شناسهٔ خبر: 32361878 - سرویس سیاسی
منبع: ایرنا | لینک خبر

سفیر قزاقستان در ایران:

پیگیر افزایش مراوده های تجاری از کریدور دریایی بندرعباس هستیم

بندرعباس- ایرنا- سفیر کشور جمهوری قزاقستان در ایران با اشاره به نقش مهم بندر شهید رجایی در منطقه، گفت: افزایش مراوده های تجاری کشورمان از کریدور دریایی بندرعباس را با جدیت دنبال می کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، آسقات اورازبای پنجشنبه در بازدید از بندر شهید رجایی که با همراهی یک هیات دیپلماتیک قزاقستان و مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان انجام شد، اظهار داشت: هدف ما از این بازدید میدانی و مذاکره با مدیرکل مهم ترین بندر ایران، یافتن سازوکارهایی برای افزایش حجم تجاری بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان است.
وی افزود: بندر شهید رجایی به دلیل قرارگیری در کریدور بین المللی شمال-جنوب هم به لحاظ ظرفیت ها و توانمندی های عملیاتی، دارای جایگاه بسیار مناسبی است و هم برای پشتیبانی از تخلیه و بارگیری کالا از تجهیزات و امکاناتی پیشرفته و مدرن برخوردار است..
سفیر جمهوری قزاقستان در ایران تصریح کرد: امیدواریم با همکاری متقابل این سفارتخانه و اداره کل بنادر و دریانوردی در آینده شاهد افزایش حجم صادرات، واردات و ترانزیت کالا بین کشورهای آسیانه میانه به ویژه قزاقستان با جمهوری اسلامی ایران با استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های بندر شهید رجایی باشیم.
در جریان این بازدید الله مراد عفیفی پور مدیرکل بنادر ودریانوردی هرمزگان به تشریح سیاست های کلان سازمان بنادر و دریانوردی در زمینه تعامل با سرمایه گذاران و تجار خارجی پرداخت و آخرین وضعیت عملیاتی و تجهیزاتی بزرگترین بندر کانتینری کشور را برای هیات دیپلماتیک قزاق تشریح کرد.
به گزارش ایرنا، آسقات اورازبای سفیر کشور جمهوری قزاقستان در تهران با همراهی دولتعلی نیسان رییس کنسولگری این کشور در بندرعباس و نورژان آبدولایف مستشار این سفارتخانه از میهمانان سومین همایش بین المللی فرصتهای سرمایه گذاری استان هرمزگان بودند.
سومین همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری هرمزگان دوشنبه و سه شنبه هفته جاری با حضور 500 نفر از مهمانان داخلی و خارجی در تالار شهید آوینی بندرعباس برگزار شد.
قزاقستان در آسیای میانه با 15 میلیون نفر جمعیت با کشورهای روسیه ، ازبکستان ، قرقیزستان و چین هم مرز است.
ایران در 16 دسامبر 1991 میلادی قزاقستان را به رسمیت شناخت. دو کشور از همان ابتدای استقلال قزاقستان تعاملات پراکنده اقتصادی خود را آغاز کردند و حجم روابط سالانه افزایش یافت.
طی سال‌های اخیر دو کشور بر ضرورت توسعه همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف تأکید کرده و گام‌های عملی زیادی نیز در این زمینه‌ برداشته‌اند. در همین راستا و با عنایت به ظرفیت‌های بسیاری اقتصادی در قزاقستان، این کشور برای ایران و شرکت‌های ایرانی دارای اهمیت بسیار بوده و در مقابل، آستانه نیز با توجه به موقعیت مناسب ژئوپولیتیکی ایران، نسبت به گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی با تهران اهتمام عملی داشته است. به همین اعتبار، حجم مبادلات تجاری میان ایران و قزاقستان در شش سال اخیر با پنج برابر افزایش از 400 میلیون دلار به بیش از دو میلیارد دلار رسیده است.
بندر شهید رجایی با ظرفیت سالانه 100 میلیون تن کالا، بزرگترین و مهم ترین بندر جمهوری اسلامی ایران است که به تنهایی 58 درصد عملیات کالاهای غیرنفتی، 43 درصد عملیات جا به جایی فرآورده های نفتی و 85 درصد از عملیات کانتینری بنادر کشور را بر عهده دارد.
این بندر در 23 کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.
7198/6048