شناسهٔ خبر: 31887101 - سرویس سیاسی
منبع: ایرنا | لینک خبر

تحقیقات جنجالی مولر درباره روسیه و ستاد انتخاباتی ترامپ پایان یافت

تهران-ایرنا-«رابرت مولر» بازپرس ویژه پرونده دخالت ادعایی روسیه در انتخابات 2016 آمریکا به تحقیقات دو ساله خود پایان داده و نسخه ای از آن را برای «ویلیام بار» وزیر دادگستری این کشور ارسال کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شنبه ایرنا به نقل از تارنمای هیل، محتوای این گزارش محرمانه است و تصمیم گیری در مورد انتشار کامل یا بخش هایی از آن در حوزه اختیارات «بار» است.
«سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد: «بار» در مورد اقدامات بعدی تصمیم خواهد گرفت. کاخ سفید هنوز گزارشی توجیهی درخصوص گزارش بازپرس ویژه دریافت نکرده است.
«رودی جولیانی» و «جی سکولو» وکلای شخصی ترامپ هم گفتند که منتظر تصمیم «بار» هستند. این دو وکیل ترامپ در بیانیه مشترکی اعلام کردند: تحقیقات مولر با هدف بررسی احتمال تبانی میان روسیه و ستاد انتخاباتی ترامپ در سال 2016 و کارشکنی ترامپ در اجرای عدالت آغاز شد. این تحقیقات 22 ماه به طول انجامید.
در جریان این تحقیقات، افرادی همچون «پال مانافورت» رئیس پیشین ستاد انتخاباتی ترامپ، «ریچارد گیتس» مشاور ستاد ترامپ، «مایکل فلین» مشاور اسبق امنیت ملی کاخ سفید، «راجر استون» مشاور غیررسمی رئیس جمهوری و «مایکل کوهن» وکیل سابق ترامپ با اتهاماتی مواجه شده اند.
مانافورت که با مولر همکاری کرده است، به دلیل ارتکاب تخلفات مالی به مجموعا هفت سال و نیم زندان محکوم شده است. اتهاماتی که تاکنون علیه این افراد مطرح شده ارتباطی با تبانی میان ستاد ترامپ و روس ها و دخالت روسیه در انتخابات ندارد. بنابراین، همچنان ابهامات زیادی درباره محتوای گزارش مولر وجود دارد.
مولر همچنین پیش تر چندین فرد روسی را به انتشار اطلاعات نادرست برای مخاطبان آمریکایی در شبکه های اجتماعی متهم کرده بود. او همچنین 12 مقام اطلاعاتی روس را به هک کردن ایمیل های حزب دموکرات متهم و علیه آنها کیفرخواست صادر کرده است.
ترامپ تبانی با روس ها را رد کرده و روسیه نیز دخالت در انتخابات و تبانی با ترامپ را رد کرده است. رئیس جمهوری آمریکا همواره به تحقیقات مولر اعتراض داشته و آن را اقدامی علیه خود تلقی کرده است. ترامپ بارها از «جف سشنز» وزیر سابق دادگستری به دلیل امتناع از دخالت در این پرونده به نفع وی، انتقاد کرده بود.
شبک**9423**1392