شناسهٔ خبر: 31813402 - سرویس استانی
منبع: فارس | لینک خبر

گزارش فارس از نشست فعالان حوزه حمل‌ونقل در مرز دوغارون

امکانات کنونی در مرز دوغارون به هیچ عنوان کافی نیست/ مشکل تراکم کامیون‌ها در گمرک دوغارون طی هفته جاری حل می‌شود

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان در مشهد گفت: در مرز دوغارون بیشترین حجم جابه‌جایی مسافر و بار را داریم و امکانات کنونی موجود به هیچ عنوان برای این حجم کافی نیست.

صاحب‌خبر -

محمود سیادت عصر امروز در نشست خبری فعالان حوزه حمل‌ونقل در مرز دوغارون که در اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار شد، گفت: خوشبختانه اکنون دولت‌های ایران و افغانستان روابط رو به‌رشد و خوبی دارند و با وجود اینکه هر دو دولت مشکلات خودشان دارند اما در جهت رفع مشکلات و با درک متقابل یار و همراه هم در طول سال‌ها بوده‌اند و این روند رو به رشد بوده حتی در مقاطعی هم که چالش‌های سیاسی بین دو کشور بوده است، اما باز هم روابط مردم و بخش خصوصی از ثبات و رشد مناسب برخوردار است.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان در مشهد افزود: امیدواریم در مقطع سازندگی که افغانستان در آن قرار دارد، بتوانیم براساس رابطه برد برد و با سرمایه‌گذاری مشترک و حضور بیشتر سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگانمان در این کشور به روابط تجاری عمق بیشتری دهیم.

وی با بیان اینکه چشم‌انداز صلح در افغانستان و کاهش مشکلات امنیتی روند خوبی را دارد ادامه داد: اگر مذاکراتی که در جریان است به نتیجه برسد فرصت بسیار ارزشمندی به وجود می‌آید که در بخش‌هایی از اقتصاد افغانستان که تا کنون به دلیل مشکلات امنیتی قابل بهره‌برداری نبوده است، به خصوص در حوزه معادن که بین یک هزار تا 3 هزار میلیارد دلار معادن افغانستان برآورد ‌می‌شود، امیدواریم با ایجاد امنیت سراسری فرصت‌های بیشتری در این حوزه به وجود بیاید.

سیادت نقطه اصلی مشترک مرزی، قدیمی‌ترین و مرز دیپلماسی با افغانستان را گمرک دوغارون دانست و اظهار کرد: به دلیل اینکه در چند ماه گذشته مرز ماهیرود در خراسان جنوبی که عمده کالاهای سنگین مانند میلگرد، سیمان و سرامیک وارد افغانستان می‌شد از طرف دولت افغانستان بسته شده بود، به همین خاطر حجم بار زیادی به سمت مرز دوغارون سرازیر شد و با انباشت کالا و کامیون‌ها در مرز دوغارون مواجه بودیم.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان در مشهد با بیان اینکه اقدامات اساسی‌تری را دنبال کردیم که دیگر این اتفاق رخ ندهد، بیان کرد: طبق آخرین آمار دو روز گذشته حدود 2 هزار کامیون در مرز دوغارون در صف هستند و با توجه به اینکه صادرات گاز مایع و سوخت به افغانستان در یک سال گذشته خیلی افزایش یافته، باعث انباشت کالا و کامیون در مرز شده است و این به صلاح تجار افغانستانی و مردم نیست چرا که این کالاها باید هرچه سریعتر به دست مصرف‌کننده نهایی در افغانستان برسد.

وی خاطرنشان کرد: در مرز دوغارون بیشترین حجم جابه‌جایی مسافر و بار را داریم و امکانات کنونی موجود به هیچ عنوان برای این حجم کافی نیست.

سیادت ادامه داد: حجم بسیار زیادی زائر و مسافر افغانستانی از این مرز عبور و مرور می‌کنند که می‌توانند به‌عنوان منبع درآمدی خوب برای ایران باشند اما متأسفانه ما شاهد برخی کمبودهای زیرساختی در این بخش هستیم.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان در مشهد با بیان اینکه سال‌ها است که از قطعی سیستم در مرز دوغارون رنج می‌بریم و در این زمینه هیچ توجیهی مورد قبول نیست و باید آن را رفع کرد، اضافه کرد: مسئله اختلاف مرزی نیز در دوغارون وجود دارد که باید آن را نیز رفع کرد.

وی یادآور شد: ما از صادرات پیاز زعفران به افغانستان پیشگیری کردیم و شاهد این بودیم که این گیاه به صورت قاچاق به افغانستان وارد شد اما اگر ما در قالب یک همکاری دوطرفه همین کار را برای افغانستان انجام می‌دادیم علاوه بر ادامه ارتباطات می‌توانستیم مدیریت برندینگ و موضوعات فروش محصول را در دست داشته باشیم.

