شناسهٔ خبر: 32281085 - سرویس علمی-فناوری
منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در نشست هم اندیشی با صاحب نظران علمی

سلب امتیازات اساتید در صورت تقلب علمی

وزیر علوم: در صورت تأیید تقلب علمی استاد همه امتیازات حاصل از آن سلب و اگر تقلب از سوی دانشجو باشد منجر به ابطال مدرک دانشجو می‌شود

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ منصور غلامی در نشست هم اندیشی با استادان و صاحب نظران دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری که در سالن همایش‌های وزارت علوم تحقیقات و فناوری برگزار شد بعد از مطرح شدن برخی انتقاد‌ها از سوی برخی از استادان و ارائه راهکار‌هایی از سوی برخی از رؤسا نسبت به جمع بندی این جلسه گفت: صحبت‌هایی که مطرح شده هر کدام حاکی از دغدغه‌های متنوعی است که در آموزش عالی وجود دارد البته برخی از نگاه‌ها نقادانه بوده است که ما را به سمت ارائه راهکار درست سوق می‌دهد، آنچه در این راستا مطرح است تحول در دانشگاه‌ها و حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم است.
<div id="video-display-embed-code_3394764"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2401855/3394764?width=350&height=250"></script></div>
وی افزود: تلاش ما در وزارت علوم برای ساماندهی به معنای عام است و محور اصلی آن کیفی سازی مراکز آموزش عالی با برنامه‌های کارشناسانه است بنابراین در همین راستا ما نمی‌توانیم از دانشگاه‌های کوچک در سطح کشور انتظار زیادی داشته باشیم و همین امر یعنی وجود دانشگاه‌های کوچک باعث می‌شود که مشکلاتی رخ دهد.
وی در ادامه با بیان اینکه طرح ساماندهی دانشگاه‌ها پارسال نهایی شده است گفت: این طرح برای مراکز مختلف دانشگاهی تنظیم شده البته ما هیچ گونه بحث انحلال یا تعطیلی مؤسسات را نداریم و هیچ مؤسسه‌ای منحل یا تعطیل نمی‌شود.
غلامی در ادامه تأیید کرد: ما یک شبکه‌ای را در مرکز استانی ایجاد می‌کنیم که مراکز علمی به صورت دانشگاهی با یکدیگر همکاری و فعالیت داشته باشند، اما در بخش آموزش و پرورش آن مرکز علمی، برنامه‌ها باید به صورت متمرکز هماهنگ، ابلاغ و اجرا شود.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری در ادامه گفت: با اجرای این طرح دیگر نگرانی مربوط به امکانات ساختاری برطرف می‌شود و ما شاهد بروز این مشکلاتی در سطح دانشگاه‌ها نیستیم.
وی در ادامه با بیان اینکه یکی دیگر از نگرانی‌های استادان و مسؤولان دانشگاه‌ها بحث ضعف اخلاق علمی و یا همان تقلب علمی بود گفت: از سوی دانشگاه‌ها به صورت مکرر پیگیر این موضوع هستیم و پیگیری‌های قضایی و حقوقی آن­ در حال انجام است البته ما قدرت ضابط قضایی نداریم، اما همکاران ما در دانشگاه‌ها به صورت مستند این موضوع را به ما گزارش می‌دهند و ما باید تلاش کنیم که چنین نگرانی‌هایی در دانشگاه‌ها نباشد هر چند براساس قوانین تعیین شده اگر شاهد بروز چنین تقلبی از سوی یک استاد در دانشگاه باشیم تمام امتیازات حاصل از آن فعالیت از استاد سلب می‌شود و اگر دانشجویی در مسیر تقلب بتواند مدرکی را به دست بیاورد امتیاز و مدرک آن دانشجو براساس ضوابط قانونی لغو می‌شود.
<div id="video-display-embed-code_3394856"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2401855/3394856?width=350&height=250"></script></div>
وی در ادامه گفت: مسأله اصلی این روز‌ها در سطح جامعه علمی انتظاری است که از دانشگاه‌ها وجود دارد و این موضوع هم به لحاظ زمانی و هم به لحاظ شرایط آن موضوع مهمی مطرح می‌شود که باید در جلسات هم اندیشی استادان، رؤسا و مسؤولان به آن توجه شود.
وی در ادامه به بحث ارتباط دانشگاه با صنعت و حضور تأثیر گذار دانشگاه در سطح جامعه اشاره کرد و گفت: در فضای فعلی و بحران سیل کنونی چندین گروه علمی تخصصی فعالیت خود را آغاز کرده اند و در حال انجام فعالیت‌ها هستند البته جدای از این مسأله تعداد زیادی از دانشجویان هم اقدامات تأثیر گذاری برای حل این مشکل انجام داده اند و هم اکنون مطالعات علمی از سوی گروه‌های علمی در سطح دانشگاه‌ها در حال انجام است تا برنامه جدی تری در این راستا شکل گیرد.
وی در ادامه گفت: ما باید بتوانیم مجموعه غنی از راهکار‌های مختلف برای حل بحران‌های طبیعی از جمله سیل داشته باشیم تا اگر در آینده دور چنین اتفاقی باز شکل گرفت دیگر شاهد چنین خساراتی نباشیم.
غلامی ادامه داد: در چنین هم اندیشی‌هایی تلاش ما در این است که یک موضوع پیشنهاد شود و مطالعه و بررسی مسؤولان دانشگاه‌ها مطابق آن موضوع ارائه شود تا بتوانیم در خصوص موضوعات مختلف آموزش عالی، فعالیت کارشناسانه‌ای صورت بگیرد و اطلاعات و برنامه‌های مطرح شده در چنین جلسات هم اندیشی یک تجربه و یک سرمایه برای آیندگان محسوب شود.
وی گفت: دانشگاه‌ها در سطح کشور باید با یکدیگر همکاری کنند. در دانشگاه‌های مطرح جهان، الگوی دانشگاه‌های بزرگ با واحد‌های متعدد و کوچک تجربه شده است، زیرا این موضوع موجب تقویت مأموریت گرا بودن و ساماندهی دانشگاه‌ها می‌شود. به عنوان مثال دانشگاه بلژیک ۱۶ پردیس دارد که به راحتی شاخص‌ها و رتبه بندی این دانشگاه از طریق چنین پردیس‌هایی افزایش داده می‌شود، اما در کشور ما چنین چیزی وجود ندارد، ولی می‌توانیم به راحتی دانشگاه‌های بزرگ را به یک پردیس خوب تبدیل کنیم تا در رتبه بندی جهانی جایگاه بهتری داشته باشیم و به یقین از این طریق فعالیت مراکز علمی توسعه می‌یابد.
وی در پایان اظهار داشت: تخصیص‌های بودجه‌ای مربوط به دانشگاه‌ها به طور کامل پرداخت و امروز یا فردا به حساب دانشگاه‌ها واریز می‌شود.

