با هم متفاوت است. به‌عنوان مثال دمای مناسب برای دم کردن چای سبز و سیاه با هم متفاوت است یا بهترین دما برای درست کردن قهوه فوری دمایی کمتر از نقطه جوش است.

خاموش شدن خودکار

این خصوصیت ایمنی فراوان مهم (و برخی اوقات با اهمیت) است. برخی از مدل‌ها ادعا می‌نمایند که این خصوصیت را دارا هستند، در حالی که در واقع این عملکرد را به صحت انجام نمی‌دهند. در صورتی کتری مشمول این ویزگی نباشد و یا این که کاربر فراموش نماید که کتری را بعد از به جوش آمدن آب خاموش نماید، احتمال دارد باعث به آتش سوزی شود.

مزایا و معایب کتری برقی، ویژگی‌های کتری برقی

کتری‌های الکتریکی در بازار با ظرفیت‌های مختلفی از ۱ لیتر تا ۲ لیتر موجود است.

جنس مواد سازنده

اکثر کتری‌ها از شیشه، پلاستیک، فلز و یا ترکیبی از این مواد ساخته می‌شوند. استیل ضدزنگ و شیشه کیفیت بیشتری نسبت به پلاستیک ایجاد می‌کنند، اما از سوی دیگر پلاستیک حرارت کمتری را از خود به بیرون منتقل می‌کند.

اگر جنس قسمت داخلی کتری از پلاستیک باشد می‌تواند بر مزه آب تاثیر منفی بگذارد. با دوام‌ترین کتری‌ها آن‌هایی هستند که از استیل در تولیدشان استفاده شده است. اینکه کدام کتری را انتخاب می‌کنید به این بستگی دارد که کدام یک از این موارد برایتان مهمتر است.

آیا استفاده از کتری با پایه بدون سیم (و یا قابل جدا شدن) آسان‌تر است؟

یکی از مواردی که بیشتر کاربران را آزار می‌دهد، استفاده از سیم است. از این رو، مدل‌های بی سیم و یا آن‌هایی که دارای کابل‌های قابل جدا شدن هستند اغلب بیشتر مورد پسند هستند. علاوه بر این، اکثر مدل‌های جدید با پایه‌ی جداگانه طراحی میشوند.

دمای بیرونی

اگر قبلا دستتان با کتری روی اجاق سوخته باشد حتما می‌دانید که داغ شدن سطح کتری چه مساله آزاردهنده‌ای است! پس حالا که دارید برای کتری برقی هزینه می‌کنید تا از مشکلات کتری‌های قبلی خلاص شوید مهم است دستگاهی انتخاب کنید که سطح بیرونی آن داغ نشود.

معمولا کتری‌هایی که در ساخت آن‌ها از شیشه یا پلاستیک استفاده شده نسبت به کتری‌های فلزی گرمای کمتری از خود به سطح بیرونی انتقال می‌دهند.

حداقل مقدار آب که می‌توانید جوش بیاورید؟

گاهی اوقات مردم نیازی به جوشاندن مقدار زیادی آب را ندارند؛ اگر کتری برقی این امکان را نداشته باشد که کاربران یک یا دو فنجان آب را جوش بیاورند، این مورد یک گزینه منفی برای کتری خواهد بود.

آیا ویژگی انتخاب درجه حرارت وجود دارد؟

بعضی از دسته‌های توسعه یافته (و برخی ارزان‌تر) دارنده خصوصیت‌های تعیین درجه حرارت می‌باشند که به کاربران اجازه می‌دهد آب را با درجه مورد نظر به جوش آورند. این ویژگی یک گزینه واجب برای خرید کتری برقی نمی‌باشد.

آیا دستگیره کتری ارگونومیک و راحت است؟ آیا غیر لغزش است؟ آیا داغ می‌شود؟

این گونه سوالات در مورد دسته‌ی کتری پرسیده می‌شود. دسته یک بخش مهمی از کتری است و ضروری است که راحت و بدون لغزش باشد. اکثر مدل‌ها امروزه دارای دسته‌های غیر لغزش هستند که با ارگونومی طراحی شده اند.

همچنین مهم است که توجه داشته باشیم که آیا دسته داغ می‌شود یا خیر. اگر داغ شود، می‌تواند دست کاربر را بسوزاند.

راحتی در استفاده

این مسئله نیز به طراحی عالی کتری برمی گردد. این که جای دکمه‌ها روی بدنه دستگاه به چه شکل پباده سازی شده باشد و یا این که سیم دستگاه در کدام قسمت و با چه ظرافتی درنظرگرفته شده باشد این مورد‌ها سبب می‌شود که استفاده از کتری راحت‌تر شود.

المنت گرمایی درون یا بیرون؟

این یکی از مهمترین مسائل مربوط به افزایش حرارت کتری است. معمولا المنت‌های گرمایی پنهان عملکرد بهتری دارند.

توان مصرفی

توان مصرفی کتری برقی یکی دیگر از ویژگی‌های مهم در خرید این وسیله است. هرچه توان مصرفی کتری بیشتر باشد دارای کارایی بالاتری است. ولی باید به این نکته توجه داشت که بعضی از کتری برقی‌ها با توان مصرفی پایین برای صرفه جویی در انرژی تولید می‌شوند.