سیادت یکی از مشکلات در اسلام قلعه را کمبود باسکول دانست و گفت: مدت زیادی است که ما با این مشکل در اسلام قلعه دست و پنجه نرم می‌کنیم و اگر اجازه ورود به‌بخش خصوصی داده شود، این مشکل با سرعت بالایی رفع می‌شود.

مشکل تراکم کامیون‌ها در گمرک اسلام قلعه و دوغارون طی هفته جاری حل می‌شود

در ادامه این جلسه رئیس اتاق تجارت هرات افغانستان گفت: خوشبختانه مبادلات تجاری ما با ایران روز به‌روز در حال افزایش است و در سال گذشته میلادی حدود 20 درصد این مبادلات افزایش یافته است.

سعد خطیبی افزود: اگر مشکلاتی داریم ناشی از حجم زیاد مبادلات بین افغانستان و ایران است و طبیعی است که ظرفیت‌هایی که در گذشته پیش‌بینی شده بود، نمی‌تواند پاسخگوی حجم تجارت فعلی باشد، ظرفیت‌ها در مرزها کم هست و باید تلاش کنیم که به میزان مبادلات تجاری که بین ما در جریان است، ظرفیت‌ها را نیز افزایش دهیم تا بتوانیم مشکلات موجود را رفع کنیم.

وی بیان کرد: خوشبختانه میان بخش خصوصی ایران و افغانستان و به‌خصوص هرات و خراسان رضوی روابط عمیق و دیرینه‌ای داریم و همیشه این روابط رو به بهبودی و گسترش است.

رئیس اتاق تجارت هرات افغانستان عنوان کرد: در سال گذشته میلادی حدود 22 درصد صادرات جمهوری اسلامی ایران به افغانستان افزایش پیدا کرد و برای رفع مشکل تراکم کامیون‌ها در مرز دوغارون در جلسه‌ای که با جناب سیادت داشتیم مشکلات را شناسایی کردیم و جناب سیادت با مسؤولان ایران و ما نیز متقابلا با مسؤولان افغانستان جلساتی داشتیم، صحبت‌هایی انجام دادیم و راهکارهایی دادیم.

خطیبی ادامه داد: طی تماسی که امروز با مسؤولان گمرک افغانستان داشتم گفتند این مشکل در حال رفع شدن است، همچنین طی جلسه‌ای که با والی هرات داشتم ،ایشان دستورات لازم را به مسؤولان مربوطه دادند و به شما قول می‌دهم که طی هفته جاری مشکل تراکم کامیون‌ها در گمرک اسلام قلعه و دوغارون حل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مشکلات در دو طرف وجود دارد و به‌طور طبیعی مشکلات در افغانستان به دلیل کمبود ظرفیت‌ها بیشتر است و اخیرا به‌دلیل بارندگی‌ها پارکینگ‌ها غیرقابل استفاده شده بود و باعث تراکم کامیون‌ها شد، سیستم‌های جدیدی که در گمرک اسلام قلعه نصب شده است، تا زمانی که جا پیدا کند و از آن‌ها استفاده شود زمانبر است اما خدمات بیشتری به‌بخش خصوصی ارائه می‌کند.

رئیس اتاق تجارت هرات افغانستان تصریح کرد: واردات کالا از ایران به افغانستان حدود 2 میلیارد دلار و صادرات این کشور به ایران بسیار ناچیز است، افغانستان توقع دارد که بتواند کالاهای بیشتری به ایران صادر کند.

خطیبی با بیان اینکه هم اکنون برخی کالاها از افغانستان به ایران به‌صورت قاچاق وارد می‌شود، اظهار کرد: خواسته افغانستان این است که ایران این امکان را فراهم کند تا این کالاها به‌صورت مجاز وارد ایران شوند.

وی متذکر شد: همه مشکلات موجود در اسلام قلعه به دلیل نبود باسکول نیست چرا که با توجه به اینکه هم اکنون باسکول‌های این مرز به سیستم کامپیوتری وصل هستند دیگر نمی‌توان برگه‌های گمرک دوغارون را از رانندگان قبول کرد.

رئیس اتاق تجارت هرات افغانستان ادامه داد: در گذشته برای تسهیل روند امور گمرکی برگ گمرک دوغارون به عنوان سند از رانندگان پذیرفته می‌شد اما در این بین برخی از سوءاستفاده‌ها و مشکلات به وجود آمد و دیگر این روند قابل ادامه نبود اما مسؤولان دولت افغانستان این قول را داده‌اند که به سرعت به مشکلات موجود در مرز اسلام قلعه رسیدگی کنند.

