شناسهٔ خبر: 32461457 - سرویس بین‌الملل
منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

«اون» راه پدر را پیش گرفت/ ضرب شصت پیونگ‌یانگ به واشنگتن

رهبر کره شمالی صبح امروز با قطار ضدگلوله خود وارد روسیه شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از وب سایت شبکه خبری سی ان ان، رسانه‌های رسمی کره شمالی تصاویری از کیم جونگ اون، منتشر کرده اند که نشان می دهد او از قطار مخصوص خود روی فرش قرمز قدم می گذارد و در حالی که گارد احترام به او خوشامد می گوید، مردم نیز برای او گل تکان می دهند. رهبر کره شمالی در حالی وارد روسیه می شود که سالها پیش پدرش به این کشور سفر کرده بود. گفته می شود پیونگ در نظر دارد با روسیه و چین مساله خود را آمریکای ترامپ حل کند یا شایدم ضرب شصتی به مذاکره کنندگان آمریکایی باشد.

خبرگزاری تاس روسیه نیز گزارش داد که به کیم جونگ اون در ایستگاه راه آهن "هاسان" و پس از خروج از مرز گل، نان و نمک داده شده است.

یوری اوشاکف، مشاور کرملین گفته که نشست روز پنجشنبه بر برنامه اتمی کره شمالی تمرکز دارد وی گفت: روسیه به دنبال تحکیم روابط مثبت پس از دیدار دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون، رهبری کره شمالی است.

وی گفت که کرملین تلاش می‌کند تا به ایجاد پیش شرط‌ها و یک جو قابل قبول برای دستیابی به توافقات جامع در مورد مشکل شبه جزیره کره کمک کند.

این مقام مسئول روس همچنین به نقشه راه چین و روسیه اشاره کرد که رویکردی گام به گام برای حل بن بست اتمی است و خواستار تسهیل در تحریم‌ها و تضمین‌های امنیتی برای پیونگ یانگ شده است.

اوشاکف همچنین گفت که توقف آزمایش‌های اتمی از سوی کره شمالی و رزمایش‌های مشترک نظامی بین آمریکا و کره جنوبی به کاهش تنش و ایجاد شرایطی برای پیشرفت‌های بعدی کمک می‌کند.

وی ادامه داد، دستور کار دیدار میان پوتین و کیم جونگ اون شامل همکاری دو جانبه نیز می‌شود. تجارت روسیه با کره شمالی در سال گذشته میلادی ۳۴ میلیون دلار بود.

سفر رهبری کره شمالی به روسیه دو ماه پس از دومین دیدارش با ترامپ در هانوی صورت گرفته است.

این نخستین سفر از سوی یک رهبر کره شمالی به روسیه از زمان سفر کیم جونگ ایل، پدر کیم جونگ اون در سال ۲۰۱۱ به این کشور است.

برخی از کارشناسان می‌گویند که کیم جونگ اون شاید تلاش کند تا روابطش با روسیه و چین را همزمان با ناامیدی در فقدان اقدامی از سوی آمریکا تقویت کند.

هنوز مشخص نیست که نقش روسیه در انجام اقداماتی در راستای احیای دیپلماسی اتمی چقدر بزرگ و مهم است.
    - دستیار امور بین المللی رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که سران روسیه و کره شمالی روز پنجشنبه در ولادی وستوک با یکدیگر دیدار و گفت وگو خواهند کرد.

 یوری اوشاکوف با بیان این مطلب به خبرنگاران اظهار داشت: ساعاتی پیش نیز اعلام شد که کیم یو جونگ خواهر رهبر کره شمالی با پروازی خود را به ولادی‌ وستوک رسانده است.

گفته شده رهبر کره شمالی این بار هم قرار است با قطار ضد گلوله خود کشور را ترک و وارد جنوب شرقی ترین بخش روسیه شود که در شمال شرقی کره شمالی و بر فراز ژاپن واقع شده است به عبارتی پوتین که اکنون در سن پترزبورگ به سر می برد برای دیدار با کیم در روزهای آینده باید مسافتی بیشتر از مسیر مسکو تا پیونگ یانگ را طی کند.

گفتنی است، روسیه بیش از شش ماه است که از آمادگی خود برای میزبانی از کیم خبر داده است و رئیس شورای فدراسیون روسیه چندی پیش پس از سفر به پیونگ یانگ پایتخت کره شمالی از نامه رسمی پوتین به کیم برای سفر به مسکو پرده برداشت.

کیم نیز چند روز پیش در نامه ای به پوتین از وی خواست در راستای برقراری صلح در شبه جزیره کره به این کشور کمک کند.

کیم در نامه خود به پوتین یادآور شده است: امیدواریم همکاری های نزدیک تری با توجه به مقتضیات روز با روسیه داشته باشیم و روابط سنتی و دیرینه خود را در جهت کسب اطمینان از دست یابی به صلح در شبه جزیره کره و جهان گسترش دهیم.

مقامات واشنگتن پس از اطمینان از حتمی شدن سفر رهبر کره شمالی به روسیه، «استفان بایگون» نماینده ویژه خود در مساله کره شمالی و فیونا هیل دستیار ترامپ را طی چند روز گذشته راهی روسیه کردند.
بنظر می رسد ماموریت بایگون در مسکو این بود که راهی برای آنچه تلاش واشنگتن بر خلع سلاح هسته ای پیونگ یانگ عنوان شده با حمایت کرملین پیدا کند.

هشتم اسفند ماه سال 97 ترامپ با هدف پایان دادن به بحران کره شمالی با کیم جونگ اون رهبر این کشور در هانوی پایتخت ویتنام دیدار و گفت وگو کرد، دیداری که برخلاف انتظارها خیلی زود پایان یافت و حتی بیانیه ای نیز در پی نداشت.

چند روز پیش کره شمالی از آمریکا خواست مایک پمپئو وزیر امور خارجه خود را از جریان مذاکرات با این کشور کنار بگذارد و فرد پخته تری را مسئول این کار کند هر چند که پمپئو در واکنش به خبرنگاران گفت که همچنان مسئول پرونده کره است.

310 310