شناسهٔ خبر: 31845777 - سرویس بین‌الملل
منبع: انتخاب | لینک خبر

رونمایی نیویورک تایمز از "تیم ترور مخفی" بن سلمان، با مأموریت آدم ربایی!

حدود ۵ ماه و نیم پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول، مقامات امریکایی با استناد به اسناد طبقه‌بندی شده، فاش کردند که او تنها قربانی خشم و غضب محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی نیست و از سال ۲۰۱۷ به این سو که محمد بن سلمان بر کرسی ولیعهدی تکیه زده، مجوز تشکیل یک تیم ترور مخفی را صادر کرده است.برخی از اعضای این تیم برای ساکت کردن مخالفان ولیعهد در دست کم چندین مأموریت جاسوسی، آدم ربایی، بازداشت و شکنجه شهروندان سعودی شرکت کرده‌اند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

حدود 5 ماه و نیم پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول، مقامات امریکایی با استناد به اسناد طبقه‌بندی شده، فاش کردند که او تنها قربانی خشم و غضب محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی نیست و از سال 2017 به این سو که محمد بن سلمان بر کرسی ولیعهدی تکیه زده، مجوز تشکیل یک تیم ترور مخفی را صادر کرده است.برخی از اعضای این تیم برای ساکت کردن مخالفان ولیعهد در دست کم چندین مأموریت جاسوسی، آدم ربایی، بازداشت و شکنجه شهروندان سعودی شرکت کرده‌اند.

به‌گزارش سایت روزنامه امریکایی نیویورک تایمز، مقامات امریکایی که به‌گزارش‌های اطلاعاتی طبقه‌بندی شده درباره تیم ترور مخفی محمد بن سلمان دسترسی داشته و این گزارش‌ها را مطالعه کرده‌اند، می‌گویند، اعضای تیمی که جمال خاشقجی را در روز دوم اکتبر در داخل کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رساندند، از سال 2017 به این سو؛ دست کم در 12 مأموریت مخفی و نامشروع دیگر شامل جاسوسی، آدم ربایی، بازداشت و شکنجه شهروندان عربستانی دست داشته‌اند.

بنابر این گزارش افشاگرانه، برخی از این مأموریت‌ها شامل بازگرداندن اجباری سعودی‌هایی که در تبعید خودخواسته به سر می‌برند، از دیگر کشورهای عربی و زندانی کردن آنها در زندان‌های متعلق به ولیعهد و پادشاه عربستان و شکنجه کردن زندانیان می‌شد.

بنابر گزارش نیویورک تایمز، یکی از این شهروندان سعودی که توسط تیم ترور مخفی ولیعهد بازداشت شده، یک استاد زبان شناسی دانشگاه است که در وبلاگ خود مطلبی درباره زنان عربستان سعودی نوشته بود. بنا بر گزارش‌های سازمان‌های اطلاعاتی امریکا و دیگر منابعی که از شرایط این استاد دانشگاه زن خبر دارند، وی سال گذشته در زندان و پس از آنکه مورد شکنجه روحی قرار گرفت، خودکشی کرد.

پاداش آدم‌کشی

به‌گفته مقامات اطلاعاتی امریکا که این تیم ترور را «تیم مداخله سریع سعودی» می‌نامند، اعضای تیم ترور ولیعهد آنقدر پرکار بودند که در ژوئن گذشته رهبر آنها از مشاور ارشد محمد بن سلمان درخواست کرده بود که ولیعهد به مناسبت عید فطر به آنها پاداش بدهد.

نیویورک تایمز در حالی به نقل از مقامات اطلاعاتی امریکا و منابع سعودی آگاه این گزارش را منتشر کرده است که دولت ریاض همچنان اتهام‌ها را رد و بر این مسأله تأکید می‌کند که قتل خاشقجی به دستور ریاض نبوده و اعضای تیم 11 نفره خودسری که در این قتل دست داشته‌اند، محاکمه می‌شوند و دست کم برای 5 تن از آنها مجازات اعدام در نظر گرفته شده است. اما مقامات اطلاعاتی ترکیه و امریکا می‌گویند قتل روزنامه نگار منتقد سعودی از پیش طراحی شده بوده است.