 دانشگاه باید انتظارات جامعه را بشنود 
وزیر علوم: انتظارات جامعه از دانشگاه‌ها را باید بشنویم و به سمت واقعیت‌های اجرایی کشور برویم.
منصور غلامی در نشست هم اندیشی وزیر علوم با صاحب نظران علمی کشور که صبح امروز در وزارت علوم برگزار شد، گفت: در مباحث مختلف اقتصادی، اجتماعی و بحرانی، چون سیل اخیر کشور توجه به علم و پژوهش بسیار ضروری است.
وی افزود: جامعه ما باور دارد که دانشگاهیان می‌توانند نقش آفرینی مؤثری در کشور داشته باشند و توجه مجامع دانشگاهی به موضوعات و چالش‌های پیش رو ضروری است.
غلامی با اشاره به برگزاری جلسات علمی دانشگاه‌ها گفت: سالانه نشست‌های تخصصی متعددی در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود.
وی افزود: کشف و تحقیق و توسعه یکی از وظایف دانشگاه‌ها است و پس از آن حل موضوعات و چالش‌های کشور به کمک دانشگاهیان مطرح می‌شود و نشست‌هایی از این دست به حضور پر رنگ‌تر دانشگاهیان کمک بسیاری می‌کند.
وزیر علوم با بیان اینکه می‌خواهیم نیاز جامعه را برطرف کنیم گفت: باید به سمت واقعیت‌های اجرایی کشور پیش برویم و انتظارات جامعه را بشنویم و بر اساس این نظرات کار علمی انجام دهیم.
وی ادامه داد: اکنون وزارت علوم همکاری‌های متعهدی با دولت دارد و پارسال سرفصل‌های مختلفی برای معاونان و شخص رئیس جمهور فرستاده شده است.
غلامی گفت: برای توانمند کردن دانشجویان و کارآفرین کردن آن‌ها مدل‌های آموزشی باید بازنگری شود و درباره روش تدریس و دوره‌های دروس تفکر کنیم.
وزیر علوم با بیان اینکه از طریق این نشست‌ها باید به برنامه ریزی مدونی برسیم گفت: امیدوارم به کمک برنامه‌های مدون به مجموعه دستاورد‌های فکری برسیم.