شناسهٔ خبر: 32347389 - سرویس بین‌الملل
منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در بمباران راکتی حومه جنوبی طرابلس هفت نفر کشته شدند

صاحب‌خبر -
به گـزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما به نقل از خبـرگزاری رویتـرز؛ در درگیری بین نیـروهای «ارتش ملی لیبی» و ­نیروهای وفادار به دولت وحدت مـلی، حومه جنوبی طـرابلس مورد حمله راکتی قرار گرفت.
بر اساس اين گزارش، در شب سه شنبه تا چهارشنبه، ده ها راکت «گراد» به سمت منطقه ای پر جمعیت در حومه طرابلس شلیک شد که در این حملات هفت تن جان باختند.«ارتش ملی لیبی» تحت فرماندهی «ژنـرال خلیفه حفتر»، از دو هفته پیش تاکنون، طـرابلس پایتخت این کشور را مورد حمله قرار داده است. این بمباران، که بلافاصله پیش از نیمه شب صورت گرفت، منطقه «ابـو سلیم»، در جنوب شهر طرابلس، را مورد اصابت قرار داد.
مقامات و شاهدان اعلام کردند  در این حمله، هفت نفر که بیشتر آنها زن بوده اند، جان باختند و هفـده تن دیگر زخمی شدند. بر اساس گـزارش سازمان ملل متحـد، از زمان آغاز حمله «ارتش ملی لیبی» به طرابلس، این جنگ بیش از هشتصد کشته برجای گذاشته است.
«غسان سلامه»، فـرستاده سازمان ملل متحد، که در طـرابلس پایتخت لیبی حضور دارد، در پیامی توییتری نوشت: «شبی وحشتناک از بمبـاران مناطـق مسکونی. به خاطر سه میلیون غیـر نظامی که در طرابلس بزرگ زندگی می کنند، این حملات باید متوقف شود. هم اکنون باید متوقف شوند!» هر یک از طرفین، طرف مقابل را به دست داشتن در این بمبـاران متهم کرده است. بنابـر اعلام دفتر هماهنگی امور بشر دوستانه سازمان ملل متحد (OCHA)، هزاران غیر نظامی در محله ها و مناطق جنوبی طرابلس پناه گرفته و در آن جا به سر می برند؛ این در حالی است که نیـروهای دولتی، توانسته اند از پیشروی نیروهای «ارتش ملی لیبی» جلوگیری کرده و راه را بر روی آنان مسدود کنند. این درگیری ها منجر به گریختن حدود بیست هزار تن شده است. بر اساس گزارش  دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد، در این جنگ، دست کم چـهارده غیرنظامی جان باخته و سی و شش تن دیگر زخمی شده اند.
«فـایز السراج»، نخست وزیر لیبی، که ازسوی جامعـه بین المللی به عنوان نخست وزیر قـانونی این کشور به رسمیت شناخته شده است، روز چهارشنبه صبح، از مناطق بمباران شده واقع در هشت کیلـومتری جنوب مرکز شهر، بازدید کرد. در همین حال «ماتئـو سالوینی»، وزیـر کشور ایتالیـا گفت: هرج و مرجی که پس از حمله «ژنرال خلیفه حفتر» به طرابلس، در لیبی پدید آمده است، خطر «نفوذ تروریستی» را در کشتی هایی که توسط مهاجران مورد استفاده قرار می گیرد، افـزایش داده و تروریست ها تلاش می کنند تا در ایتالیا تجمع کنند. وی در مصاحبه ای که از رادیو پخش می شد، تصریح کرد:« نفوذ تروریست ها دیگر یک خطر نیست، بلکه به موضوعی واقعی و واضح بدل شده است.
سالويني گفت وظیفه من است تا مـجددا تأکید کنم، که پهلوگیری کشتی ها در سواحل ایتالیا مجاز نخواهد بود.»
وزير کشور ايتاليا همچنين افزود: «ایتالیا روز و شب برای صلح و گفتگو تلاش می کند، حس مشترک باید غلبه کند.» شـورای امنـیت سازمان ملل متحد پیش نویس قطعـنامه ای را بررسی می کند که به منظور برقراری آتش بس در لیبی و از سوی انگلستان ارائه شده است. متن این قطعنامه، که می تواند در این هفته به رای گذاشته شود، از کشـورهای دارای نفوذ بر طرفین متخاصم می خواهد، تا اطمینان حاصل شود که به حفظ آتش بس احتمالی، احتـرام گذاشته خواهد شد. این قطعنامه ابراز امیـدواری می کند که کمک های بشردوستـانه بتواند به تمامی نواحی و مناطق لیبی رسانده شود.
در روز پنجم آوریـل، شورای امنیت سازمان ملل متـحد نگـرانی خود را درباره درگیری ها در نزدیکی طـرابلس ابراز و تاکید کرد که برای این منـازعات، هیچ راه حل نظامی وجود ندارد. در ابتدای آغاز این درگیری ها، «ارتـش ملی لیبی» تصـور می کرد، که تنها دو روز طول بکشد تا طرابلس را به تصرف خود درآورد، اما نیروهای وفادار به دولت وحدت ملی به ریـاست «فایز السراج»، با کمک شبه نظامیان غرب توانستند این حمله را دفع کرده و به مقابله با آن بپردازند. «ژنرال خلیفه حفتر» که از جمله مخالفان معمر قـذافی بود،در سـال دو هـزار و یازده میـلادی(هزار و سیصدو نود شمسی) پس از تبعیدی طولانی، از آمریکا به لیبی بازگشت و به جنبش علیه رهبر سابق لیبـی پیوست. وی از ابتدای انتصاب به ریاست نـیروهای ارتش مـلی زمینی این کشور از سوی سوی شـورای ملی موقت لیبی، مخالفت شدید خود را با شبه نظامیان اسـلامگرا اعـلام کرد. در سال دو هـزار و هفـده میلادی (هـزار و سیصدو نود وشش شمسی)، نظامیان تحت فرماندهي وی توانستند نیـروهای اسلام‌گرا را از بنـغازی بیرون کنند و در ادامه در ماه ژانـویه دو هـزار و نـوزده میلادی (هزار و سیصدو نود و هشت شمسی) نیز، مناطقی از جنـوب لیـبی، را به تصرف خود درآوردند که حوزه‌های نفتی این کشور در آنجا واقع هستند. از روز چهارشنبه گذشته سـوم آوریل، ارتـش ملی لیبی به فرماندهی «ژنرال حفتر»، عملیات خونین خود برای بازپس‌گیری و به تصرف درآوردن طـرابلس پایتخت لیبی، را آغاز کرد. این شهر اکنون در کنترل دولت وفاق ملی به ریاست «فائـز السراج» قرار دارد. اگرچه دولت وفاق ملی، از سوی جامـعه جهانی به رسمیت شناخته شده است، ولی نتوانسته پارلمـان را با خود همراه سازد.
«ژنرال حفتر» تحت حمایت برخی کشورهای اروپایی مانند فـرانسه و شمـار زیادی از کشورهای عربی از جمله عربسـتان سعودی، امـارات متحده عربی، اردن، بـحرین و مصر قرار دارد؛ و در مقابل تـرکیه و قطر از دولت السـراج در طـرابلس حمایت می کنند.