شناسهٔ خبر: 32313727 - سرویس فرهنگی
منبع: ایرنا | لینک خبر

پاسخ میرکریمی به ادغام بخش ملی و بین المللی جشنواره فجر:

باید از قطع هر رویداد فرهنگی جلوگیری کرد

تهران- ایرنا- دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر در پاسخ به سوالی در مورد ادغام دو بخش ملی و بین المللی جشنواره یادشده گفت: باید از قطع هر رویداد فرهنگی جلوگیری کرد. یکی از معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از یک سال تحقیق، این اقدام را درست ندانست.

صاحب‌خبر -

پردیس سینمایی چارسو امروز میزبان برگزارکنندگان سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر بود که در مقابل خبرنگاران نشستند و به سوالات آنان در مورد کم و کیف این رویداد فرهنگی پاسخ گفتند.
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر بعد از بیان برنامه های این جشنواره، تعداد میهمانان، هزینه ها، فیلم های آماده نمایش و دیگر خصوصیات آن در پاسخ به پرسشی درباره تلفیق مجدد بخش ملی و جهانی فجر گفت: امسال به دلیل محدودیت مالی برخی بخش‌های جشنواره جهانی؛ مانند بخش نمایشگاه عکس حذف شد و باید از عکس‌های سال گذشته استفاده کنیم.
رضا میرکریمی افزود: نظر رئیس سازمان سینمایی این است که جشنواره فیلم باید به یک هویت مستقل برسد، زمانی که این طرح جدی شد و به جایی رسید، جزئیات آن را اعلام می‌کنیم، اما می‌دانم حسین انتظامی جشنواره جهانی فیلم فجر را بسیار تأثیرگذار می‌داند.
وی درباره هماهنگی با کارگردان آثار بخش بازار گفت: ما بدون هماهنگی کسی فیلمی را پخش نمی‌کنیم. از نظر جشنواره تهیه‌کننده و پخش‌کننده می‌توانند این درخواست را داشته باشند. «رضا گوران» کارگردان فیلم «سرکوب» که اعتراض کرده بود، با تماسی متوجه موضوع شد. نمایش‌های بازار به گونه‌ای است که بلیت فروشی نمی‌شود و اولویت با خریداران و مهمانان خارجی است.
کارگردان فیلم «دختر» ادامه داد: امسال یک نمایش دوم هم برای بازار گذاشتیم که در فارابی صورت می‌گیرد و فقط مهمانان خارجی و افرادی با دعوتنامه از سوی تهیه‌کننده می توانند حضور داشته باشند.
وی با اشاره به اختصاص سالن به اهالی رسانه ادامه داد: امسال دو سانس را به اهالی مطبوعات اختصاص دادیم. البته سالن یک تعداد صندلی مشخص برای اهالی رسانه و منتقدان دارد و طبیعتاً پذیرای تعداد محدودی خبرنگار است. همچنین امسال نمی‌توان بلیت‌های رایگان را از خانه رزرو کرد و دوستانی که کارت رایگان دارند باید به چارسو آمده و از طریق دستگاه مخصوص بلیت‌ها را رزرو کنند. اصحاب رسانه اگر بلیتی رزرو کنند و به تماشای آن نیایند امتیاز منفی می‌گیرند و ممکن است اصلاً کارت آنها بسوزد.

