شناسهٔ خبر: 32889280 - سرویس اقتصادی
منبع: آفتاب | لینک خبر

دولت برای مهار قیمت مسکن چه کرد؟

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حرف مستاجران درست بوده و در حق آن‌ها ظلم شده است گفت:وزارت راه و شهرسازی به عنوان بخشی از دولت وظیفه دارد که عرضه و تقاضای مسکن را در بازار متعادل کند.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :
محمد اسلامی در تماس تلفنی رادیو تهران به تشریح عوامل افزایش قیمت فروش و اجاره مسکن پرداخت و ضمن اعلام راهکارها و تدبیر دولت در مهار قیمت مسکن، گفت: سیاست ما توسعه جریان تولید مسکن برای اقشار متوسط به پایین است و این هدفی است که دنبال می‌کنیم.
وزیر راه و شهرسازی در ابتدا با تاکید بر اینکه تمام سعی و تلاش این وزارتخانه بر حفظ شأن و رضایت هموطنان است، درخصوص دلایل نابسامانی‌های اخیر مسکن اظهار کرد: بدون شک باید حواس‌مان باشد منشا هر حرکت و هر پتانسیلی که یک جریان را می‌سازد خوب شناسایی کرده و با تحلیلی درست برای آن تصمیم‌گیری شود.

وی افزود: شاید وقتی این حرف از سوی یک مقام دولتی زده شود برخی آن را یک فرافکنی بدانند، اما حقیقت امر این است که آمریکایی‌ها وقتی نتوانستند اهداف تحمیلی خودشان را به دست بیاورند و ناکام ماندند ایران را وارد جنگ اقتصادی کردند. هدف آنها در این جنگ اقتصادی صفر کردن ارزش پول ملی ایران است.

تراز اقتصادی و درآمدی ایران مثبت است

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: نکته حائز اهمیت این است که همه مردم و مسئولان، گام‌های خود را  برای حفظ ارزش پول ملی مستحکم بردارند. وقتی عملیات روانی آنها شروع و همچنان ادامه دارد، شما شاهد هستید که منشأ این فضای مجازی و سایت‌هایی که قیمت‌گذاری می‌کنند و تحرکاتی که در نرخ ارز انجام شده، در شرایطی است که کشور ما به لحاظ درآمد، تراز اقتصادی و نداشتن بدهی در وضعیت مثبت است. ایران هیچ بدهی خارجی ندارد و کشوری است که تراز تجاری آن مثبت بوده که این اتفاق سال‌هاست رخ داده است.

اسلامی ادامه داد: همه این عوامل سیاسی، امنیتی و دیگر موارد مجموعه عواملی هستند که به دنبال سقوط جمهوری‌اسلامی هستند و یک عده هم آگاهانه و ناآگاهانه در این مسیر حرکت می‌کنند. این افراد برای حفظ ارزش پول، خودشان اقدام به تبدیل آن می‌کنند.

بازار مسکن در رکود است

وی تصریح کرد: در بازار مسکن اتفاقی رخ نداده است. سامانه ردیاب معاملات مسکن وجود دارد و اگر یک معامله‌ انجام بگیرد در آن ثبت شده و قابل پیگیری است. ما در رکود بسر می‌بریم و معامله‌ای صورت نمی‌گیرد و قیمت‌هایی که اعلام می‌کنند متاثر از بخش مسکن نیست.

در بخش دیگری از این برنامه پرسش و پاسخ وزیر راه و شهرسازی در مورد سیاست‌های این وزارتخانه در ثبات بخشیدن به بخش مسکن گفت: وزارت راه و شهرسازی به عنوان بخشی از دولت وظیفه دارد که عرضه و تقاضای مسکن را در بازار متعادل کند.

وی افزود: به همین خاطر در برنامه‌ای که شروع کرده‌ایم و مردم از نزدیک شاهد آن هستند، برای جریان‌سازی در تولید مسکن برنامه احداث ۴۰۰ هزار واحد طرح اقدام ملی در سطح کشور و تکمیل ۵۰۰ هزار واحد مسکونی مهر را در دستور کار قرار داده‌ایم.

