شناسهٔ خبر: 32347636 - سرویس فرهنگی
منبع: ایکنا | لینک خبر

ابراهیم حاتمی‌کیا:

حرف‌هایم را در فیلم‌هایم می‌زنم

گروه هنر ــ حاتمی‌کیا در آیین افتتاحیه سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: آنچه می‌سازم با آنچه که می‌گویم همسو و همراه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا، ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان سینما در آیین افتتاحیه سی‌و‌هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر و قبل از نمایش نسخه ترمیم شده فیلم سینمایی «دیده‌بان»، اظهار کرد: من تعدادی فیلم ساختم که عده‌ای ممکن است آن را دوست داشته باشند و برخی دیگر آنها را نپسندند. بخشی فیلمسازی دوران دیده‌بان مرا قبول دارند و عده‌ای دیگر سینمای مرا از بعد از «از کرخه تا راین» می‌پسندند، برای همین مانده‌ام کدامین سمت نگاه کنم؟

وی افزود: من به شدت به سینما علاقمند هستم، اما وقتی قطعات سینما روی خط حامل قرار می‌گیرد، چشم‌نواز می‌شود، به همین دلیل همیشه سعی کردم فیلم‌هایی بسازم که جامعه در زمان تولید نسبت به آن دغدغه دارد. من وقتی می‌خواستم فیلمی با عنوان «فرمان موج» را بسازم که اجازه تولید به آن داده نشد، فاو سقوط کرده بود. در جبهه عقب‌نشینی صورت می‌گرفت. برای همین در سال 67 تصمیم گرفتم فیلم «دیده‌بان» را جلوی دوربین ببرم تا نشان دهم برخی مواقع رزمنده برای نابودی دشمن، محل خود را به توپخانه گرا می‌دهد.

وی با بیان این‌که با پایان جنگ مرز‌بندی‌ها پیچیده‌تر شد، بیان کرد: وقتی جنگ به پایان رسید، مرزبندی‌ها پیچیده‌تر شد. من این اتفاق را در «آژانس شیشه‌ای» نشان دادم. لازم به ذکر است که وقتی  دیده‌بان ساخته شد، عده‌ای نخواستند آن را ببینند، و بعد از «از کرخه تا راین» بود که تازه با من آشنا شدند.

حاتمی‌کیا در پایان با بیان این‌که همیشه واکنش‌ او به شرایط در آثارش دیده می‌شود، بیان کرد: همیشه حرف‌هایم را در فیلم‌هایم زده‌ام و آنچه که می‌گویم با فیلمی که می‌سازم همسو است. در خاتمه از فیلمخانه ملی برای مرمت فیلم‌های ایرانی تشکر می‌کنم  افتخار می‌کنم که فیلم دیده‌بان مرا هم مرمت کرده‌اند.

انتهای پیام