شناسهٔ خبر: 31812836 - سرویس اقتصادی
منبع: جماران | لینک خبر

برداشت گاز از پارس جنوبی به 750 میلیون متر مکعب می رسد

به گزارش ایرنا، بیژن نامدار زنگنه روز یکشنبه در آیین بهره‌برداری رسمی از پالایشگاه فازهای 13 و 22 تا 24 پارس جنوبی با حضور رئیس جمهوری افزود: خوشحالم که این

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، بیژن نامدار زنگنه روز یکشنبه در آیین بهره‌برداری رسمی از پالایشگاه فازهای 13 و 22 تا 24 پارس جنوبی با حضور رئیس جمهوری افزود: خوشحالم که این مهم در آستانه چند عید، میلاد امام جواد (ع) و مولی‌المتقین امیرالمومنین (ع)، عید نوروز و شصت‌ونهمین سالروز ملی شدن صنعت نفت اتفاق افتاد.
وی با اشاره به اینکه در سال 1376 نخستین قرارداد توسعه میدان گازی مشترک پارس جنوبی امضا و تا مردادماه 84، بهره‌برداری فازهای یکم تا پنجم پارس جنوبی انجام شد، افزود: از سال 84 تا 92 نیز پنج فاز نیمه‌تمامی که تحویل دولت یازدهم شده بود( فازهای 6، 7 و 8 و 9 و 10 ) تکمیل شد.
وزیر نفت با بیان اینکه فاز 12 پارس جنوبی که معادل 3 فاز استاندارد بود، در آخر سال 93 و فازهای 15 و 16 نیز در آخر سال 94 توسط رئیس جمهوری افتتاح شد، ادامه داد: در 25 فرودین 96، 6 فاز متعارف افتتاح شد و امروز چهار فاز دیگر افتتاح می‌شود که در مجموع از نظر پالایشگاه 15 فاز تا به امروز افتتاح شده است.
زنگنه بیان کرد: تنها فاز 14 پارس جنوبی که معادل 2 فاز استاندارد است باقی می‌ماند که تلاش ما این است مشکلات این فاز نیز برطرف شود و تا سال 99 به بهره‌برداری برسد، اما تا میانه سال آینده سه فاز دریایی را که مربوط به فازهای 22، 23 و 24 و 13 و 14 است به بهره‌برداری می‌رسد.
وی اضافه کرد: هم اکنون یک فاز دریایی فاز 14 پارس جنوبی یعنی یک میلیارد فوت مکعب در درست بهره‌برداری است.

*تولید روزانه گاز کشور بزودی به یکهزار میلیون مترمکعب می‌رسد
وزیر نفت اظهارداشت: میانگین تولید واقعی سالانه گاز در سال 91 در مجموع 622 میلیون مترمکعب و میانگین 10 ماه امسال 841 میلیون مترمکعب بود.
وی بیان کرد: با توجه به تقاضا، مجموع تولید گاز کشور در سال 98 به 880 میلیون مترمکعب، در سال 99 به 950 میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید و درنهایت تولید روزانه گاز ما بزودی به هزار میلیون مترمکعب می‌رسد.
زنگنه با بیان اینکه تولید در پارس جنوبی در آخر سال 91 و ابتدای سال 92، 280 میلیون مترمکعب بوده است، گفت: هم اکنون میانگین برداشت گاز از این میدان مشترک به 610 میلیون مترمکعب رسیده که دارای ظرفیت حدود 660 میلیون مترمکعب است.
وی کاهش سهم سوخت مایع نیروگاه‌ها را از آثار افزایش تولید گاز در پارس جنوبی دانست و افزود: سهم سوخت مایع نیروگاه‌ها از 43 درصد در سال 92 به 10 درصد در سال 97 رسیده است.
وزیر نفت اظهارداشت: از پارسال تاکنون نه گاز صنایع کم شد، نه محدودیت بود و نه حتی فشار گاز افت کرد ودر هیچ جایی از ایران گزارشی مبنی بر افت فشار نداشتیم و بدون محدودیت علاوه بر تامین گاز نیروگاه‌ها، صنایع و پتروشیمی‌ها، امسال رکوردی جدیدی در صادرات ثبت شد.
زنگنه با بیان اینکه پوشش گازرسانی کل کشور در سال 97 به 93 درصد رسید، اظهار کرد: گازرسانی روستایی ما به 79 درصد پوشش کل جمعیت رسیده است، (در اواسط سال 98، از 95 درصدی که تعهد پوشش ما در کشور بوده است) عبور می‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه همکاران شرکت ملی گاز ایران به رئیس جمهوری قول گازرسانی به 10 روستا را در روز داده بودند، ادامه داد: امسال گازرسانی به سه هزار روستا انجام شد که مقداری فاصله را نیز به پای روزهای جمعه بگذارید.