اسلامی تصریح کرد: این موارد به صورت جدی و عملیاتی در کشور شروع شده است و کارها یا در مرحله اجرا و آماده‌سازی زمین بوده و یا اینکه در مرحله تهیه طرح و زمین است.

وی گفت: افزون بر این اقداماتی که انجام شده است، در شورای عالی پول و اعتبار اقدام به افزایش وامی کردیم که به سازنده تعلق می‌گیرد و قابل انتقال به خریدار است و در ۱۶ اسفند سال ۹۷ این اتفاق افتاد. همچنین افزون بر این اقدامات برای تحرک در تولید مصالح ساختمانی، نظام اعتباری مصالح ایجاد شد که از این طریق قیمت تمام شده را متعادل کنیم.

تولید مسکن برای اقشار متوسط به پایین هدف اصلی وزارت راه و شهرسازی

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این‌ها سیاست‌هایی است که باید پابرجا باشد و ما دنبال می‌کنیم تا حوزه مسکن تقویت شود. سیاست ما توسعه جریان تولید مسکن برای اقشار متوسط به پایین است و این هدفی است که دنبال می‌کنیم. برای بخش کم درآمد که دهک یک و دو هستند با کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی تعامل داشته‌ایم و با تفاهمات انجام گرفته به آنها واحد مسکونی واگذار کردیم.

محمد اسلامی با بیان این‌که زمین‌های واگذار شده برای ساخت و ساز به صورت مشارکتی بوده و پولی بابت آن گرفته نمی‌شود، اظهار کرد: منابع مالی در قانون بودجه سال ۹۸ توسط دولت در لوایح ارائه شده در نظر گرفته شده است. حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع پیش بینی کرده‌ایم که عمدتا این منابع در اختیار وزارت راه و شهرسازی است و از بودجه و منابع دولت نیست.

وی افزود: به این طریق می‌توانیم در جهت تسهیل ساخت و ساز اقدام کنیم. این‌ها سیاست‌هایی است که روی آنها مصمم هستیم و برای آن‌ها برنامه اجرایی داریم. این برنامه اجرایی بود که داشتیم و آن را شروع کردیم تا به عنوان یک جریان‌سازی در مورد آن صحبت شود.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال شما نگاه کنید الان برای اقلام مواد غذایی در بازار تلاطم وجود دارد. این مساله در حالی است که در بنادر کشورمان که در اختیار وزارت راه و شهرسازی و حمل و نقل در آن ها هیچ موقع به اندازه امسال مواد غذایی و کالاهای سیاسی در بنادر و انبارها نداشته‌ایم.

لزوم برخورد با متخلفان و سوءاستفاده کنندگان

وی افزود: همه این اقلام با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد شده است و دلیلی ندارد که در کشور افزایش قیمت پیدا کنند. این‌ها سوء استفاده و تخلف است که صورت می گیرد و با آنها و با شرایطی که در بازار مسکن رخ می‌دهد باید برخورد شود. در بخش مسکن تمام سعی‌مان این است که حرف هیجانی و بدون پشتوانه زده نشود و اقدام و عمل در دستور کارمان است و روی آن مصمم هستیم.

این عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: تمام کسانی‌ها که سال‌ها در انتظار مسکن مهر بوده و معطل مانده بودند واحدهای‌شان با رفع موانع و مشکلات تعیین و تکلیف شدند. دو هفته پیش حدود ۵ هزار واحد در پردیس تحویل‌شان شروع شد و هفته قبل هم حدود ۷ تا ۸ هزار واحد در پرند و هشتگرد به همین شکل انجام گرفت. در شهرهای مختلف هم این برنامه در حال پیگیری است و طی چند روز آینده به خراسان جنوبی خواهیم رفت تا اختتامیه مسکن مهر را با مردم در آنجا جشن بگیریم.

در حق مستاجرها ظلم شده است

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از این برنامه پاسخگوی سوالات مستأجرها درخصوص افزایش اجاره‌ بها بود و در این خصوص گفت: حرف مستاجران درست بوده و در حق آن‌ها ظلم شده است. در این خصوص طرحی را همراه با مجلس دنبال می‌کنیم تا بتوانیم تا یک اصلاحیه روی قانونی که صاحبخانه ها را معاف می کند، بگذاریم تا در بحث مالیات برای این موضوع یک ضابطه وضع شده تا این لجام گسیختگی کنترل شود.

