شناسهٔ خبر: 31812888 - سرویس استانی
منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل میراث فرهنگی اسنتان قزوین:

بازدید از محوطه های تاریخی قزوین در نوروز رایگان است

قزوین- مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین گفت: با آماده شدن بناهای تاریخی و موزه ها آماده پذیرایی از مسافران نوروزی هستیم و بازدید از محوطه های تاریخی در نوروز رایگان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا خزایلی در آخرین جلسه ستاد خدمات سفر که روز یکشنبه با حضور معاون سازمان میراث فرهنگی کشور، استاندار، معاون عمرانی و جمعی از مدیران دستگاه‌های خدمات رسان در استانداری برگزار شد اظهار داشت: در ایام نوروز همه امکانات خود را بسیج کرده‌ایم تا ایام خوشی برای مسافران نوروزی رقم بخورد.

وی بیان کرد: ضمن آماده سازی بناهای تاریخی از ظرفیت گردشگری کامان و زرشک هم در ایام نوروز استفاده خواهیم کرد و برنامه‌های متنوع، شاد و بانشاط، نمایشگاه صنایع دستی، جشنواره نوروزی و مسابقات مختلفی را پیش بینی کرده‌ایم که با مشارکت گروه‌های هنری و همکاری شهرداری به اجرا در خواهد آمد.

خزا یلی بیان کرد: بازدید از محوطه‌های تاریخی در ایام نوروز برای مردم رایگان شده و فقط دیدن موزه‌ها نیازمند تهیه بلیت است که برای دانشجویان و برخی گروه‌ها تا ۵۰ درصد تخفیف پیش بینی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین گفت: چاپ نقشه‌های گردشگری و مناطق دیدنی، توزیع بسته‌های فرهنگی و اقلام گردشگری، برپایی نمایشگاه‌های صنایع دستی و بازارچه‌های محلی، پیش بینی راهنمای گردشگری و تجهیز مجتمع‌های بین راهی و هتل‌ها و اقامت گاه‌ها از کارهای انجام شده است.

فعال شدن ۲۶ مجتمع بین راهی

خزایلی یادآور شد: ظرفیت ۲۶ مجتمع بین راهی فعال شده و با فک پلمب دو خانه تاریخی بهروزی‌ها و زعیم فرآیند قانونی برای واگذاری به بخش خصوصی آماده شده و امیدواریم از ظرفیت اقامتی این مراکز هم که در اختیار است در نوروز استفاده شود.

وی گفت: خوشبختانه همکاری خوبی بین دستگاه‌ها وجود دارد و در هسته تاریخی شهر قزوین در چهار نقطه از جمله مسجد جامع، خیابان سپه، دولت خانه صفوی، بازار و سرای سعد السلطنه برنامه‌های متعددی داریم.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: در این ایام تلاش می‌کنیم از خودرو دور شده و فضا را برای پیاده گردی مسافران و گردشگران نوروزی مهیا کنیم که در این راستا طرح هم رکابی با دوچرخه در شهر اجرا می‌شود.

وی اظهار داشت: استفاده از پارکینگ‌های حاشیه بافت تاریخی، بهره گیری از راهنمایان گردشگری به عنوان پیشانی میهمان نوازی استان و آماده شدن بناهای تاریخی برای بازدید از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

۲۴ بنای تاریخی برای بازدید گردشگران آماده شده است

خزایلی تصریح کرد: ۲۴ بنای تاریخی در شهر قزوین آماده بازدید گردشگران شده و استقبال از میهمانان نوروزی در مبادی ورودی شهر هم پیش بینی شده است.

وی گفت: با همکاری صدا و سیما چند برنامه شامل مسابقه ملی و استانی، فیلم، عکس پیش بینی شده که با اطلاع رسانی فرکانس رادیو قزوین زمینه آشنایی بیشتر با مراکز تاریخی و دیدنی و آداب و رسوم این استان فراهم شده است.

خزایلی تصریح کرد: شماره تلفن ۰۹۶۲۹ تمام اطلاعات گردشگران را در اختیار مردم قرار خواهد داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در ادامه بیان کرد: مراکز اقامتی در ایام نوروز با تخفیف ۳۰ تا ۴۰ درصدی خدمات ارائه خواهند کرد تا زمینه اقامت بیشتر شود که در این راستا تاکنون ۲ هزار تخت رسمی آماده بهره برداری شده است.

وی بیان کرد: با مجموعه تخت‌های هتل و اقامت گاه‌ها و فضاهای پیش بینی شده در مدارس بیش از ۲۰ هزار نفر روز ظرفیت ایجاد شده است.

۶۰ سایت تاریخی در استان آماده شده است

خزایلی گفت: ۶۰ سایت تاریخی در استان داریم که دسترسی به اطلاعات آنها ممکن شده و اطلاعات به اندازه کافی در اختیار قرار خواهد گرفت و کمیته ویژه ای هم برای اطلاع رسانی فعال شده است.

سرپرست میراث فرهنگی استان قزوین یادآور شد: قزوین از ظرفیت‌های بسیار خوبی برخوردار است و مجتمع‌های بین راهی استان بالاترین کیفیت را دارند و مسیرهای پاکیزه و تمیز استان در کنار بناهای تاریخی، چشم اندازهای طبیعی در الموت، تاکستان، آوج، بویین زهرا می‌تواند در ایام نوروز مورد استفاده و بازدید گردشگران قرار گیرد.

آماده میزبانی از گردشگران بین المللی هستیم

خزایلی گفت: قزوین جاذبه‌های بی نظیری دارد که در صورت هماهنگی و هم افزایی و عزم جدی برای معرفی آنها می‌تواند میزبان گردشگران خارجی و بین المللی باشد و جایگاه خود را به عنوان مقصد گردشگری تثبیت کند.


خزایلی گفت از پارکینگ حاشیه بناهای تاریخی استفاده می‌شود تا از ازدحام خودرو در مرکز شهر جلوگیری شود و ۱۰ بیلبرد کوچک و بزرگ برای معرفی بناهای شاخص استان به مردم آماده شده هر چند قرار بود از تابلوهای تبلیغاتی شهر تهران هم استفاده کنیم که محدودیت اعتباری داشتیم و این کار محقق نشد.

وی اظهارامیدواری کرد با تمهیدات انجام شده و میزبانی شایسته از مسافران نوروزی لحظات خوشی برای گردشگران داخلی و خارجی ثبت و ضبط شود.