خطیبی خاطرنشان کرد: می‌دانیم که در زیرساخت‌های مرزی دچار مشکل هستیم به همین علت تمام مشکلات پیدا و نقشه‌های توجیه اقتصادی برای رفع آن‌ها با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیز آماده شده است.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری تجار افغانستانی در صنایع تولیدی در ایران و به ویژه خراسان رضوی عنوان کرد: در افغانستان زمینه‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که تجار ایرانی می‌توانند در آن‌ها مشارکت داشته باشند.

تسریع در تبدیل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون به‌منطقه آزاد تجاری

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون نیز در ادامه این نشست گفت: این منطقه 8 هزار و 500 هکتار وسعت دارد که تاکنون در فاز نخست آن طرح اقتصادی در 50 هکتار اجرا شده است و هم‌اکنون 5 هزار نفر ایرانی و افغانستانی در این منطقه مشغول به‌کار هستند.

فرامرز سلطانی افزود: امکاناتی مانند ایجاد 23 هزار مترمربع ظرفیت انبار مسقف، هشت دستگاه باسکول، مخازن سوخت به ظرفیت یک میلیون تن و تاسیسات خوب و پیشرفته ترانسشیپمنت (انتقال کالا از یک وسیله نقلیه به وسیله نقلیه دیگر) تاکنون ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه در 11 ماهه سال جاری 102 هزار دستگاه کامیون در مرز دوغارون تردد کردند،
اظهار کرد: هم‌اکنون در حال اجرای برنامه‌های توسعه‌ای در مرز دوغارون هستیم و در مقابل به افغانستان پیشنهاد می‌دهیم که یک توقفگاه در اسلام قلعه ایجاد کند و همچنین نوبت‌دهی برای تشریفات گمرکی در آن منطقه انجام شود.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون با بیان اینکه ما خواستار تسریع در تبدیل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون به منطقه آزاد تجاری هستیم، ادامه داد: در صورت تحقق این مسئله دیگر هیچ مشکلی حقوقی در صدور ویزا نیست.

گمرک اسلام قلعه به‌شدت با مشکل زیرساختی روبه‌رو است

رئیس هیات مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی در خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست گفت: ترانزیت از سال 1387 در دوغارون راه‌اندازی شده است اما هنوز زیرساخت‌های مرتبط با آن در این منطقه مرزی کامل نیست.

احمد زمانیان اظهار کرد: برخی مواقع توقف‌ کامیون‌های ترانزیتی در مرز دوغارون به‌شدت افزایش می‌یابد و معلوم نیست چه اراده‌ای مانع از برطرف شدن این مشکل است، چرا که توقف‌ طولانی کامیون‌ها در مرز دوغارون سبب افزایش هزینه‌ها می‌شود.

وی افزود: گمرک اسلام قلعه به‌شدت با مشکل زیرساختی روبه‌رو است، به‌طوری که حتی فاقد یک دستکاه باسکول مناسب است.

رئیس هیات مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی در خراسان رضوی ادامه داد: سالانه 3 هزار دستگاه کامیون افغانستانی در ایران تردد می‌کنند، باید برنامه‌ریزی مناسبی انجام شود تا مشکلات در سال 98 برطرف شود.

طی 11 ماهه سال جاری یک میلیون و 509 هزار تن کالا به افغانستان صادر شده است

در ادامه جانشین ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: طی 11 ماهه سال جاری یک میلیون و 509 هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و 97 میلیون دلار از این استان به افغانستان صادر شده است. 

مجید مظلومی با بیان اینکه این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 27 درصد رشد ارزی داشته است، بیان کرد: از سال 94 تاکنون سامانه جامع گمرکی در دوغارون به‌طور کامل اجرا شده و در حال حاضر هیچ صادرکننده یا واردکننده‌ای نیاز به حضور در گمرک ندارد.

وی یادآور شد: نمایندگان سازمان‌های همجوار در صدور مجوزهای مربوط به کنترل و ترخیص کالا در گمرک در قالب پنجره واحد تجارت بدون حضور فیزیکی در گمرک از طریق اینترنت در کمترین زمان مجوزهای لازم را صادر می‌کنند.

جانشین ناظر گمرکات خراسان رضوی افزود: در سال جاری دستگاه پیشرفته ایکس ری کامیونی در گمرک دوغارون مستقر شد، این دستگاه قادر است به‌طور متوسط روزانه 250 کامیون را ارزیابی و بررسی و کالاهایشان را رصد کند.

مظلومی عنوان کرد: در صورت موافقت دولت افغانستان آماده ایجاد دروازه مشترک کنترل‌های گمرکی برای تسهیل تردد در مرز هستیم.

انتهای پیام/ 70051