نکته دیگر اینکه مقامات ریاض اساساً حاضر به رد یا قبول وجود یک تیم مخفی ترور نیستند و به پرسش‌ها درباره عملکرد چنین تیمی پاسخ نمی‌دهند. این در حالی است که عربستان در تعقیب مخالفان دولت یا دیگر شهروندان خود که به خارج از کشور گریخته‌اند سابقه دیرینه دارد و پس از ولیعهد شدن محمد بن سلمان این اتفاق بسیار بیشتر از قبل شده است. محمد بن سلمان از سال 2017 به این سو بسرعت برای تثبیت قدرت خود وارد عمل شد. او محمد بن نایف را که بر سرویس‌های امنیتی عربستان نظارت می‌کرد، برکنار کرد و به جای او یک شاهزاده جوان را انتخاب کرد. پس از این انتصاب، نیروهای امنیتی عربستان ده‌ها روحانی، روشنفکر و فعال مدنی را که به خیال‌شان برای ولیعهد تهدید بودند، بازداشت کردند. آنها همچنین افرادی را که پیام‌های انتقادی درباره دولت در توئیتر منتشر می‌کردند، دستگیر می‌کردند.

سرکوب بی‌سابقه مخالفان

بوروس رایدل، یکی از تحلیلگران سابق سیا که اکنون در اندیشکده بروکینگز کار می‌کند، می‌گوید: [در عربستان] ما هرگز این اندازه از سرکوب مخالفان را ندیده بودیم. یک مخالف مانند خاشقجی در گذشته آنقدر برای ریاض حائز اهمیت نبود که با این همه تلاش بخواهد او را بکشد.

به‌گفته مقامات امریکایی، «گروه مداخله سریع» اختیارات اجرایی خود را از ولیعهد می‌گرفت و سعود القحطانی، مشاور ارشد سابق ولیعهد بر عملکرد این تیم ترور نظارت می‌کرد. ماهر عبدالعزیز مطرب، افسر اطلاعاتی ای که با ولیعهد به سفرهای خارجی می‌رفت نیز این تیم ترور را رهبری می‌کرد. یکی دیگر از بازوهای اجرایی این تیم ترور غالب الحربی بود که در سال 2017 هنگامی که به کاخی که محمد بن سلمان در آن حضور داشت حمله شد، به‌عنوان گارد سلطنتی خودی نشان داد و پس از آن ارتقای درجه گرفت و وارد تیم ترور ولیعهد شد.

به‌گفته یک مقام سعودی، مطرب و الحربی در ریاض به‌خاطر اتهام‌هایی که پس از قتل خاشقجی متوجه‌شان است، در بازداشت هستند و بازجویی می‌شوند اما القحطانی در حبس خانگی به سر می‌برد. این مقام سعودی نگفت که آیا تیم ترور هنوز هم به عملیات‌هایش ادامه می‌دهد؟ مقامات اطلاعاتی امریکا هم در گزارش‌های خود به جزئیات این مسأله که چگونه محمد بن سلمان با این تیم ترور کار می‌کرده، اشاره نکردند اما گفتند که عملیات‌ها تحت نظارت القحطانی، معتمد ولیعهد بوده است.

بی اعتمادی پدر به پسر

پس لرزه‌های قتل خاشقجی برای دولت ریاض و شخص محمد بن سلمان آنقدر جدی بوده است که برخی تحلیلگران معتقدند، بر روابط ولیعهد و پادشاه عربستان نیز دست کم در پشت پرده سایه افکنده است. در همین راستا، سایت روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی فاش کرد، پادشاه یکی از سمت‌های اقتصادی ولیعهد را از او گرفته و به «مساعد العیبان»، معتمد خود که دانش آموخته هاروارد است، داده است.

البته این مسأله را رسماً اعلام نکرده است. بنا بر گزارش گاردین، از این پس محمد بن سلمان مسئول نظارت بر دارایی‌های عربستان در خارج از این کشور نیست و مساعد العیبان بر تصمیمات سرمایه گذاری‌های برون مرزی پادشاه نظارت می‌کند. علاوه بر این، گاردین فاش کرده است که محمد بن سلمان در هفته‌های گذشته در برخی از نشست‌های دیپلماتیک و وزارتخانه‌ای کشورش شرکت نکرده است که احتمالاً به خاطر دلخوری‌هایی که بین پدر و پسر بوده، این اتفاق افتاده است. گفته می‌شود، هفته گذشته پادشاه سالخورده عربستان از بن سلمان خواسته بود در جلسه کابینه حاضر شود اما ولیعهد در جلسه حاضر نشد.

منبع : ایران آنلاین

لینک کوتاه کپی لینک