شناسهٔ خبر: 32347234 - سرویس اقتصادی
منبع: جوان | لینک خبر

معاون فنی گمرک: ۲ هزار اظهارنامه بلاتکلیف است، اما هنوز بسیاری از کالا‌ها بدون ثبت سفارش به گمرک‌ها وارد شده است

واردات بی‌ضابطه ۸۵ هزار کانتینر کالا در بنادر

روزنامه جوان

معاون فنی و امور گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران، با تشریح جزئیات هشت پیشنهاد وزارت اقتصاد به دولت برای کاهش رسوب کالا گفت: در حال حاضر ۸۵ هزار TEU کانتینر کالا در بنادر کشور رسوب شده و ۲ هزار اظهارنامه بلاتکلیف مانده است.

صاحب‌خبر -
سرويس اقتصادی جوان آنلاين:  معاون فنی و امور گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران، با تشریح جزئیات هشت پیشنهاد وزارت اقتصاد به دولت برای کاهش رسوب کالا گفت: در حال حاضر ۸۵ هزار TEU کانتینر کالا در بنادر کشور رسوب شده و ۲ هزار اظهارنامه بلاتکلیف مانده است.
 
مهرداد جمال ارونقی در گفت‌وگو با مهر در خصوص بررسی وضعیت رسوب کالا در بنادر کشور اظهار داشت: با توجه به حضور معاون اول رئیس‌جمهور در بندر شهیدرجایی و بررسی انباشت کالا‌ها در این بندر، متعاقباً دولت در این خصوص برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده و در جلسات متعددی مانند کمیته ملی رصد تحریم، تصمیمات مناسبی اتخاذ کرده تا با هماهنگی همه دستگاه‌ها و حذف مقررات زائد، جریان واردات کالا روند عادی به خود گرفته و اقلام موردنیاز در اختیار مردم کشور قرار گیرد.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران افزود: در حال حاضر ۸۵ هزار TEU کانتینر کالا در بنادر کشور موجود داریم که از این میزان، ۶۴ هزار کانتینر مربوط به بندر شهید‌رجایی، ۶۴۰۰ کانتینر مربوط به بندر امام خمینی (ره)، ۶ هزار کانتینر مربوط به بندربوشهر، ۴ هزار کانتینر مربوط به خرمشهر، ۳۵۰۰ کانتینر مربوط به بندر چابهار و ۱۱۰۰ کانتینر مربوط به باقی بنادر کشور می‌شود.

وی تأکید کرد: البته نمی‌توان گفت: کل این کالا‌ها ماندگاری داشته و قابلیت اظهار به گمرک را نداشته‌اند، بلکه این کالا‌ها به‌عنوان موجودی بنادر است و ممکن است صاحب کالا برای اظهار و ترخیص مراجعه کند.
معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در ادامه با بیان اینکه برای کاهش دپوی کالا در بنادر و اماکن گمرکی از طرف وزارت امور اقتصادی و دارایی، گزارشی به همراه هشت پیشنهاد به رئیس‌جمهور ارسال شده است، گفت: این گزارش، دارای سه محور اساسی شامل آمار کالا‌های موجود در بنادر و اماکن گمرکی، علل رسوب کالا و پیشنهاد برای کاهش رسوب یا ماندگاری کالا است.

ثبت‌سفارش برای کالا‌های فاقد ثبت‌سفارش

ارونقی افزود: مورد اول مربوط به عدم وجود مجوز ثبت سفارش برای اقلامی است که ممکن است در بنادر کشور دپو شده باشند و به دلیل فقدان مجوز ثبت‌سفارش، صاحبان کالا نمی‌توانند کالا را به گمرک اظهار کنند؛ دلیل این امر این است که یک عرف تجاری در کشور شکل گرفته بود مبنی بر اینکه در اغلب موارد، کالایی را به مناطق و اماکن گمرکی می‌آوردند و بعد اقدام به اخذ مجوز ثبت‌سفارش می‌کردند؛ از این رو، برخی از کالا‌ها هنوز ثبت‌سفارش ندارند که البته این موضوع، ارتباطی به وظایف وزارت اقتصاد و گمرک ندارد و وزارت صمت هم برای این مسئله باید مجوز صدور ثبت‌سفارش داشته باشد. این موضوع باید در هیئت وزیران بحث شود؛ بنابراین پیشنهاد داده شده است که با در نظر گرفتن تمامی ملاحظات، مصوب شده و اجازه داده شود برای این کالا‌ها ثبت سفارش صادر شود تا بتوانند کالا را به گمرک اظهار کنند.

