شناسهٔ خبر: 31812972 - سرویس اقتصادی
منبع: آنا | لینک خبر

کارشناس بازار سرمایه:

افزایش قیمت جهانی فلزات پایه علت افزایش شاخص کل بورس تهران است

کارشناس بازار سرمایه با اشاره دلایل بنیادی افزایش شاخص بورس گفت: افزایش قیمت جهانی فلزات پایه و گشایش در صادرات محصولات از علل افزایش شاخص کل بوده است.

صاحب‌خبر -

محمدحسن تسلیمی در گفتگو با خبرنگار حوزه بورس خبرگزاری آنا، درباره رشد شاخص بورس اوراق بهادار تهران در چند روز گذشته و رسیدن شاخص به کانال ۱۷۲ هزار واحدی گفت: جهش شاخص بورس و سبزپوش شدن تالار شیشه‌ای در چندروزه گذشته معاملاتی دلایل بنیادی دارد.

وی با اشاره به اتمام فرصت تسویه‌ حساب سهامداران برای نقد کردن سهام خود قبل از تعطیلات نوروز تصریح کرد: با اتمام زمان تسویه‌ حساب سهامداران برای نقد شدن سهام در بازار، فشار فروش سهام از بازار سرمایه برداشته شد.

کارشناس بازار بورس با تشریح اینکه قبل از نوروز سهامداران برای مسافرت‌ها یا هر دلیل دیگری اقدام به‌نقد کردن سهامشان می‌کنند تأکید کرد: هرکسی که در حال حاضر نیاز به نقدینگی داشت باید قبل از این چند روز اقدام به فروش سهام خود می‌کرد تا با درخواست تسویه‌حساب پول در روزهای کاری قبل سال جدید به حسابش واریز می‌شد و در غیر این صورت باید پول خود را در سال جدید تحویل بگیرد.

افزایش قیمت جهانی فلزات پایه

کارشناس بازار سرمایه با توضیح درباره دیگر علل تحلیلگران بنیادی دربارهٔ رشد چند روز گذشته شاخص بورس تهران تشریح کرد: یکی دیگر از دلایل تحلیلگران بنیادی افزایش قیمت جهانی فلزات پایه است که در حال حاضر با روند رو به رشدی سبب افزایش قیمت فلزات پایه در بازارهای ایران شده است که این خود سبب ارسال سیگنال مثبت در روزهای اخیر به بازار سرمایه شد.

تسلیمی با اشاره به افزایش شاخص بورس در چند روز گذشته اذعان کرد: افزایش قیمت جهانی فلزات پایه تأثیر مستقیم بر رشد بورس تهران دارد چراکه گروه صنعت و فلزات به علت داشتن وزن بیشتر در بازار سرمایه ایران تأثیر بالایی بر روی شاخص کل نیز دارد.

گشایش‌ در مراودات خارجی شرکت‌های ایرانی با کشورهای دیگر 

وی با توجه به خبری مبنی بر صادرات محصولات شرکت ملی مس و ارسال محموله‌های صادراتی به خارج از کشور گفت: این‌گونه اخبار در حوزه صادرات گویای گشایش‌هایی در حوزه مراودات خارجی شرکت‌های ایرانی با کشورهای دیگر است که سبب ارسال امواج مثبت به بازار و تأثیر بر شاخص کل شده است.

کارشناس بازار سرمایه با توجه به معافیت‌های مجدد نفتی و تمدید آن توسط آمریکا برای برخی از خریداران نفت ایران بیان کرد: هرچند معافیت‌های مجدد با محدودیت بیشتر اعمال‌شده است اما بازار به این تغییرات واکنش مثبت نشان داده و تغییر رویکرد آمریکا از اهمیت برخوردار است که سبب تأثیر مستقیم در وضعیت بازار سرمایه و بهبود شاخص کل آن شده است.

خوش‌بینی به آینده بازار سرمایه در سال بعد ایجاد شده است

تسلیمی با اشاره به خبرهای خوش در حوزه اقتصاد کشور در چند روز گذشته گفت: با توجه به اتفاقات اخیر خوش‌بینی نسبت به آینده بازار سرمایه در سال بعد ایجادشده است.

وی با توضیح اینکه با در نظر گرفتن گزارش‌های فروش شرکت زاگرس نتایج خوبی را مشاهده می‌کنیم، تصریح کرد: اگر گزارش‌های برج 10 این شرکت را نسبت به برج ۱۱ بررسی کنیم درمی‌یابیم که این شرکت وضعیت مناسبی نسبت به گذشته خود در بحث فروش پیداکرده است، این در حالی است که با مقایسه گزارش‌های برج 9 شرکت زاگرس نسبت به برج ۱۰ متوجه می‌شویم که این شرکت در موضوع فروش دچار مشکل بوده و ۳۵ درصد کاهش فروش داشته است که با در نظر گرفتن شرایط فعلی این شرکت توانسته است مشکلات فروش خود را حل نماید و گزارش‌های خوبی را ارائه کند.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نقش مهم صندوق توسعه صادرات توضیح داد صندوق توسعه صادرات به‌عنوان تسهیل‌کننده گفت: شرکت‌های صادرات صادرکننده با حمایت این صندوق وضعیت صادراتی مناسب‌تری پیداکرده‌اند و توانایی صادراتش بهتر شده است.

انتهای پیام/4092/