شناسهٔ خبر: 32919862 - سرویس اقتصادی
منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

اخبار کوتاه

صاحب‌خبر -

وام نوسازی مسکن روستایی ۴۰ میلیون تومان شد

شورای پول و اعتبار افزایش «تسهیلات نوسازی و بهسازی مسکن روستایی» و «تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغالزایی» را تصویب کرد.به گزارش بانک مرکزی، شورای پول و اعتبار عصر دیروز در یکهزار و دویست و هفتادمین جلسه خود به ریاست عبدالناصر همتی، با افزایش سقف فردی «تسهیلات یارانه‌ای قابل اعطا بابت بازسازی و نوسازی اماکن مسکونی روستایی» به مبلغ ۴۰۰ میلیون ریال موافقت کرد. تسهیلات مورد اشاره با معرفی متقاضیان به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به بانک‌های عامل قابل پرداخت است.همچنین اعضای شورای پول و اعتبار با افزایش سقف فردی «تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغالزایی» به ۵۰۰ میلیون ریال موافقت کردند. لازم به ذکر است، این تسهیلات با معرفی نهادهای حمایتی مندرج در قوانین مرتبط (از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی، صندوق اشتغال و کارآفرینی امور ایثارگران و وزارت کار و امور اجتماعی) به بانک‌های عامل قابل اعطاست.

افزایش صدور بیمه نامه حوادث پس از سیل 

سیلاب‌های ابتدای سال 98 و خسارت سنگین آنها، جذابیت بیمه را بالا برد به طوری که فروش بیمه نامه حوادث در برخی شرکت‌های بیمه در 2 ماه اخیر 100 تا 150درصد افزایش داشته است.بارندگی‌های شدید و سیلاب که از اواخر اسفند 97 آغاز شد و تا اواسط فروردین 98 ادامه یافت، بیشتر استان‌های کشور را درگیر کرد و البته تبعات آن همچنان ادامه دارد.میزان دقیق خسارت‌های ناشی از سیلاب به شکل دقیق اعلام نشده است، اما وزیر کشور میزان خسارت سیل را تا 35 هزار میلیارد تومان برآورد کرد.قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی ایران نیز با اعلام اینکه بین پنج تا هفت درصد واحدهای مسکونی در کشور از پوشش بیمه‌ حوادث طبیعی برخوردارند، گفت: برآورد می‌شود که میزان خسارت وارده بر واحدهای مسکونی در سیل حدود 330 میلیارد تومان باشد.همزمان با وقوع سیلاب‌های اخیر، موضوع لزوم گسترش پوشش بیمه در مقابل حوادث طبیعی مورد توجه قرار گرفت، به طوری که گزارش‌ها از رشد حدود 150 درصدی صدور بیمه حوادث که سیل را نیز پوشش می‌دهد، حکایت دارد.


اخذ مالیات تصاعدی از صاحبخانه‌های گرانفروش

وزیر راه و شهرسازی گفت: اصلاحیه‌ای را با مجلس شورای اسلامی پیگیری می‌کنیم که در صورت تصویب چنانچه سقف اجاره بهای مسکن رعایت شود مشمول معافیت مالیاتی شود در غیر این صورت اخذ مالیات به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد. «محمد اسلامی» روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران، افزود: این اصلاحیه هنوز در مرحله اجرایی نیست و در تعامل با مجلس هستیم. نکته مهم این اصلاحیه این است که کار اثربخشی برای مستاجران انجام شود. وی ادامه داد: برای اتصال سامانه مالیاتی آن نیز اقداماتی را انجام دادیم و باید چند سیستم به هم متصل شود. البته مهم این است که اطلاعات دقیق وجود داشته باشد و از آن استفاده کرد.وزیر راه و شهرسازی درخصوص اقدامات انجام شده در حوزه مسکن گفت: مسکن تابع شرایط عمومی و اقتصادی کشور است و تابع بخش مسکن نیست. اسلامی افزود: کار مهمی که انجام می‌دهیم عرضه زمین و مشوق‌هایی است که ایجاد کردیم و علاوه بر آن تسهیلات را برای سازندگان افزایش دادیم که قابل انتقال به خریداران است. وی تاکید کرد: در واقع امکانی در جهت ساخت و ساز فراهم کردیم تا مردم صاحب خانه شوند.

ورود پنجمین محموله شکر خام به بندر شهید رجایی 

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 6 کشور با اشاره به ورود یک محموله 27 هزار تنی شکر خام به بندر شهید رجایی، گفت: این پنجمین محموله شکر خام در دو ماه گذشته بود که وارد بندر شهید رجایی شده است.به گزارش ایرنا، مسعود دشوارگر سه شنبه شب با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران اظهارداشت: با توجه به اهمیت سرعت بخشی به ترخیص کالاهای اساسی، محموله یاد شده پس از تخلیه در کمترین زمان ممکن و با انجام حداقل تشریفات گمرگی ترخیص می‌شود.وی افزود: این محموله پس از ترخیص به کارخانه‌های تصفیه شکر در هشت استان کشور ارسال و محصول نهایی با قیمتی کمتر از قیمت بازار و به صورت یارانه‌ ای به دست مصرف کنندگان خواهد رسید.به گزارش ایرنا،کمبود شکر در هفته‌های گذشته درحالی بازار کشور را تحت تاثیر خود قرار داد که برخی کارشناسان علت آن را کاهش تولید، تاخیر در واردات، احتکار توسط سودجویان، افزایش حجم ذخیره سازی صنایع وابسته به شکر و حتی صادرات آن بیان کردند.