* کاهش مداوم مقدار گازهای ارسالی به مشعل در پالایشگاه‌های اول تا پنجم پارس جنوبی
وزیر نفت به کاهش مداوم مقدار گازهای ارسالی به مشعل در پالایشگاه‌های اول تا پنجم پارس جنوبی که در آینده باز هم کاهش می‌یابد، اشاره و تصریح کرد: مهم‌ترین کار این است که به برکت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تا پیش از اعمال تحریم‌های جدید، دستگاه‌ها و تجهیزات زیست محیطی لازم را که از خارج به ما نمی دادند، وارد کنیم.
زنگنه با بیان اینکه پارس جنوبی نباید تنها در گاز دیده شود، گفت: در این سال‌ها سه هزار کیلومتر به خطوط اصلی انتقال گاز کشور افزوده شده است و ما با کمک این خطوط و ایستگاه‌ها توانستیم یک شبکه پایدار و مستحکم برای کشور تأمین کنیم.
وی ادامه داد: از اتفاق‌های مهم این است که به اتکای پارس جنوبی ما مجموعه‌ای از صنایع تعیین کننده را در پایین‌دست آن ایجاد کردیم که مهم‌ترین آنها پتروشیمی‌ها هستند.
وزیر نفت با اشاره به اینکه 15 طرح پتروشیمی با سرمایه‌گذاری 5.6 میلیارد دلار و ارزش تولیدات 5.2 میلیارد دلار براساس پایه سال 90 از سال 92 تا 97 به بهره‌برداری رسید، افزود: 18 طرح دیگر پتروشیمی نیز تا پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری می‌رسد.
وی گفت: پتروشیمی‌های ایلام، لرستان، ارومیه، مهاباد، شیراز، تخت جمشید پارس، ایزوسیانات‌های پتروشیمی کارون، کاویان، مروارید، انتخاب، کردستان، فاز سوم آمونیاک و اوره پردیس و متانول مرجان و سرویس‌های جانبی دماوند از جمله طرح‌های صنعت پتروشیمی است که در دولت تدبیر و امید افتتاح شده‌اند.
وی با اشاره به اینکه طرح‌های متانول کاوه، فاز یک پتروشیمی بوشهر و فاز 2 پتروشیمی ایلام تا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند، افزود: با تکمیل طرح‌های پتروشیمی میاندوآب، کیمیای متانول خاورمیانه، کود شیمیایی لردگان، مسجدسلیمان، پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس، پتروکیمیای ابن سینا، آرتا انرژی و گچساران در این دولت، تحولی عظیم در صنعت پتروشیمی ایران ایجاد می‌شود.

