شناسهٔ خبر: 32068641 - سرویس بین‌الملل
منبع: جوان | لینک خبر

نسخه سوری برای نجات ونزوئلا

روزنامه جوان

همزمان با فاش‌شدن نقشه‌های مخالفان تحت حمایت امریکا برای کشتن نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور قانونی ونزوئلا به نظر می‌رسد که مسکو و کاراکاس ضمن تقویت روابط نظامی خود به نسخه تشکیل نیرو‌های مردمی علیه توطئه‌های امریکا روی آورده‌اند.

صاحب‌خبر -
سرویس بین الملل جوان آنلاین: یک مقام ونزوئلا ضمن اعلام رسمی ماندن نیرو‌های روس تا زمان مقتضی در این کشور از احتمال اعزام نظامیان روس بیشتری هم سخن گفت. از سوی دیگر مادورو از گروه‌های شبه‌نظامی نیز خواست به نیرو‌های مسلح حامی دولت که با نام «کالکتیوو» شناخته می‌شوند، بپیوندند که وظیفه آن‌ها این است از برقراری صلح در شهر‌های مختلف ونزوئلا اطمینان حاصل کنند. معنای این سخنان مادورو را در سخنان وزیر خارجه ونزوئلا در دیدار با رئیس‌جمهور سوریه می‌توان فهمید که گفته است، ونزوئلا از راهبرد‌های سوریه در مقاومت برابر امپریالیسم استفاده می‌کند.
به گزارش فارس، معاون وزیر امور خارجه ونزوئلا گفت: نیرو‌های روس تا هر زمان که لازم باشد در این کشور باقی خواهند ماند، حتی احتمال دارد نیرو‌های روسی بیشتری وارد این کشور شوند. همزمان نیکلاس مادورو با اعلام اینکه مخالفان قصد کشتن او را دارند به ارتش ونزوئلا اعلام آماده‌باش داده است.
وی این اقدام را «قانونی، مشروع و ضروری» دانست. مادورو گفت: «جانی‌هایی که از نیرو‌های مخالف پول گرفته‌اند» نباید اجازه دست‌زدن به خشونت را پیدا کنند. به گفته او «خوان گوایدو» رهبر مخالفان دولت ونزوئلا «جنایتکارترین فرد» طی ۲۰سال اخیر در این کشور است. ۲۳ژانویه امسال گوایدو تحت حمایت مستقیم امریکا و کشور‌های سیاسی و برخی کشور‌های امریکای لاتین خود را رئیس‌جمهور ونزوئلا خواند. در مقابل این کشورها، روسیه، چین، ایران، ترکیه، بلاروس، سوریه و در امریکای لاتین بولیوی، کوبا و نیکاراگوئه و السالوادور از مادورو اعلام حمایت کرده‌اند. امریکا و متحدان علاوه بر تحریم‌های مالی در چند ماه گذشته با هک سیستم کنترل سد‌های ونزوئلا اقدام به خرابکاری در سیستم برق‌رسانی و شبکه‌های انتقال آب کردند تا ضمن تولید نارضایتی بیشتر معترضان را به سمت معارضان غربگرا هدایت کنند.

راهبرد‌های سوریه برای مقاومت
وزیر خارجه ونزوئلا با بیان اینکه کشورش در معرض توطئه‌ای مشابه سناریوی هشت سال اخیر در سوریه قرار گرفته است، گفت: ونزوئلا از راهبرد‌های سوریه در مقاومت برابر امپریالیسم استفاده می‌کند.
«خورخه آریزا»، وزیر امور خارجه ونزوئلا طی نطقی در دانشگاه دمشق با بیان اینکه در سفر به سوریه مورد محبت سرشار و حس همدردی عمیق سوری‌ها قرار گرفته است، گفت: ونزوئلا از راهبرد‌های سوریه در دفاع و مقاومت برابر توطئه‌هایی که همه ملت‌های ضد امپریالیسم در دنیا با آن روبه‌رو هستند، استفاده کرده است.
آریزا بر تمایل کشورش برای جلوگیری از جنگ و دخالت نظامی در امور داخلی خود تأکید کرد و با اشاره به دعوت مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا از مخالفان این کشور و ایالات متحده برای گفت‌وگو و بازکردن کانال‌های ارتباطی گفت: اپوزیسیون به دنبال وقت‌کشی است و شاید به دلیل این است که از اربابانشان برای نشستن پای میز مذاکره اجازه نگرفته‌اند. آریزا دولت‌های امریکایی را وحشی توصیف کرد و گفت: دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا وحشی‌تر از بقیه است و ایالات متحده در مراحل مختلف تاریخ به دنبال تحمیل هژمونی خود بر امریکای لاتین، به ویژه ونزوئلا بوده است.
او با اشاره به خشم امریکا از شکست تلاش‌ها برای غلبه بر ونزوئلا گفت: امریکا شروع به اعمال تحریم‌ها و اقدامات یک‌جانبه در جهت محاصره مردم ونزوئلا و خنثی‌کردن مقاومت آن‌ها کرده است که نشان می‌دهد، موضع دوستان ونزوئلا اعم از مردم و دولت‌هایی مانند روسیه، چین، ایران، سوریه، صربستان و بلاروس پایه‌های استقامت ونزوئلا را تقویت می‌کند.

تهدید دوباره امریکا و اروپا
مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا اعلام کرد، واشنگتن آماده پاسخ دادن به حضور نظامیان روسیه در ونزوئلا است.
نماینده ویژه ونزوئلا در امریکا هفته گذشته اعلام کرد «مایک پامپئو» وزیر خارجه امریکا لیستی از گزینه‌ها نظیر تحریم‌ها را در اختیار دارد که می‌توانند پاسخ واشنگتن به حضور نظامیان روس در ونزوئلا باشند.
همزمان اتحادیه اروپا اقدام مجلس مؤسسان ونزوئلا مبنی بر سلب مصونیت پارلمانی از رهبر اپوزیسیون این کشور را محکوم کرد.
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد: این تصمیم هم با قانون اساسی ونزوئلا مغایرت دارد و هم با اصل جدایی سه قوه در تضاد است. موگرینی گفت که اقدام مجلس مؤسسان، امکان انتقال مسالمت‌آمیز قدرت را در ونزوئلا از بین می‌برد.
به گفته او، اقدام قضایی علیه خوان گوایدو، رهبر مخالفان دولت ونزوئلا به قطبی‌شدن روزافزون و افزایش تنش در این کشور منجر می‌شود.