شناسهٔ خبر: 32291579 - سرویس بین‌الملل
منبع: ایرنا | لینک خبر

افغانستان خواهان بازگشایی حریم هوایی پاکستان شد

تهران - ایرنا - وزیر امور خارجه افغانستان ضمن انتقاد از اقدام اسلام آباد مبنی بر مسدود سازی حریم هوایی خود به روی هواپیماهای افغانستان و هند، هشدار داد که در صورت ادامه این روند، افغانستان نیز حریم هوایی خود را بر روی هواپیماهای پاکستان خواهد بست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای وزارت خارجه افغانستان، «صلاح الدین ربانی» وزیر امور خارجه این کشور در دیدار با «زاهد نصرالله خان» سفیر پاکستان در کابل، خواهان بازگشایی حریم هوایی پاکستان به روی پروازهای افغانستان و هند شد.
ربانی ضمن تاکید بر اصل احترام متقابل به حاکمیت و مداخله نکردن در امور داخلی یکدیگر، از سخنان اخیر نخست وزیر پاکستان انتقاد کرد و گفت این سخنان می تواند بر روابط دو کشور تاثیر منفی بگذارد.
به گفته «محمد قاسم وفایی زاده» حریم هوایی پاکستان از اواخر اسفند سال جاری میلادی به روی پروازهای افغانستان هند مسدود بوده است که نزدیک به 12 میلیون دلار بر صنعت هوایی افغانستان خسارت وارد کرده است؛ اما دولت پاکستان از برطرف شدن این مشکل تا اواخر ماه جاری خبر داد.
در حال حاضر پروازهای هند از طریق حریم هوایی ایران انجام می شود که باعث افزایش هزینه های پرواز برای این کشورها شده است.
پس از تشدید تنش ها میان هند و پاکستان بر سر موضوع کشمیر، پاکستان حریم هوایی خود را بر روی پروازهای افغانستان و هند مسدود کرد.
سازمان هواپیمایی افغانستان نیز در پاسخ به این اقدام پاکستان هشدار داده است که در صورتی که حریم هوایی پاکستان تا 24 آوریل (4 اردیبهشت) به روی پروازهای افغانستان گشوده نشود، این کشور نیز حریم هوایی خود را بر روی پروازهای پاکستان مسدود خواهد کرد.
وفایی در این باره گفت که به دلیل کنترل ترافیک هوایی پاکستان توسط ارتش این کشور، مذاکرات درباره حریم هوایی این کشور تا کنون به نتیجه ای نرسیده است.
در همین حال، ربانی امروز دوشنبه 26 فروردین با «وینی کمار» سفیر جمهوری هند در کابل نیز دیدار کرد، در این دیدار آقای ربانی با بحث روی چگونگی انتخابات در بزرگترین دموکراسی جهان، برای مردم هند آرزوی پیروزی کرد. همچنین دوطرف در مورد بازگشایی حریم هوای پاکستان به روی پرواز ها میان افغانستان و هند، سومین دور برگزاری نشست شورای مشارکت راهبردی میان افغانستان و هند، صلح، آموزش، همکاری های دوجانبه و همکاری های منطقه‌ای بحث نمودند.
**آساق**9470**1663**