شناسهٔ خبر: 32911908 - سرویس اقتصادی
منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

«پاد» گزارش می دهد

اقدامات و برنامه های دولت برای متعادل سازی عرضه و تقاضا در بازار مسکن

با افزایش نرخ تورم از سال گذشته قیمت مسکن نیز به تبع آن با افزایش نامتعارفی رو به رو شده است. بر این اساس افزایش عرضه و حمایت از بخش تقاضا به عنوان مهمترین راهبرد دولت برای منطقی کردن قیمت ها در بخش مسکن در دستور کارقرار گرفته است. دولت در نظر دارد تا با حمایت از سازندگان مسکن از طریق افزایش تسهیلات که قابل انتقال به خریداران است بخش عرضه مسکن را تقویت کند. بر این اساس از اسفند سال 97 وام ساخت مسکن به 170 میلیون تومان افزایش یافته است. افزون بر این اقدامات برای تحرک در تولید مصالح ساختمانی، نظام اعتباری مصالح نیز ایجاد شده که از این طریق قیمت تمام شده مسکن متعادل شود. همچنین برای جریان‌سازی در تولید مسکن برنامه احداث ۴۰۰ هزار واحد طرح اقدام ملی در سطح کشور و تکمیل ۵۰۰ هزار واحد مسکونی مهر در دستور کار قرار گرفته است و هم اکنون در حال اجراست. علاوه بر تقویت بخش عرضه، حمایت از بخش تقاضای مسکن نیز یکی از ضرورت های بازار مسکن در شرایط فعلی است. بر این اساس پیشنهاد تسهیلات شناور خرید مسکن از سوی بانک مسکن ارائه شده و این پیشنهاد در انتظار مصوبه شورای پول و اعتبار است. علاوه بر این اقدامات و برنامه ها، دولت برای حمایت از مستاجران نیز تدابیری اندیشیده است. وزیر راه و مسکن امروز و در حاشیه جلسه هیات دولت از ارائه طرحی به مجلس خبر داده که بر اساس آن راهکارهای مالیاتی برای بازار اجاره بهای مسکن در نظر گرفته می شود. در صورت تصویب این طرح در مجلس چنانچه سقف اجاره بهای مسکن رعایت شود موجران مشمول معافیت مالیاتی می شوند در غیر این صورت اخذ مالیات به صورت تصاعدی افزایش می یابد.

صاحب‌خبر -

تولید مسکن برای اقشار متوسط به پایین یکی از اهداف مهم  وزارت راه و شهرسازی است. بر اساس اعلام وزیر راه وشهرسازی   برای بخش کم درآمد که دهک یک و دو هستند واحد مسکونی واگذار شده است. زمین‌های واگذار شده برای ساخت و ساز به صورت مشارکتی بوده و پولی بابت آن گرفته نمی‌شود. مقام های مسئول در وزارت راه و شهرسازی بر ادامه روند تولید مسکن برای اقشار ضعیف به عنوان هدف اصلی این وزارتخانه تاکید می کنند . وزیر راه و مسکن در این خصوص با اشاره به اقدامات دولت برای تسهیل ساخت و ساز گفت:  این‌ها سیاست‌هایی است که روی آنها مصمم هستیم و برای آن‌ها برنامه اجرایی داریم.

 

تقویت بخش تقاضا در دستور کار

همچنین برای دهک های سه تا هفت نیز که گروه هدف وام گیرندگان هستند نیز پیشنهادهایی مبنی بر تعیین سقف‌ تسهیلات خرید مسکن به صورت متغیر و با توجه به توان بازپرداخت به متقاضیان از سوی بانک مسکن ارائه شده است.  رحیمی انارکی، مدیر عامل بانک مسکن اجرای این بسته را موجب رونق بازار مسکن و افزایش قدرت خرید متقاضیان عنوان کرد و گفت: پیش از این به منظور تنظیم و عرضه تسهیلات در حوزه‌های ساخت و خرید از ‌سقف‌های تسهیلاتی استفاده می‌شد، اما در بسته جدید، سعی می‌کنیم، از سایر پتانسیل‌هایی که تاکنون کمتر استفاده شده است، استفاده کنیم. وی اظهار کرد: تا پیش از این از سقف‌های تسهیلات ثابت استفاده می‌کردیم؛  یعنی همه متقاضیان‌ دهک‌های سوم تا هفتم که گروه هدف ما هستند، از سقف تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی استفاده می‌کردند، در حالی که در بسته جدید پیشنهاد داده‌ایم که بر اساس قدرت خرید و توان بازپرداخت افراد، سقف‌های تسهیلاتی به صورت متغیر تعیین شود و افراد بر اساس قدرت خرید و بازپرداخت اقساط خود بتوانند از تسهیلات متناسب با شرایط خود استفاده کند.

 

افزایش ۶۰ درصدی تسهیلات مسکن روستایی

همچنین افزایش تسهیلات مسکن روستایی نیز از دیگر برنامه های دولت در بخش مسکن بوده است.  بر این اساس وام مسکن از 25 میلیون به 40 میلیون تومان افزایش داشته است.  معاون مسکن بنیاد مسکن با بیان اینکه رشد ۶۰ درصدی افزایش تسهیلات مسکن روستایی تا هفته آینده به هفت بانک عامل ابلاغ می‌شود گفت:  براساس قانون سالانه باید ۱۵ درصد به سقف تسهیلات مسکن روستایی اضافه شود، اما امسال با توجه به رشد قیمت مصالح ساختمانی، سقف تسهیلات نیز با درنظر گرفتن این افزایش ۶۰ درصد بالا رفته است.

عزیزالله مهدیان با اشاره به اینکه این ۴۰ میلیون تومان برای ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی درنظر گرفته شده و پرداخت خواهد شد، گفت: سقف تسهیلات مسکن روستایی که ۲۵ میلیون تومان بود، تاکنون برای ساخت ۷۷ هزار واحد مسکونی پرداخت شده است.

 

راهکارهای مالیاتی در حمایت از مستاجران

یکی دیگر از اقدامات دولت برای ساماندهی بازار مسکن، حمایت از مستاجران است. بر این اساس طرح دو ساله شدن قراردادهای اجاره بها مورد تاکید وزارت راه و شهرسازی است. همچنین خبرهایی در خصوص راهکارهای مالیاتی در بازار اجاره مسکن از سوی وزیر راه و شهرسازی مطرح شده است. محمد اسلامی با اشاره به راهکارهای مالیاتی برای حمایت از مستاجران گفت: برای این اصلاحیه مالیاتی در تعامل با مجلس هستیم. نکته مهم این اصلاحیه این است که کار اثربخشی برای مستاجران انجام شود.