شناسهٔ خبر: 32354935 - سرویس استانی
منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی:مرغ های بسته بندی شده مشکل بهداشتی ندارند

تبریز - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی با تاکید بر بهداشتی بودن مرغ های بسته بندی شده در استان، گفت: این مرغ ها برای مصرف مردم هیچ مشکل بهداشتی نداشته و مردم با اطمینان کامل از آنها استفاده کنند.

صاحب‌خبر -

امیرحسین بهداد روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: مرغ های تولیدی استان که به صورت بسته بندی به مردم ارایه می شود، تحت نظارت کامل دامپزشکی بوده و مردم نگرانی از این بابت نداشته باشند.
وی با بیان اینکه در سالجاری یک مورد بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در آذربایجان شرقی گزارش شده، افزود: ماموران و کارشناسان دامپزشکی استان بلافاصله آزمایش ‌های لازم را بر روی نمونه های ارسالی انجام دادند که نتیجه آن مثبت بود.
بهداد اضافه کرد: این بیماری از سال 1394 تاکنون در کشور وجود داشته و به تبع آن در استان ما نیز این بیمار کمابیش مشاهده شده است، به طوری که در سال 97 با توجه به اینکه آذربایجان شرقی به لحاظ وجود تالاب ها و سدهای متعدد مستعد برای شیوع این بیماری است و جزو قطب های مرغداری کشور می باشد، احتمال شیوع بسیار بالای این بیماری در استان وجود داشت.
وی ادامه داد: با تلاش همکاران دامپزشکی و حمایت های مقامات ارشد استانی و همچنین همکاری شایسته تمام دستگاه های اجرایی عضو ستاد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان استان، توانستیم سالی بسیار آرام و بدون مورد جدی از این بیماری را سپری کنیم.
بهداد با اشاره به اینکه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یکی از بیماری خطرناک مشترک بین انسان و پرندگان است که امکان انتقال این بیماری به انسان وجود دارد، گفت: تمامی اقدامات دامپزشکی در راستای جلوگیری از این مساله است تا سلامت مردم حفظ شود.
وی با اشاره به اینکه مامورین اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی تحت عنوان مسئولان فنی در تمامی کشتارگاه های استان مستقر هستند، افزود: مسئولان فنی اگر موردی از بیماری را مشاهده کنند سریعا' از کشتار مرغ جلوگیری می شود.
بهداد با اشاره به اینکه انتقال ویروس بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از طریق خوردن گوشت مرغ بسیار کم است، یادآور شد: این ویروس در مقابل ضدعفونی کننده ها و حرارت بسیار ضعیف بوده و با اندک حرارت از بین می رود و با فرض اینکه مرغی مبتلا به این بیماری باشد با پخت کامل گوشت مرغ عامل این بیماری از بین می رود.
وی به شهروندان توصیه کرد، هنگام پاک کردن انواع گوشت که شامل گوشت مرغ نیز می شود از دستکش استفاده کرده و به طور مستقیم به گوشت دست نزنند.
به گزارش ایرنا، بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان «H5N1» ویروسی و مشترک بین انسان و طیور است.
انسان در ارتباط مستقیم با پرندگان بیمار یا لاشه‌ های پرندگان کشته شده می تواند به این بیماری مبتلا شود.
3077/3038