شناسهٔ خبر: 32345586 - سرویس ورزشی
منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

صدور حکم قبل از تشکیل جلسه کمیته فنی

اعلام دلایل قطع همکاری فدراسیون فوتبال با کرانچار/گل‌محمدی به نیمکت تیم امید نزدیک شد

اگرچه مدیر تیم فوتبال امید ایران حاضر به تایید خبر برکناری کرانچار نشد ولی شواهد و قرائن نشان می‌دهد که پرونده حضور این مربی کروات در تیم امید بسته شده است.

صاحب‌خبر -



سرویس ورزشی-

«برکناری کرانچار از تیم فوتبال امید» این مهم‌ترین خبر روز گذشته فدراسیون فوتبال بود. اگر چه مسئولان ورزش کشور از کمیته ملی المپیک گرفته تا حسین کلانی و حمید استیلی تاکید داشتند که کرانچار هنوز برکنار نشده و قرار است برنامه هایش در کمیته فنی فدراسیون بررسی شود ولی شواهد و قرائن حکایت از برکناری مربی کروات تیم فوتبال امید دارد.
دیروز حمید استیلی مدیر تیم ملی فوتبال امید درباره اخباری که پیرامون تغییرات کادر فنی تیم امید منتشر شده است گفت: هیچ تغییری ایجاد نشده و آقای کرانچار هم برنامه‌های خودشان را برای آماده‌سازی تیم ارائه کردند. این برنامه‌ها و همین‌طور عملکرد سرمربی و کادر فنی در جلسه کمیته فنی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که این یک روال همیشگی است. کمیته فنی در پایان مسابقات عملکرد تمامی تیم‌های ملی را مورد بررسی قرار می‌دهد و در این خصوص اعلام نظر می‌کند.
استیلی در پایان گفت: اولین هدف ما این است که زمان را از دست ندهیم و امیدوارم در پایان مسابقات لیگ خیلی زود برنامه‌های آماده‌سازی خودمان را برای حضور قدرتمندانه در رقابت‌های نهایی مقدماتی المپیک آغاز کنیم. یکی از اقدامات مهم شناسایی بازیکنانی است که در سطوح مختلف حضور دارند و هنوز دیده نشده‌اند. تلاش برای بررسی وضعیت این بازیکنان هم دنبال می‌شود تا بهترین نفرات انتخاب شوند.
حسین کلانی، عضو کمیته فنی فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با ایسنا، درباره شایعه برکناری کرانچار از هدایت تیم ملی امید گفت: من هم مثل بقیه این موضوع را شنیده‌ام. چند روز به خاطر بیماری در خانه بودم و به جلسه‌ای هم دعوت نشدم اما از قبل، صحبت‌هایی در این خصوص به خاطر اینکه کرانچار توقعات لازم را برآورده نکرده مطرح شده بود. ما شانس آوردیم که به دور بعدی صعود کردیم. بازیکنان زحمت کشیدند اما با نتیجه ما مقابل عراق اگر یکی از تیم‌ها انصراف نمی‌داد احتمال صعود ما وجود نداشت.
او ادامه داد: مقداری هم عدم همکاری کرانچار با دستیاران خودش و بی‌اهمیت جلوه دادن نظرات آنها در این مورد تأثیرگذار بود. فکر می‌کنم تصمیم گرفته شد با کرانچار مذاکراتی بشود تا او را کنار بگذارند. این تصمیم احتمالاً در جلسه کمیته فنی گرفته شده که من در آن حضور نداشتم. در این مدت بیشترین تصمیمات در کمیته فنی گرفته می‌شد و بعد از ارجاع به هیئت‌ رئیسه این تصمیمات تصویب می‌شدند، البته به جز مسائل فنی. مشکلات ارزی و قیمت دلار در این تصمیم تأثیرگذار است. با صحبت‌هایی که بعد از بازی با عراق مطرح شد قرار بود مسئولان در جلسه‌ای این موضوع را طرح و حل کنند. حالا یا حل شده یا نشده است که من نمی‌دانم.
