شناسهٔ خبر: 32346213 - سرویس اجتماعی
منبع: صدا و سیما | لینک خبر

وزیر تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی:

تن‌دادن به جوان‌گرایی در عمل سخت‌ است

وزیر تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی در جلسه گفت و شنود با جمعی از نخبگان جوان که به مناسبت روز جوان برگزار شد گفت: تن‌دادن به جوان‌گرایی در عمل سخت‌ است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ محمد شریعتمداری در ابتدای جلسه گفت و شنود با نخبگان جوان اظهار داشت: امیدوارم سال خوب و پربرکتی برای جوانان کشور باشد به‌ رغم اینکه رحمت الهی در ۲۵ استان کشور باریدن گرفت که می‌تواند در حوزه تولید و کشاورزی ثمربخش باشد اما شاهد بودیم در شش استان ضایعات بسیاری به وجود آمد و برخی هموطنان ما جان خود را ازدست دادند اما دیدیم سیل مهربانی مردم ایران به مناطق سیل‌زده ارسال شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی ادامه داد: وزارت تعاون گرچه نقش مستقیمی در برنامه‌های روزهای ابتدایی بعد از سیل نداشت اما با توجه به آمادگی که تا پیش از عید داشت توانست اقدامات خوبی انجام دهد و حتی یکی از معاونان توانست در مناطق سیل‌زده حضور یابد.

در ادامه این نشست عده‌ای از جوانان نخبه مرتبط با زیر مجموعه‌های وزارت‌تعاون که به این نشست دعوت شده بودند اقدام به بیان دغدغه‌ها و مسایل و مشکلات خود کردند.
فروغی مشاور رییس سازمان بهزیستی کشور ضمن تقدیر از جوان‌باوری و جوان‌یاوری وزیر کار و رییس بهزیستی گفت: رییس بهزیستی کشور از بدو ورود به این سازمان از جوانان موفق استان‌ها برای مشاوره به مدیرکل‌ها و تشکیل دوره‌های مشورتی استفاده کردند. در کشور ما توسعه فردی به آن معنا وجود نداشت اما با تشکیل موسسه رویش فرهیختگان این مساله را در دستور کار قرار دادیم و حلقه مفقوده را در این حوزه یافتیم.

حامد کارگرزاده مدال‌آور مسابقات رشته مهارت نیز افزود: مدال‌آوران این حوزه نیاز به حمایت بیشتری دارند. این مسابقات در دنیا جایگاه بسیار بالاتری نسبت به ایران دارد. متاسفانه تمام فشارها در این حوزه روی سازمان فنی و حرفه‌ای است. ما خواهشمندیم دستگاه‌های دیگر نیز به این حوزه ورود کنند.
وی گفت: گذشته بنیاد ملی نخبگان برگزیدگان المپیادهای مهارت را حمایت می‌کرد اما اکنون این کار را انجام نمی‌دهد و به‌رغم پیگیری های سازمان فنی و حرفه‌ای تاکنون تغییری در این زمینه ایجاد نشده است.

فرازمند مدیرعامل مشاور سرمایه‌گذاری فانتک تصریح کرد: اکنون بعد از دوران اقتصاد نفتی باید به سمت شرکت‌های دانش بنیان حرکت شود. در حال حاضر در ایران بیش از ۵ هزار نفر نیروی نخبه جوان در حوزه استارتاپ مشغول کار هستند. ۴۷۰ شرکت استارت‌آپینگ شکل گرفته و ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان در این زمینه هزینه شده است. این شرکت‌ها اما نوپا هستند و در حوزه بیمه و مالیاتمشکلاتی دارند .

محمد شریفی دارنده مدال طلای المپیاد جهانی ۲۰۱۸ ریاضی گفت: افرادی که با تخصص‌هایشان نمی‌توانند کاری متناسب بیابند دلسرد می‌شوند. برای یک دانشجوی نخبه باید تضمینی ایجاد کرد که وی بعد از اتمام تحصیل کار و زندگی خواهد داشت.