تعیین تکلیف بیش از ۲ هزار اظهارنامه گمرکی

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران اظهار داشت: مورد دوم مربوط به زمانی می‌شود که کالا‌هایی که به گمرک اظهار می‌شوند، ممکن است ردیف تعرفه‌ای که اظهارکننده، کالا را به گمرک اظهار کرده است با ردیف تعرفه‌ای که گمرک استنباط کرده فرق کند.

ارونقی افزود: زمانی که گمرک این استنباط را داشته باشد، یا می‌تواند خودش ما به التفاوت حقوق ورودی که برای مأخذ ردیف تعرفه‌ای که متصور است، از اظهارکننده بگیرد و برای ادامه تشریفات اقدام کند یا صاحب کالا را برای اصلاح ردیف تعرفه در مجوز ثبت سفارش، به سمت وزارت صمت رهنمون کند که این پروسه ممکن است زمان بر باشد. وی گفت: این پیشنهاد داده شده زمانی که ردیف تعرفه کالا مطابق استنباط گمرک اجرایی یا گمرک ایران تغییر می‌کند. در صورت ثابت ماندن شرح تجاری کالای مندرج در ثبت سفارش، بدون اصلاح ثبت سفارش، نسبت به ادامه تشریفات گمرکی اقدام شود که در این راستا گمرک و وزارت صمت توافق کردند در این شرایط، بدون نیاز به اصلاح ثبت سفارش و بروکراسی مربوطه، تشریفات گمرکی ادامه داده شود.
معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران با بیان اینکه این پیشنهاد تصویب شد، اظهار داشت: بیش از ۲ هزار اظهارنامه با همین اقدام تعیین تکلیف و به سرعت قابل ترخیص قطعی از گمرک خواهند بود.

حل مشکل کالا‌هایی که کدرهگیری بانک ندارند

ارونقی به مورد سوم اشاره کرد و گفت: براساس مصوباتی که در خصوص کالا‌هایی که اسنادشان تکمیل است، ولی کدرهگیری بانک را نتوانستند ارائه دهند، به گمرک اعلام شده است به صورت درصدی بخشی از کالا ترخیص شود؛ در نتیجه مقداری از کل کالا در انتظار ارائه کدرهگیری بانک در گمرک باقی می‌ماند.
وی گفت: در نتیجه پیشنهاد شده است که اگر معادل ریالی ارزی که باید جا‌به‌جا شود، توسط بانک عامل دریافت شده باشد بانک به گمرک اعلام کند که ترخیص کل کالا بلامانع است. البته این پیشنهاد نیاز به بررسی و اعلام نظر کارشناسی مرجع مربوطه داشته و هنوز تصویب نشده است.

ترخیص دارو و محصولات دارویی با حداقل اسناد

ارونقی با بیان اینکه برخی از دارو‌ها برای ترخیص دارای مشکلات متعددی هستند، گفت: برخی از دارو‌ها و مواداولیه دارویی در گمرکات موجود بودند که مشکلات متعددی از نظر سندی یا انتقال ارز و... داشتند، در حالی که دارو، کالای ویژه‌ای است که گمرک در خصوص ترخیص فوری و خارج از نوبت آن اهتمام ویژه‌ای دارد.
وی افزود: پیشنهاد شده است گمرک با نظارت وزارت بهداشت و ارائه مجوز این مرجع، دارو‌ها را با حداقل اسناد بپذیرد و مشکل خاصی در این خصوص وجود نداشته باشد.
معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران اظهار داشت: در صورت وجود مشکل اسنادی و غیره، صرفاً وزارت بهداشت مرجع صلاحیت‌دار برای رسیدگی خواهد بود و گمرک بر‌اساس نظر این وزارتخانه نسبت به ترخیص کالا اقدام خواهد کرد که این پیشنهاد نیز در کمیته مقابله با تهدید‌های تحریم و ضمن توافق با وزارت صمت تصویب شد.

ترخیص خودرو‌های بدون ثبت‌سفارش

ارونقی به پیشنهاد دیگری اشاره کرد و گفت: از طرف وزیر صنعت خودرو‌هایی که دارای ثبت‌سفارش بانکی و قبض انبار تا ۱۶/‏۱۰/‏۱۳۹۷ هستند با رعایت مصوبات هیئت محترم وزیران و شیوه‌نامه اجرایی مربوطه اجازه ترخیص دارند، اما این امر در خصوص خودرو‌های فاقد ثبت‌سفارش بانکی صادق نیست.
وی افزود: پیشنهاد شده است در راستای کاهش رسوب این خودرو‌های دپو شده در بنادر، نسبت به اجازه ترخیص خودرو‌هایی که ثبت سفارش بانکی ندارند هم مثل خودرو‌های دارای ثبت‌سفارش بانکی اقدام شود که البته این موضوع باید از طریق وزارت صمت و سایر مراجع ذیربط بررسی و در صورت پذیرش نهایی ابلاغ شود.