شناسهٔ خبر: 32499236 - سرویس علمی-فناوری
منبع: مهر | لینک خبر

توسط محققان کشور صورت گرفت؛

اندازه گیری ارتعاشات آفرود با سیستم‌های ابتکاری داده برداری

محققان کشور موفق به اندازه گیری آزمایشگاهی و ارتعاشات چرخ برون جاده‌ای (افرود) با استفاده از سیستم‌های ابتکاری داده برداری شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از محققان کشور موفق به اندازه گیری آزمایشگاهی و ارتعاشات چرخ برون جاده‌ای (آفرود) با استفاده از سیستم‌های ابتکاری داده برداری شد که در بیستمین جشنواره جوان خوارزمی نیز رتبه سوم نوآوری در گروه مکانیک را از آن خود کرد.

این طرح توسط حمید تقوی فر با همکاری دانشگاه‌های ارومیه و ملایر انجام گرفته است.

وی در توضیح طرح خود گفت: به دلیل سامانه تست و اندازه گیری پارامترهای کششی چرخ آفرود، نیروهای وارده به آن و جابجایی و شتاب سنجی، این مجموعه به همراه سیستم‌های نوین داده برداری، دارای توانایی سنجش و ثبت پاسخ سیستم به شرایط مختلف عملکردی خودرو در شرایط برون جاده‌ای است.

وی افزود: این طرح با داشتن یک حامل چرخ مجهز به لودسل های افقی و عمودی (برای اندازه‌گیری نیرو در کارخانجات مختلف و نیز اندازه‌گیری کشش کابل‌ها و کشش نخ در کارخانجات)، سیستم ثبت ارتعاشات، سیستم تصویربرداری آنلاین از تماس چرخ- بستر، سامانه‌های کنترلی سرعت و بار روی چرخ، سیستم سنجش تنش تماسی در بستر، برای انواع سنجش و ارزیابی به کار می‌رود.

تقوی فر خاطر نشان کرد: در این طرح، سیستم اعمال اجباری لغزش، سرعت حرکت و شتاب دهی توسط «اینورتر»، سیستم ارتعاش سنجی، سیستم تعلیق و کنترلی، سیستم شیب سنجی حرکت چرخ، تصویر برداری برای دستیابی دینامیک ترانزینت چرخ بستر آفرود مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه این طرح نمونه مشابه ندارد، بیان کرد: سیستم شیب سنجی برای حصول داده‌های نشست چرخ در بستر نیز شرایط مشابهی دارد که از ابتکارات این طرح است.

وی تاکید کرد: امکان ردیابی چگونگی انتشار تنش در پروفیل خاک آفرود نیز از مزایای این طرح به شمار می‌رود.