رضایی‌نژاد از شرکت تعاونی پیشگامان نیز افزود: ما در حوزه آتی فعالیت می‌کنیم. این شرکت پنجاه هزار سهام دارد که همه آنها سرمایه‌های خرد است. باید از ظرفیت‌های تعاون در کشور استفاده کرد. ما برای هزار نفر به‌صورت مستقیم و پنج هزار نفر به‌صورت غیر مستقیم اشتغال‌زایی کرده‌ایم. از سال ۹۳ به کسب و کارهای نوپا روی آورده‌ایم.
وی گفت: افزایش ۳۶.۵ درصدی دستمزدها و مسایل پرداخت بیمه، بار مالی برای استارتاپ‌ها ایجاد کرده و حاشیه سودها را کاهش می‌دهد. تعاونی‌ها باید بتوانند راهکاری برای حل مشکل کشور بشود.

فاطمه جلالی دانشجو دکترای جامعه‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی یادآور شد: نگاه به حوزه کسب و کارهای خانگی در کشور ما بسیار ساده است اما این را باید توجه کرد که کسب و کارهای خانگی پتانسیل بسیار زیادی برای اشتغالزایی دارد. توجه کافی به این حوزه شرایط اشتغال را برای جوانان مناسب می سازد.

ایرجی خبرنگار ایکنا نیز گفت: سواد رسانه‌ای در ایران بسیار پایین است .سیل موجب نابودی بسیاری از کسب و کارهای ما شده اما ما باید از نابودی‌های ایجاد شده به‌درستی برای ایجاد کسب و کار بهره ببریم و از پتانسیل جوانان در این حوزه استفاده شود.

محمد رضوانی‌فر مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در این نشست گفت: در وزارت تعاون، وزیری آمده که تحول و تغییرات را با توان نیروی جوان تعریف کرده؛ این فرصت تغییر ایجاد شده در وزارتخانه را باید به فال نیک گرفت و قدردان آن بود. با همت شریعتمداری و جوانان این وزارتخانه به‌زودی دسترسی کامل و بدون محدودیت به اطلاعات زیرمجموعه‌های این وزارتخانه فراهم خواهد شد.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری نیز در این نشست گفت: موضوع جوان‌گرایی، فسادستیزی و شفافیت کلید واژه‌هایی هستند که مرتب بر زبان وزیر کار جاری است.
سید میعاد صالحی تاکید کرد: گام برداشتن به‌سوی شفافیت هزینه دارد. ما امیدواریم گذار مدیریتی از نسل دوم به نسل سوم آرام انجام شود. البته جوانگرایی به معنای پیرزدایی نیست. در این عرصه شایسته‌گرایی باید لحاظ شود. ما در این مسیر دست یاری به سمت نسل اول و دوم دراز می‌کنیم. در واقع ما روی زحمات این دو نسل ایستاده‌ایم.
وی اظهار داشت: شستا و صندوق بازنشستگی برنامه خروج از بنگاه‌های زیان‌ده را در دستور کار دارد و در این مسیر از صنایع دانش‌بنیان بهره‌مند خواهند شد.

میرهادی قره‌سید رومیانی معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزارت تعاون نیز در این نشست گفت: سیاه‌نمایی درباره خدمات انقلاب به کشور زیاد است. ما امیدواریم جوانان این خدمات انقلاب و به‌ویژه این وزارتخانه و شخص شریعتمداری را به افکار عمومی معرفی کنند.
همچنین وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بعد از اتمام سخنان مهمانان و سایر حاضران گفت: موضوع جوانان به صورت شعارگونه سال‌ها روی زبان‌ها بوده اما تن دادن به آن در عمل بسیار سخت‌تر از شعار آن است. در گام دوم دولت روحانی به موضوعاتی همچون شفافیت، جوان‌گرایی و فسادستیزی اشاره‌های بسیار زیادی شده است و شفافیت به عنوان مساله بنیانی مورد توجه است.
وی تاکید کرد: فساد همچون­موریانه به جان پایه حکومت‌ها می‌افتد، در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب از جوانی آن تا حدودی فاصله گرفته‌ایم ما به طور مرتب باید اصلاحات را در دستور کار قرار دهیم. نگاه پویای فقه ما نیز سکون را نمی‌پذیرد. در بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب بیشترین واژه‌ای که به آن تاکید شده جوان و جوانان است. ایشان به این نکته توجه کرده که انقلاب و جنگ در محور جوانان پیش رفت از همین رو کشور باید روی این محور حرکت کند.
وی خاطرنشان کرد: نمی‌توان جلوی ورود جوانان به عرصه‌های تصمیم‌گیری را گرفت. کشور راهی به جز طی کردن این مسیر ندارد. در این عرصه بدون هیچ واهمه‌ای باید گام برداشته شود و این گام‌ها باید استوار باشد.
وزیر تعاون تاکید کرد: جوان یعنی شجاعت و دور شدن از فساد. یعنی ابداع راه‌های جدید و انجام کار با وجود تمام محدودیت‌ها. یعنی زدن به دریا با نشاط و استفاده از فکر و خلاقیت. جوان با جسارت و دلیری شفافیت را پیش می‌برد.