**بلیت های گران و تخفیف برای اعضای باشگاه
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر در مورد قیمت بالای بلیت‌ها در سامانه «سینماتیکت» و مشکل تهیه بلیت اظهار داشت: ما باشگاه مخاطبان را ترتیب دادیم و جمعیتی چندهزارنفره در این باشگاه عضو شدند که هر لحظه بر تعداد آنها اضافه می‌شود. تمام افراد عضو باشگاه با داشتن کارت از تخفیف 60 تا 70 درصدی بلیت برخوردار می‌شوند؛ بنابراین اکثر مخاطبان ما حدود چهار هزار تومان برای تماشای هر فیلم می‌پردازند و مخاطبان آزاد دو تا سه درصد مخاطبان جشنواره را تشکیل می‌دهند که بلیت را آزاد می خرند.
وی اضافه کرد: جمعیتی دو هزار و پانصد نفره از فیلمسازان و خبرنگاران رایگان و با رزرو فیلم‌ها را می‌بینند. اگر این مبلغ را هم نگیریم نظم به هم می‌خورد. باید علاقمندی فرد به ما اثبات شود، تمام درآمد حاصل از فروش بلیت‌ها مستقیم به هلال احمر داده می‌شود.

**ادغام دو جشنواره ملی و بین المللی درست نیست
کارگردان فیلم «خیلی دور، خیلی نزدیک» در پاسخ به این پرسش که آیا دبیر جشنواره ملی با جداسازی جشنواره‌های فجر موافقت می‌کند، گفت: باید از قطع هر رویداد فرهنگی جلوگیری کرد. من از دبیر بودن جشنواره ملی استقبال نمی‌کنم، محمود اربابی که یکی از معاونان ارشاد است و قرار بود درباره این موضوع تحقیق کند بعد از یک سال عنوان کرد ادغام این دو جشنواره درست نیست؛ من سعی می‌کنم کارم را درست انجام دهم.
وی درباره تعداد فیلم‌ها هم گفت: اگر می‌خواهیم جزو جشنواره‌های تراز اول باشیم که برای آن تلاش می‌کنیم؛ در غرب آسیا جزو برترین‌ها هستیم و می‌توانیم یکی از سه جشنواره خوب آسیا باشیم. اگر می‌خواهیم این امر را ثابت نگه داریم باید استانداردی داشته باشیم. معمولاً جشنواره‌های هم تراز بیش از 200 فیلم نمایش می‌دهند. هر فیلمی هم در هر جشنواره‌ای بیش از سه بار نمایش داده نمی‌شود، البته سالن‌های ما کوچک است و به دلیل نداشتن کاخ جشنواره اجازه بهره‌برداری بیشتر را نداریم.
کارگردان مجموعه تلویزیونی «بچه های مدرسه شهید همت» با بیان اینکه ما حق رایت نمی‌خریم گفت: ما حق نمایش در جشنواره می‌دهیم و ربطی به مؤسسه رسانه‌های تصویری ندارد، به لحاظ مالی بودجه برای نظارت در انضباط مالی به حساب رسانه‌های تصویری ریخته می‌شود. دخالتی در چند و چون مالی جشنواره ندارند و فقط نظارت دارند.
وی در مورد خبرنگار و منتقد خارجی معتبر در این جشنواره گفت: ما با محدودیت‌های جدی مواجه هستیم، اما سال گذشته در رسانه‌های معتبر جهانی نقدهای خوبی داشتیم و امسال نیز سعی کردیم تا این امر را دنبال کنیم. بسیاری رسانه‌های خارجی در ایران نمایندگی دارند و نمایندگان آ‌نها در این جشنواره حضور دارند، اما این جشنواره هم زمان با چهار جشنواره معتبر دیگر برگزار می‌شود و همین مساله در دعوت از مهمانان مشکلاتی را دارد.