چرا فدراسیون با کرانچار قطع همکاری می‌کند؟
استیلی و کلانی برکناری کرانچار را قطعی نمی‌دانند ولی خبرهای دریافتی از فدراسیون فوتبال حکایت ازآن دارد که کمیته فنی فدراسیون فوتبال تصمیم به قطع همکاری با کرانچار گرفته است و به زودی در این خصوص با سرمربی تیم امید صحبت خواهد شد تا طرفین در سایه تفاهم و در یک فضای دوستانه تصمیم به قطع همکاری بگیرند.
قطعا کمیته فنی برای برکناری کرانچار دلایلی خواهد داشت که از جمله آن می‌توان به موارد فنی‌اشاره داشت. تیم امید در بین 43 تیم شرکت‌کننده در مرحله گروهی بازی‌ها در رده یازدهم جدول قرار گرفت و طبیعتا این نمی‌تواند کارنامه قابل قبولی باشد. به خصوص که سهمیه صعود آسیا به المپیک با ژاپن چهار تیم است و از سویی ایران در سید چهار بازی‌ها قرار گرفته و احتمال رویارویی با تیم‌هایی چون کره جنوبی، ژاپن، عربستان و استرالیا را دارد.
البته کمیته فنی فدراسیون فوتبال در تحلیل‌های خود تنها به نتایج بازی‌ها ‌اشاره نکرده است. قطعا اتفاقات درون اردویی هم می‌تواند یکی از دلایل رسیدن به این نتیجه باشد. بطوریکه در خلال برگزاری بازی‌ها در تهران خبر رسیده بود کرانچار قصد کنار گذاشتن رضا شکاری بازیکن تیم روبین کازان را داشته است. بازیکنی که در بازی‌های اول و دوم ذخیره بود اما در بازی با عراق فیکس بازی کرد.
 این بازیکن در شرایطی مورد اعتماد کرانچار نبود که در جام جهانی جوانان در کره‌جنوبی و در سال 2017 در بازی با کاستاریکا زمینه‌ساز گل پیروزی تیم بود و در مصاف با زامبیا قهرمان آفریقا و پرتغال زننده سه گل تیم ملی جوانان بود. کرانچار با وجود پشت سر گذاشتن 12 بازی رسمی و دوستانه در بازی‌های رسمی تهران نشان داد هنوز ترکیب اصلی تیمش را نشناخته است و در تیم سازی دچار تردید می‌شود بطوریکه ترکیب هر سه بازی با هم متفاوت بود.
چه کسی جانشین کرانچار می‌شود
حالا با رفتن کرانچار نام گزینه‌هایی چون فرکی نکونام و گل محمدی برای تیم امید مطرح شده است که باید دید کدام یک از این دو به جای سرمربی کروات روی نیمکت تیم ملی می‌نشیند. دیروز البته خبرنگار کیهان کسب اطلاع کرد که نظر فدراسیون روی گل‌محمدی است و سرمربی پدیده پس از پایان فصل موفقش با پدیده به تیم امید خواهد آمد.
مرحله نهایی رقابت‌های المپیک 2020 دی ماه سال جاری در تایلند برگزار می‌شود. طبق رده‌بندی AFC برای این مسابقات تیم‌های تایلند (میزبان)، ازبکستان، قطر و ویتنام در سید یک، تیم‌های کره جنوبی، عراق، ژاپن و کره شمالی در سید دو، تیم‌های چین، استرالیا، عربستان و اردن در سید سه و تیم‌های ایران، امارات، بحرین و سوریه در سید چهارم قرار گرفتند.
در پایان این رقابت‌ها سه تیم نخست به همراه ژاپن در المپیک حضور خواهند داشت. در صورتی که ژاپن به مرحله نیمه نهایی این مسابقات صعود کنید، سه تیم دیگر بدون انجام بازی فینال و رده‌بندی به المپیک صعود خواهند کرد.