شریعتمداری همچنین گفت: مدیران ما مکلف هستند آن کسانی را که دستمزدهای بالا و با تخلف را دریافت می‌کنند شناسایی کرده و با آنها برخورد شود یا حتی از فعالیت آنها جلوگیری به‌عمل بیاورند. معاملات باید در زیر مجموعه‌های این وزارتخانه شفاف شود. وقتی نیروی جوان بیاید تخلفات را شناسایی خواهد کرد. جوانان در این وزارتخانه سامانه‌های شفافیت را در زمان بسیار کوتاهی بالا آوردند.

وی افزود: پرداخت‌ها باید منطقی باشد. چرا هیات مدیره‌ای که قرار است با سه نفر اداره شود پنج نفر عضو دارد؟ ما باید از مدیریت شرکت‌ها خارج شویم. طی دو - سه ماه اخیر لیست شرکت‌هایی که شستا و صندوق‌های بازنشستگی باید از آنها خارج شود آماده شده است. نیروی جوان این کار را به سرعت انجام می‌دهد.

شریعتمداری گفت: ما باید امانت ملت را درست به مصرف برسانیم. مدیریت اموال کارگران، بازنشستگان و بسیاری از اقشار مردم بر عهده ما است. مدیری که نتواند پاسخگو باشد باید عوض شود. مدیرانی که زیر مجموعه‌های شستا و بسیار دیگر جاه‌ها به کار می‌گیریم ابتدای کارشان توافق‌نامه‌ای با ما امضا می‌کنند که در زمان مشخص شرکت را باید ارتقاء دهد. کارنامه آنها براساس این موارد ارزیابی می‌شود.

وی با بیان اینکه صندوق‌ها مکلف هستند که به این سمت حرکت کنند، گفت: ما مسیر جوان‌گرایی را با استحکام پیش خواهیم برد. تنها راه پیشرفت اتکا به جوان است.

شریعتمداری در ادامه افزود: کشور ما جوان است اما جمع معدودی نخبه وجود دارد که هم تلاش می‌کند و هم زکاوت دارند. غفلت از جوانان اشتباه بزرگی است. یکی از مهمترین مشکلات ما این است که نیروی کار ما فاقد مهارت است. مجموعه تولیدات ما در حوزه فعالیت‌های انتقال دانش به جوانان مهارت‌افزا نیست. ما امروز نیاز به مهارت داریم. مهارت‌افزایی باید نهضت شود و همچون نهضت سوادآموزی خیرین و شرکای اجتماعی ما باید در این حوزه با ما همکاری کنند.

وزیر کار در پایان گفت: ما دنبال گرفتن منابعی از صندوق توسعه ملی برای تجهیز سازمان فنی و حرفه‌ای هستیم بعلاوه دنبال اعزام نیروی کار به خارج نیز هستیم. گردش نیروی کار باعث توسعه کشور خواهد شد. اکنون هیاتی از کرواسی در ایران هم که دنبال گزینش عده‌ای برای اعزام هستند. سازمان فنی وحرفه‌ای و حوزه‌های آموزش عالی و آموزش و پرورش باید متحول شوند. در همین راستا شورای‌عالی آموزش تشکیل شده است. حرکت در جهت مهارت‌افزایی در راستای کمک به جوانان ما است.