مذکرات ایران و چک 
برای گسترش همکاری‌های بانکی

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: مسایلی همچون «همکاری‌های بانکی»، «سرمایه گذاری»، «صنعت، معدن و تجارت» و «بهداشت و درمان» در کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و چک بررسی می‌شود.به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران، «سید علی محمد موسوی» در مراسم افتتاح کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری چک، با تاکید بر ضرورت ارتقای سطح روابط اقتصادی دوجانبه، تقویت همکاری‌های بین بخش‌های خصوصی دو کشور در حوزه‌های صنعت و خدمات را بسیار مهم و راهگشا ارزیابی کرد.وی با بیان اینکه برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری چک مبنای مهمی جهت همکاری‌های فیمابین دو کشور در آینده خواهد بود، اظهار داشت: موضوعات مهمی از جمله همکاری‌های بانکی، سرمایه گذاری، صنعت و معدن، تجارت و بهداشت و درمان در جریان این کمیسیون مورد بحث و توافق قرار خواهد گرفت.موسوی همچنین، حل مشکلات روادید و ساز و کار همکاری‌های تجاری و سرمایه‌گذاری را از جمله موضوعات مورد بررسی در جریان این اجلاس اعلام کرد.معاون وزیر صنعت و تجارت جمهوری چک نیز در این جلسه با تاکید بر اهمیت برگزاری کمیسیون مشترک دوجانبه و با اشاره به روابط تاریخی گسترده دو کشور اظهار داشت: با وجود روابط سیاسی مناسب، سطح روابط اقتصادی و تجاری ایران و چک، متناسب با ظرفیت و حجم اقتصادی دو طرف توسعه نیافته است.

دلالان به بازار مجازی خودرو بازگشتند

به دنبال بازگشت قیمت‌ها به آگهی‌های خرید و فروش خودرو در سایت‌های اینترنتی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران از بازگشت دوباره دلالان به این فضا خبر داد. وی تاکید می‌کند که قیمت‌های فعلی درج شده در این سایت‌ها غیرواقعی است. سعید موتمنی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از روز گذشته که قیمت‌ها دوباره در آگهی‌های خرید و فروش خودرو در فضای مجازی درج شد، دوباره شاهد اعلام قیمت‌های غیرواقعی و بالا در آگهی‌ها هستیم.وی با بیان اینکه دلالان خودرو دوباره به فضای مجازی بازگشته‌اند، خاطرنشان کرد: قاطعانه می‌گویم که به قیمت‌هایی که هم‌اکنون در این سایت‌ها برای خودروها اعلام می‌شود، مشتری وجود ندارد و در عمل هیچ معامله‌ای با این قیمت‌ها صورت نمی‌گیرد.رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران ادامه داد: ما لیست قیمتی خودروهای داخلی را به این سایت‌ها اعلام کردیم اما مشکل این است که نظارتی بر قیمت‌های درج شده در آگهی‌ها نداریم و عملاً همچون گذشته قیمت‌های غیرواقعی و بالا درج می‌شود.

امضای یادداشت تفاهم صندوق ضمانت 
صادرات ایران و اتاق مشترک ایران و عراق

یادداشت تفاهم صندوق ضمانت صادرات ایران و اتاق مشترک ایران و عراق امضا شد.به گزارش ایلنا، افروز بهرامی رئیس هیات‌ مدیره و مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران و یحیی آل‌اسحاق رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در نشست تخصصی چگونگی پوشش ریسک صادرات و سرمایه‌گذاری در عراق، امضا کنندگان این یادداشت تفاهم بودند.افروز بهرامی در این نشست گفت: در ده سال گذشته مجموع پوشش‌های بیمه‌ای و ضمانت‌نامه‌ای صندوق به عراق ۳.۵ میلیارد دلار برای ۳۰۰ شرکت بوده و در حال حاضر ۶۳۰ میلیون دلار تعهدات جاری صندوق برای کشور عراق است.وی با بیان اینکه این میزان ۴۰ درصد کل تعهدات صندوق است، گفت: این نشان می‌دهد تمرکز صندوق ضمانت صادرات ایران به منظور حمایت از صادرکنندگان به این کشور مورد توجه قرار دارد و تاکنون نیز ۱۱۳ میلیون دلار خسارت برای صادرکنندگان پرداخت کردیم.