شناسهٔ خبر: 31850462 - سرویس سیاسی
منبع: ایرنا | لینک خبر

به منظور برون رفت از بحران جلیقه زردها،

مکرون با روشنفکران فرانسوی دیدار کرد

تهران - ایرنا - همزمان با تشدید بحران جلیقه زردها در فرانسه و اتخاذ تدابیر جدید برای جلوگیری از گسترش موج مخالفان ضددولتی، رئیس جمهوری فرانسه روز سه شنبه به منظور برون رفت از این بحران با 64 روشنفکر فرانسوی دیدار و گفت و گو کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس 24، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه به منظور یافتن راهی برای بحران جلیقه زردها با شماری از روشنفکران این کشور دیدار کرد.
در این جلسه که در کاخ الیزه برگزار شد، شمار زیادی از اقتصاددانان، جامعهشناسان، ریاضیدانان، اقلیمشناسان و فیلسوفان سرشناس فرانسوی حضور داشتند.
مکرون آخرین شنبه اعتراضی جلیقه زردها را 'استبداد اقلیت' نامید و گفت که وی به دنبال یافتن راهی برای تقویت دموکراسی است.
مکرون با تاکید بر این موضوع که دموکراسی فقط نباید مخصوص زمان برگزاری انتخابات باشد، گفت: 'افراد افراطی در میان جلیقه زردها نفوذ کرده اند و ایده آنها رد هر نوع مشروعیت و مرجعیت قدرت است'.
در این نشست، رئیس جمهوری فرانسه همچنین احتمال بازنگری در مبانی قانون جدایی دین از دولت مصوب سال 1905 را رد کرد و درباره نقش اسلام در فرانسه گفت: 'ما یک مسئله با اسلام داریم به ویژه درخصوص نهادهایی که مروج اسلام سیاسی ناسازگار با جمهوری هستند. ما تسلیم آنان نخواهیم شد. به طور اخص در مدارس، اما درعین حال این رابطه را باید مسالمتآمیز سازیم'.
تلاش مکرون برای پایان دادن به بحران جلیقه زردها درحالیست که دولت فرانسه روز گذشته (دوشنبه) به منظور پایان دادن به تظاهرات اعتراضی در این کشور، تدابیر جدیدی اتخاذ کرد.
«ادوار فیلیپ» نخست وزیر فرانسه در نشستی خبری اعلام کرد: برپایی تجمع و تظاهرات در برخی مناطق حساس پاریس ممنوع است. درصورت شناسایی عناصر افراطی، آنها بلافاصله بازداشت خواهند شد.
معترضان دولت مکرون، برای هجدهمین هفته متوالی، 16 مارس به خیابان ها آمدند و در تظاهراتی بی سابقه، خشم خود را نسبت به بی تفاوتی های دولت به خواسته هایشان اعلام کردند.
جلیقه زردهای فرانسه، شانزدهم مارس را 'روز هشدار' به دولت مکرون اعلام کردند.
اتاق بازرگانی فرانسه از رئیس جمهوری این کشور خواسته تا امنیت فروشگاه‌ها و کارکنان فروشگاه‌های شانزه‌لیزه را به صورت فوری برقرار کند.
قرار است وزیر اقتصاد فرانسه در روزهای آینده میزان خسارت‌های روز شنبه گذشته را ارزیابی کند اما شرکت های بیمه فرانسه، میزان خسارت ناآرامی های چند ماه گذشته را حدود 170 میلیون یورو تخمین زده اند.
نخست وزیر فرانسه روز یکشنبه از عدم کارایی و اختلال در تدابیر امنیتی پلیس در جریان اعتراضات روز شنبه سخن گفته و افزود: وضعی که روز شنبه شاهد آن بودیم، دیگر نباید اتفاق بیفتد.
شبک**اروپام**9041**1392