شناسهٔ خبر: 31813518 - سرویس استانی
منبع: مهر | لینک خبر

در شیراز؛

کتاب«ردپا»رونمایی شد/کشف پستوی ناگفته های سیروس رومی

شیراز- آیین رونمایی کتاب ردپا بر اساس زندگی نامه سیروس رومی، نویسنده و روزنامه نگار شیرازی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، در مراسمی که شامگاه یکشنبه در کتابفروشی شیرازه برگزار شد، از کتاب زندگی نامه سیروس رومی روزنامه نگار، شاعر و نویسنده شیرازی رونمایی شد.

ابتدا سیروس رومی، نوروز را پیشاپیش تبریک گفت و عنوان کرد: خانم احمدی، نویسنده این کتاب؛ کارشناس ارشد ادبیات سه سال با من سر کرد تا این کتاب حاصل آید.

وی با اشاره به همراهی امین فقیری طی سه سال دوران زندگی خویش، افزود: سه سال هم اتاقی با یکی از بزرگترین نویسندگان افتخار بزرگی برای من است.

ردپا از ناشنیده‌ها سخن می‌گوید

سپس ناهید احمدی نویسنده این زندگی نامه گفت: کتاب ردپا از ناشنیده‌ها سخن می‌گوید؛ تاکنون کتاب‌های زیادی به چاپ رسیده اما به گمان من تاکنون چنین گفت و گوی بی پرده‌ای انجام نشده است.

این آموزگار شیرازی شجاعت بیان سیروس رومی را نقطه عطف کتاب دانست و افزود: رومی فقط در این کتاب از مردان سخن نمی‌گوید بلکه زنان هم در این اثر بی نام نیستند.

احمدی با بیان اینکه در این کتاب عشق داریم و بوی عطر را از سطر سطر آن می‌توان حس کرد، به بیان ابعاد زندگی سیروس رومی از کودکی تا امروز پرداخت و گفت: دانسته‌های رومی از او روزنامه نگاری توانا و نویسنده‌ای خلاق می‌سازد.

زندگی رومی با شیراز پیوند خورده

احمدی با بیان اینکه داستان زندگی رومی با شیراز پیوند خورده است، کتاب را حاصل سه سال مجالست با این نویسنده، محقق و شاعر شیرازی عنوان کرد و ادامه داد: امیدوارم گوشه‌هایی از شیراز را با این کتاب به مخاطب ارائه کرده باشم.

سپس امین فقیری به معرفی کتاب رد پا پرداخت و با این عنوان که رد پا نه؛ تمام قامت عنوان مناسب رومی است، گفت: رجل سیاسی خاطرات و خطرات زیادی دارند؛ آندره مالرو از خاطرات و خطرات خود گفت تا پرده‌ای را از جلو چشم ما کنار زند.

نویسنده دهکده پرملال با بیان اینکه سیروس رومی شخصیتی شناخته شده است، افزود: مطمئن باشید بعد از مطالعه این کتاب او را بیشتر دوست خواهید داشت.

عادی بودن کسالت به بار می‌آورد

فقیری با بیان اینکه در زندگی خود نوشت دقت نظر بیشتری نیاز است تصریح کرد: اصل مهم این است که نویسنده به هیجان انگیز بودن باید آگاهی داشته باشد زیرا عادی بودن کسالت به بار می‌آورد.

نویسنده داستان کوفیان در ادامه گفت: کسانی هستند که زندگی نامه با تحقیقات جانانه‌ای به انجام رساندند یکی از زیباترین نمونه‌ها رنج و سرمستی بر اساس زندگی ونسان ونگوگ است؛ بهترین زندگی نامه خودنویس عبارتند از آن روزها از دکتر طاها حسین و دیگر زندگی نامه پابلو نرودا.

فقیری درباره کتاب رد پا عنوان کرد: سیروس رومی با صداقت هرچه تمام تر به پرسش‌های ناهید احمدی در ۲۶ بخش پاسخ داده است.

وی در ادامه گفت: فصل اول کتاب شعری منصور است و از مادربزرگی می‌گوید که شخصیتی سخت داستانی دارد و می‌تواند رمانی قطور درباره آن نوشت.

این نویسنده مطرح کتاب یاد شده را اثری سورئالیستی ارزیابی کرد و گفت: مکان در ذهن نویسنده آماده و آدم‌ها هر یک سرگذشتی دارند؛ همه آدم‌های کتاب ماهیت داستانی دارند.

فقیری اضافه کرد: فصلی که نویسنده به دنبال اصل و نسب خود می‌گردد زبانی شیرین دارد؛ دلبستگی او به تئاتر، تحصیل، ورزش، شیطنت‌ها، ازدواج، روزنامه نگاری، شعرهایش و چهره‌هایی که از آنان تأثیر پذیرفته و… در کتاب نموده شده است.

فقیری با بیان اینکه شناخت سیروس رومی با این کتاب صد چندان می‌شود همه را به خوانش این کتاب دعوت کرد.

کتابی ننوشتم که درس و پند بدهم

همچنین رومی در ادامه این نشست بار دیگر، گفت: کتابی ننوشتم که درس بدهم؛ آموزگار بودم و در همه سال‌ها به این معلم بودن افتخار می‌کنم. هر سوالی که خانم احمدی انجام داد تلاش کردم پاسخ دهم.

وی اضافه کرد: ماها هر یک جایی کوچک داریم که پستوهای شخصی است که به صمیمی ترین نزدیکان هم نمی‌گوییم؛ این کتاب نوشته نشده که درس و پند بدهد بلکه نوشته شده که مخاطب از خواندن به اندیشیدن وا دارد.

رومی با بیان اینکه مثل آدمی است که از ده هزار سال پیش که در غار زندگی می‌کردند حضور داشته تا عصر پست مدرنیته، ادامه داد: صداقت در این کتاب عنصری سازنده است؛ تفاوت امروز با گذشته در این کتاب به طور موجز آورده شده است.

به گفته رومی، اگر این کتاب به بیش از ۵۰۰ صفحه می‌رسید قطعاً برای مخاطب خرید آن سخت می‌شد.

نویسنده و پژوهشگر تاریخ مطبوعات فارس در عین حال اعلام کرد: وسوسه شدم رمان بنویسم و شاید این رمان بر اساس زندگی خودم باشد.

نامه‌های رومی به سیمین دانشور در راه نشر

رومی که این بیست و چهارمین کتاب وی به شمار می‌رود، افزود: بیست و پنجمین کتاب من با نام نامه‌های من به سیمین دانشور است که قول داده اند تا چند روز آینده به بازار نشر بیاید گرچه نمی‌شود زیاد به این قول‌ها دلخوش بود.

سپس ناهید احمدی دو صفحه از کتاب ردپا را خواند.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب ردپا حاوی گفت و گوی ناهید احمدی با سیروس رومی است که توسط نشر قلمکده به زیور طبع آراسته شده است.