**نمایشگاه تجهیزات سینمایی
میرکریمی همچنین به برپایی نمایشگاه تجهیزات سینمایی اشاره کرد و گفت: امسال در نیمه دوم جشنواره نمایشگاه تجهیزات سینمایی داریم که نوزده کشور ایرانی در آن شرکت می‌کنند و سال آزمایشی این بخش است و امیدواریم بین المللی شود.
دبیر جشنواره درباره پوستر جشنواره و تصویر فیلم «دونده» نیز عنوان کرد: ما برنامه‌ای برای «دونده» داریم که برخی عوامل آن در این برنامه حضور پیدا می‌کنند. تماسی با امیر نادری داشتم و او پیامی تصویری برای ما فرستاده است. دو ظرفیت داشتیم که یکی را برای پوستر گذاشتیم و دیگری را برای برنامه افتتاحیه؛ البته دوست داشتیم برای آن پنج فیلم بازسازی شده هم برنامه‌ای انجام دهیم زیرا آنها هم بسیار ارزشمند هستند.
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا در اِلِمان های جشنواره یادی از درگذشتگان سینمای ایران نشده، گفت: از تصویر استاد انتظامی پیش از این در پوستر استفاده کرده بودیم. همچنین اتفاق تلخ درگذشت استاد مشایخی نمی توانست در بخش گرافیکی جشنواره بازتاب یابد؛ زیرا پوسترها پیش از درگذشت ایشان طراحی شده بود. ضمن این که از تصویر ایشان در بخشی از یکی از پوسترها استفاده شده است. در بخش فیلمخانه ملی ایران 30 دقیقه از پشت صحنه فیلم گاو پیدا شد که تماشای آن در جشنواره برای همه جذاب است. با نمایش فیلم «طلسم» از زنده یاد جمشید مشایخی در جشنواره یاد خواهیم کرد.

***مانع از حضور فیلمسازان فلسطینی در ایران می شوند
میرکریمی درباره حضور فیلمسازان فلسطینی در جشنواره جهانی فیلم فجر نیز گفت: متاسفانه فیلمسازان فلسطینی از حضور در ایران منع شده اند. سال گذشته این اتفاق برای مصری ها افتاد و چند سالی است اجازه خروج به آنها برای حضور در جشنواره ما داده نمی شود، اما از تلاش ما برای حضور آن ها کم نمی شود. امسال توجه مطلوبی به فیلم های کشورهای عربی و اسلامی داریم و مهمانان زیادی از این کشورها به جشنواره دعوت شده اند.
وی افزود: به دنبال رایزنی برای جدا کردن مناسبات فرهنگی از سیاسی هستیم. قطعا موانعی که در کشورهای عربی صورت می گیرد ماندگار نیست و ایران کشوری ممتاز در منطقه است. آنها که با ایران قطع رابطه می کنند در درجه اول به خود ضربه می زنند.
میرکریمی درباره فرصت برگزاری نشست مطبوعاتی در این جشنواره گفت: باید فضا برای برگزاری کنفرانس های مطبوعاتی در جشنواره ایجاد شود. ما دستاورد بزرگی را در طول مسیر سه ساله ای که طی کردیم، به دست آوردیم. در ابتدا علاقمندی چندانی برای نقد فیلم ها و حتی برگزاری جشنواره وجود نداشت و حتی دوستان، مرا از دبیری جشنواره منع می کردند اما طی سه دوره برگزاری شاهد استقبال خوبی از مخاطبان بودیم.
کارگردان فیلم «به همین سادگی» ادامه داد: از این مشارکت خوشحالم، این مشارکت تعامل ها را نفی نمی کند. باید راهکارهای بیشتری پیدا کنیم. طبیعی است این تعداد مهمان و هماهنگی آنها دشوار است. بسیاری مهمانان خارجی از سوال هایی که پرسیده می شود تعجب می کنند و معتقدند شعور مخاطبان ایرانی بالاست. البته فیلترهایی وجود داشته و مخاطبان جدی به جشنواره می آیند. الیور استون هم سال گذشته در سالنی 600 نفره و با سوالاتی فنی مواجه شد و از این موضوع هیجان زده شده بود.
کیوان کثیریان مدیر روابط عمومی این رویداد نیز در توضیح موضوع مذکور گفت: امکان برگزاری نشست حضوری وجود ندارد؛ زیرا تعداد اتفاقات جشنواره و نمایش فیلم ها زیاد است و این که از هر فیلم تنها یک نماینده وجود دارد. البته امکان دسترسی به فیلمسازان مهیا خواهد بود.
فراهنگ**7561**9246**9157