وی افزود: متاسفانه در بازار، خانه‌های‌شان را با نرخ کارکرد در بازار اجاره  داده و آن را محاسبه می‌کنند. این از آن دست اقداماتی است که سال‌هاست متاسفانه در کشور ما انجام می‌گیرد و هیچ نظارتی روی آن نیست.

وی تصریح کرد: به همین خاطر با مجلس به دنبال این هستیم که در بندی که در قانون معافیت مالیاتی موجرها وجود دارد یکسری تسهیلات ایجاد کنیم و این مساله به طور جدی در حال پیگیری است.

آمار خانه‌های خالی وجود دارد

اسلامی درباره آخرین اقدامات درخصوص مالیات بر خانه‌های خالی گفت: این موضوع در مجلس بوده اما نکته حائز اهمیت درخصوص این طرح این است که آمار خانه‌های خالی در حال حاضر وجود دارد و با همکاری مجلس به دنبال یک تصمیم‌گیری مناسب بابت آن هستیم.

در ادامه وزیر راه و شهرسازی بابت ساخت و سازها در شهر جدید پردیس که شاید فضای محیط زیست آن منطقه را برهم بزند و اینکه آیا مطالعاتی خاصی در این زمینه صورت گرفته، اظهار کرد: در شهر جدید پردیس تمام اتفاقات رخ داده مربوط به قبل است و الان هیچ کار جدیدی در آن انجام نمی‌شود.

وی افزود: کاری که وزارت راه و شهرسازی در این شهر انجام می‌دهد در حال حاضر مربوط به تعهداتی است که به مردم داده شده و باقی مانده است. قراردادهایی که مردم دارند و تمام تلاش‌مان را گذاشته‌ایم که آنها به انضمام سرانه‌های آنها پایان یابد.

وی تصریح کرد: قطعا ما نمی‌توانیم به مردم خانه بدهیم اما مدرسه و مرکز درمانی و فرهنگی نداشته باشد. در محلی که قرار است مردم زندگی کنند باید سازمان‌های آن ایجاد شوند و سرانه فضای سبز برای تفریح و استفاده‌شان در نظر گرفته شود. این موارد مغفول مانده بوده که ساخت آن‌ها را شروع کردیم و کار با کلنگ‌زنی آنها در حال انجام است.

وزیر راه و شهرسازی درخصوص پروژه مسکن مهری که از سوی مازیار حسینی، معاون مسکن و شهرسازی مطرح شد، گفت: این موضوع بر می‌گردد به بحث صندوق زمین و مسکن که طرح آن با مشارکت وزارت اقتصاد و دارایی در حال جلو رفتن است. براساس قانون ساماندهی و تولید مسکن به دنبال این هستیم تا بتوانیم این صندوق راه اندازی شده تا پشتوانه‌ای باشد برای مردمی باشد که به به دنبال خانه دار شدن هستند.

آزادراه یک ظرفیت با کیفیت بالا و پرهزینه است

بحث عوارض بزرگراهی به خصوص بزرگراه‌هایی که هنوز پس از ۲۵ سال در آن‌ها عوارض گرفته می‌شود موضوعی بود که وزیر راه و شهرسازی در مورد آن گفت: آزادراه یک ظرفیت با کیفیت بالا و پرهزینه است. آزادراه ها تماما در قالب قانون آزادراه ها باید عوارض‌شان برقرار باشد تا بتوان آنها را ارتقا داد و همواره در کیفیت استاندارد نگهداری شوند.

وی ادامه داد: در این باره امروز مهمترین گامی که در این زمینه برداشته شد، الکترونیکی کردن پرداخت عوارض بود. طرح آزمایشی آن انجام و بقیه هم در ماه‌های آینده انجام خواهند شد تا مردم بدون توقف حرکت کرد و الکترونیکی عوارض از آنها دریافت می‌شود.

وی در مورد وضعیت برخی چاله‌ها و اشکالات موجود در مسیر بزرگراه‌ها وگلایه‌هایی که در این خصوص وجود داشت، اظهار کرد: همه راه‌های کشور اسکن شده و برای‌شان برنامه وجود دارد. ممکن است در مسیرهایی که در مناطق سردسیر یا برفگیر بوده هنوز روکش‌های آسفالت ترمیم نشده باشد که قطعا کار آنها هم انجام خواهد ش. با این حال اگر موردی وجود دارد حتما اطلاع‌رسانی شود تا همکاران من اقدامات لازم را جهت رفع ایراد انجام دهند.

