شناسهٔ خبر: 31831478 - سرویس بین‌الملل
منبع: ایرنا | لینک خبر

مهاجرین افغان درایران به لویه جرگه کشورشان نماینده می فرستند

تهران - ایرنا - رئیس دبیرخانه شورای عالی صلح افغانستان و نماینده ویژه رئیس جمهوری این کشور برای اجماع منطقه ای در مورد صلح ، در جریان سفرش به تهران به مهاجرین و پناهجویان افغان در ایران اطمینان داد که نمایندگانی از این جمعیت در لوی جرگه مشورتی صلح افغانستان حضور خواهند یافت.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری صدای افغان موسوم به آوا روز دوشنبه نوشت، «محمد عمر داوودزی» در این دیدار گفته است که به زودی شیوه انتخاب نمایندگان مهاجرین افغان در ایران و پاکستان برای حضور آنها در نشست لوی جرگه ارائه خواهد شد.
بر اساس این گزارش داوودزی که این سخنان را هنگام ملاقات منتخبین جامعه مهاجرین افغان در ایران و در محل سفارت افغانستان در تهران بیان می کرد ، افروده است ؛ برای دست یافتن به صلح، به یک گفتمان ملی منسجم نیاز داریم .
وی با اشاره به این‌ که ‌اکنون گفتمان‌های مختلف ملی به ‌صورت پراکنده در سطوح مختلف در کشور جریان دارد گفت که اما نیاز به یک گفتمان ملی است که نمایندگان همه اقشار و آحاد ملت در یک جا بنشینند و با هم صحبت کنند.
نماینده ویژه رئیس‌ جمهوری افغانستان برای جلب اجماع منطقه‌ای در امر صلح تصریح کرده که لویه جرگه یا هم آن مجلس بزرگان، جای گفتمان ملی است.
به گفته وی، نمایندگان همه اقشار ملت با حضور در لویه جرگه مشورتی صلح، خطوط قرمز ملی را در مذاکره با طالبان تعیین می کنند و به دولت مشورت می‌دهند و هم ‌چنین روش صحبت با طالبان را مشخص می‌کنند.
داوودزی خاطر نشان کرد که قرار بود لویه جرگه مشورتی صلح، 26 اسفند ماه جاری برگزار شود، اما به دلیل تأکید رئیس‌ جمهوری بر همه ‌شمول بودن این نشست ملی زمان به 9 اردیبهشت ماه سال آینده موکول شده است.
آوا به نقل از داوودزی تصریح کرده است که اگر لویه جرگه مشورتی صلح در 26 اسفند برگزاری می شد ، دیگر فرصت برای حضور نمایندگان مهاجرین وجود نداشت و به همین دلیل یک ماه و چند روز این نشست به تعویق افتاد.
رئیس دبیرخانه شورای عالی صلح افغانستان خاطر نشان کرده که لویه جرگه مشورتی صلح با لویه جرگه‌های قبلی چند تفاوت دارد.
او تعداد اعضای شرکت کننده را به عنوان نخستین تفاوت برشمرده و افزوده است در لویه جرگه اضطراری سال 2002 میلادی ، حدود یک هزار و 550 نفر حضور داشتند و این در حالی است که برای لویه جرگه مشورتی صلح، حداقل دو هزار و 500 نفر شرکت خواهند کرد.
وی دیگر تفاوت را در آن دانست که دیگر لویه جرگه ها به قبل از سال 2002 میلادی اغلب اعضایش انتصابی بودند ، اما در لویه جرگه مشورتی صلح ، رئیس‌ جمهوری خواستار حضور اعضای شبه منتخب همه اقشار و جریان ها شده است .
محمد اشرف غنی خواسته است تا ترتیبی اتخاذ شود که اقشار و اقوام مختلف افغانستان جمع شوند و از میان خود بزرگانشان را انتخاب و راهی لویه جرگه مشورتی صلح کنند.
آوا نوشته داوودزی خطاب به مهاجرین افغان در ایران گفته است دستورالعمل این انتخابات را به سفیر افغانستان در ایران اعلام خواهد کرد.
به گفته نماینده ویژه رئیس‌ جمهوری افغانستان ، یک هزار و 750 عضو لویه جرگه مشورتی صلح به استان ها و باقی به نهادهای و تشکل های ملی از جمله مهاجرین اختصاص دارد.
داوودزی همچنین با اشاره به مواضع حامیان ایران از ملت افغانستان گفت که از ماهیت تماس ایران با طالبان که به خاطر صلح انجام می شود ، از طرف دولت افغانستان ابراز خوشنودی کرد.
وی گفت که ایران همواره صلح دوست بوده و همواره از دولت افغانستان حمایت کرده و از هیچ نوع همکاری دریغ نکرده است .
داوودزی تأکید کرد که کوشش آنها این است که جمهوری اسلامی ایران با استفاده از همان رابطه ای که با طالبان دارد، این گروه را تشویق کند که به طرف صلح، قدم‌های سریع‌تر بردارد.
محمد عمر داوود زی روز شنبه هفته جاری در راس هیاتی به تهران آمد و در جریان سفرش با مقامات ایران دیدار داشت.
رییس جمهوری افغانستان در فرمانی که روز یکشنبه 18 آذر ماه امسال خبری شد ، داوودزی را با حفظ سمت فعلی اش که رئیس دبیرخانه شورای عالی صلح افغانستان است به عنوان نماینده ویژه خود در امور منطقه ای برای اجماع صلح منصوب کرد .
داوودزی پیش از این به عنوان وزیر کشور در دوره حامد کرزی رئیس جمهوری سابق افغانستان کار کرده است و سابقه سفیری کشورش را در ایران و پاکستان هم در کارنامه دارد.
آساق**9473**1104**