* جهش بزرگ در محصولات پتروشیمی کشور
وزیر نفت با بیان اینکه محصولات نهایی صنعت پتروشیمی ایران در سال 92، 27 میلیون تن بوده که هم اکنون به 31 میلیون تن رسیده است، گفت: با اجرای طرح‌های پتروشیمی یادشده، محصولات پتروشیمی کشور به 52 میلیون تن می‌رسد، یعنی میزان آن نسبت به سال 92 دو برابر می‌شود که 93 درصد افزایش خواهیم داشت و جهش بزرگی روی می‌دهد.
زنگنه اظهار کرد: ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی درسال 92، 56 میلیون تن بوده است که در سال 96 به 64 میلیون تن رسیده و در سال 1400 به 94 میلیون تن خواهیم رسید.
وی با اشاره به اینکه در سال 92 به قیمت پایه 90، 18 میلیارددلار ارزش تولیدات محصولات پتروشیمی بوده است، گفت: ارزش این محصولات در سال 96 به 25 میلیارد دلار رسیده است و در سال 1400 به 36 میلیارد دلار می‌رسد.
وزیر نفت تصریح کرد: با توجه به افزایش تولید اتان از سال 98 تا 1403 نسبت به مصرف آن، باید برنامه‌ریزی برای صادرات انجام دهیم و در سال‌های آینده واحدهای اتان کراکر وارد مدار می‌شوند و اتیلن تولید می‌کنند که می‌تواند در داخل مصرف شود.
زنگنه با اشاره به پالایشگاه ستاره خلیج فارس به عنوان صنایع پایین دستی پارس جنوبی اظهار کرد: تولید بنزین در سال 91، 52 میلیون لیتر بنزین بوده که امسال به 101 میلیون لیتر رسیده است و براحتی به 105 میلیون لیتر هم می‌رسد که این نشان از 2 برابر شدن تولید بنزین در کشور دارد.
وی با بیان اینکه در سال 91، بنزین یورو در کشور تولید نمی‌شد، اما در امسال 76 میلیون لیتر تولید بنزین یورو داریم، ادامه داد: تولید نفت‌گاز در کشور نیز 12 درصد افزایش یافته است طوریکه از 94 میلیون لیتر در سال 91 به 105 میلیون لیتر در سال 97 رسیده است و تولید نفت گاز با کیفیت یورو از 6 میلیون لیتر در سال 91 به 44 میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.
وزیر نفت گفت: آنچه که در صنعت انجام شده نماد تحقق اقتصاد مقاومتی است که بخش مهم این تحولات در دوران تحریم‌ها انجام شده است و ما حداکثر استفاده را برای حل مشکلات بویژه در بخش محیط زیست صنعت نیز در دوران برجام داشتیم و در این دوران فرصتی برای نفس کشیدن و انجام کارهای بزرگ به دست آوردیم.

*پایانه صادراتی جاسک تا پایان سال 99 فعال می شود
زنگنه به ساخت پایانه صادراتی جاسک اشاره کرد و گفت: امیدواریم تا پایان سال 99 این پایانه صادراتی فعال شود و برای نخستین بار نفت ایران از طریق مکران صادر خواهد شد.
وی ادامه داد: براساس برنامه تلاش می شود که تا پایان دولت دوازدهم همه مشعل‌های اصلی خاموش و از سوختن گازهای همراه نفت جلوگیری شود.
وزیر نفت به رشد 5 برابری افزایش تولید از میدان‌های مشترک در منطقه غرب کارون اشاره و تصریح کرد: تولید از این میدان ها از 70 هزار بشکه در سال 92 به 355 هزار بشکه در سال 97 خواهد رسید.
زنگنه افزود: امروزه نفت در خط مقدم جنگ با دشمن در تحریم‌هاست و نمی شود ما ارقام و اعداد و روش ها و برنامه هایمان را افشا کنیم و این باعث فشار به من و همکاران است و چاره‌ای نداریم جز اینکه تحمل کنیم و این را پیش ببریم و کارهایمان را در بخش‌های مختلف بدون سر و صدا دنبال می‌کنیم.
وزیر نفت با تشکر از همه کارکنان و تلاشگران صنعت نفت و مردم این منطقه ادامه داد: صنعت نفت به تعهدهای خود در حوزه مسئولیت اجتماعی منطقه عمل کرده و بیش از یکهزار میلیارد تومان در این زمینه فعالیت داشته است که نمونه ساده‌ای از آن برگزاری کلاس‌های کنکور برای فرزندان مردم این منطقه بوده است.
6043/3219
انتهای پیام