زمان پایان پروژه خرم آباد - پلدختر حداقل دو سال خواهد بود

وی در ادامه درباره آخرین شرایط مسیرهای مناطق سیل‌زده کشورمان گفت: به جز راه نهبندان – شهداد که کاملا مسدود است و هیچ راه دسترسی ندارد سایر راه های کشور دارای راه و مسیرهای دسترسی هستند.

وی افزود: مهمترین جاده‌ مسدود، جاده خرم آباد به پلدختر است. این جاده بیش از ۱۰۰ کیلومتر است که ۴۰ کیلومتر آن آسیب دیده و ۱۲ کیلومتر آن اصلا وجود خارجی ندارد و چون کنار ساحل بوده آب آن‌را با خودش برده است.

وی ادامه داد: برنامه‌های مطالعاتی و مسیریابی برای تکمیل آن انجام شده چون یک پروژه سنگینی است که در دستور کار قرار دارد. حدود هزار میلیارد تومان این پروژه اعتبار نیاز دارد که احداث شود چون نیاز به ساخت و ایجاد پل و تونل دارد. در حال حاضر چندین مسیر فرعی برای استفاده ایجاد شده  و این پروژه زودتر از دو سال تمام نخواهد شد.

ساخت و ساز مسکن در مناطق سیل‌زده دیگر موردی بود که محمد اسلامی درخصوص آن گفت: در بحث سیل ۱۵۱ هزار واحد حدودا آسیب یا تخریب کامل شد. ۵۰ هزار و احد باید دوباره احداث شده و مابقی نیاز به ترمیم دارند. اینها اکثرا به جز بخش‌هایی از خوزستان است که هنوز تعیین و تکلیف نشده اما برای ما بقی واحدها پرونده تشکیل شده است.

وی افزود: آنهایی که در مسیر رودخانه و حریم آن بودند حتما باید جابه‌جا شوند. زمین رایگان در اختیار بنیاد مسکن گذاشته‌ایم که آنها حتما باید جابه‌جا شوند. برای پلدختر این کار انجام شده و طرح‌های جامع آن در شواریعالی معماری و معاونت شهرسازی بررسی شده است. براین اساس بنیاد مسکن واحدهای روستایی و شهری را براساس آخرین مصوبه دولت که چهارشنبه گذشته بابت آن‌ها تامین مالی بلاعوض و تهسیلات در نظر گرفت، کار را پیش خواهد برد.

صنعت هوایی مشکل جدیدی ندارد

وزیر راه و شهرسازی درخصوص آخرین وضعیت ناوگان هواپیمایی کشورمان و اینکه با تحریم‌های ایجاد شده چه شرایطی را دنبال خواهد کرد، گفت: هیچ مشکل جدیدی در هواپیمایی کشورمان به وجود نیامده است و از بدو پیروزی انقلاب صنعت هواپیمایی ما را آمریکایی‌ها تحریم کردند. در مقطعی هم که تحریم‌ها برداشته و قراردادهایی منعقد شد رفتارهای که برخلاف قوانین بین‌المللی بود و آنها را لغو و قطع کردند.

وی افزود: حتی شرکت ATR که هواپیما به ایران فروخت و ۱۳ فروند تحویل داد هم برخلاف قوانین بین‌المللی مسیر دادن قطعات را قطع کرد. با این همه ناوگان‌مان طی این سال‌ها به طور گوناگون هواپیماهایش تامین شده است.

وی ادامه داد: هواپیماهایی که وارد کشور شده و وارد خواهد شد استاندارد داشته و با اینکه هواپیماهای صفر و نو نیستند اما نشست و برخاست‌شان زیاد نبوده و عمر بدنه‌شان تاریخ مناسبی دارد. این هواپیماها حتما قابلیت استفاده داشته و مقرون به صرفه هستند و هر موقع اراده شود براساس ضوابط هواپیمایی کشور وارد خواهند شد.

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی