شناسهٔ خبر: 32299741 - سرویس علمی-فناوری
منبع: جوان | لینک خبر

طرحی که قرار است نجات‌بخش دانشگاه از دخانیات باشد

دود، بدرود!

روزنامه جوان

در ابتدای اجرای این طرح آماری از مصرف دخانیات در هر دانشگاه به مرکز مشاوره وزارت علوم اعلام شد و در ادامه راهکار‌های کاهش این آسیب اجرایی شد.

صاحب‌خبر -
سرویس دانشگاه جوان آنلاین: یکی از طرح‌هایی که سازمان امور دانشجویان تاکنون اجرایی کرده است، طرح «دانشگاه عاری از دخانیات» است که از ابتدای سال ۱۳۹۵ با ابلاغ دستورالعملی از سوی سازمان دانشجویان به مراکز مشاوره دانشگاه‌های تابعه وزارت علوم ابلاغ شد.

در ابتدای اجرای این طرح آماری از مصرف دخانیات در هر دانشگاه به مرکز مشاوره وزارت علوم اعلام شد و در ادامه راهکار‌های کاهش این آسیب اجرایی شد.
پس از گذشت دو سال از این طرح در دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه‌های بزرگ نشان می‌دهد که روند استفاده از دخانیات رو به کاهش است و این طرح توانسته اهداف خود را به درستی پیش ببرد. 

با ایده‌آل فاصله داریم 

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران با اشاره به اینکه این طرح در این دانشگاه در حال اجراست، گفت: طرح دانشگاه عاری از دخانیات از دانشگاه‌های بزرگ آغاز شد که دانشگاه تهران نیز جزو اجراکنندگان این طرح است.
حمید پیروی اضافه کرد: در این طرح برنامه‌های آموزشی توسط مراکز مشاوره به دانشجویان داده می‌شود که بیشترین آموزش‌ها در خوابگاه‌های دانشجویی است. رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران یادآور شد: وضعیت دانشگاه تهران در حوزه آسیب‌های اجتماعی به ویژه مصرف دخانیات نسبت به قبل بهبود پیدا کرده و در واقع وضعیت آن نسبت به جامعه بهتر است. البته با ایده‌آل مطرح شده فاصله داریم و امیدواریم بتوانیم به جایی برسیم که هیچ دانشجویی مصرف دخانیات یا مواد مخدر نداشته باشد.

خوابگاه‌های دانشجویی مدنظرند

بر اساس اعلام مراکز مشاوره، این طرح با استقبال دانشجویان مواجه شده و دانشجویان مشارکت خوبی داشتند. البته این طرح به صورت دستوری نبوده و دانشگاه‌ها اجباری برای مشارکت دانشجویان نباید داشته باشند.

این طرح بیشتر در خوابگاه‌های دانشجویی اجرا می‌شود. آسیب‌های اجتماعی در دانشگاه‌ها دانشجویان را از اهداف اصلی خود منحرف کرده و علاوه بر ایجاد مشکلات جسمی، مسائل اجتماعی فراوانی را به دنبال خود دارد و وزارت علوم با اجرای طرح‌هایی از این قبیل تلاش دارد که کمک مؤثری به جامعه دانشگاهی کند.