شناسهٔ خبر: 32918919 - سرویس بین‌الملل
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

وندی شرمن: اروپا برای عملی شدن سازوکار مالی با ایران، ریسک تحریم را بپذیرد

سرپرست تیم مذاکره‌کننده آمریکا در گفتگو‌های هسته‌ای با ایران از کشور‌های اروپایی خواست برای حفظ این توافق خطر تحریم شدن توسط آمریکا را بپذیرند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «وندی شرمن»، سرپرست تیم مذاکره‌کننده آمریکا در گفتگو‌های هسته‌ای سال ۲۰۱۵ قدرت‌های جهانی با ایران، در یادداشتی که در نیویورک تایمز منتشر کرد، از کشور‌های اروپایی خواست برای حفظ این توافق هزینه آن را بپردازند.

وندی شرمن در این یادداشت، به تنش‌های اخیر میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا اشاره و راه‌های اجتناب از تشدید این تنش‌ها را بررسی کرد.

در بخشی از این مقاله، شرمن می‌نویسد یکی از راه‌های کمک به کاهش تنش‌ها این است که کنگره آمریکا از وزرای خارجه و دفاع سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس –که از امضاکنندگان برنامه جامع اقدام مشترک هستند– دعوت کند با حضور در کنگره توضیح دهند چرا معتقدند حفظ این توافق و دیپلماسی در قبال این مسئله به نفع همه است. او سپس می‌افزاید در صورت حاضر شدن این مقامات اروپایی در کنگره، آمریکایی‌ها خواهند فهمید که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در این باره (رویکرد خود در قبال برجام) در جهان منزوی شده است.

سرپرست تیم مذاکره‌کننده آمریکا در گفتگو‌های هسته‌ای با ایران همچنین مدعی شد اروپایی‌ها تاکنون برای حفظ برجام کار‌های زیادی انجام داده اند. شرمن می‌افزاید یکی از کار‌هایی که اروپایی‌ها می‌توانند برای ممانعت از افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا انجام دهند این است که سازوکار مالی تدوین شده –اینستکس (Instex) – را که برای سرمایه گذاری در ایران و انتقال کالا‌های بشردوستانه به این کشور طراحی شده است، اجرایی کنند و برای موفقیت آن اقدامات موثری انجام دهند. شرمن در ادامه می‌افزاید دولت ترامپ تهدید کرده است در صورت عملیاتی شدن اینستکس اروپا را تحریم خواهد کرد، اما جلوگیری از افزایش تنش‌ها میان تهران و واشنگتن ارزش این ریسک را دارد.

انتهای پیام/