شناسهٔ خبر: 31812704 - سرویس سیاسی
منبع: ایرنا | لینک خبر

المعلم: مردم قانون اساسی و حاکمیت سوریه را تعیین می کنند

دمشق - ایرنا - وزیر خارجه سوریه تاکید کرد که مردم این کشور قانون اساسی و آنچه که مربوط به حاکمیت سوریه است، بدون دخالت خارجی ها تعیین می کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش یکشنبه شب ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، «ولید المعلم» در دیدار «گیر پیترسون» نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه افزود: سوریه آماده همکاری با نماینده سازمان ملل برای موفقیت در روند از سرگیری گفت و گوهای سوری - سوری برای دستیابی به راه حل سیاسی به نفع ملت سوریه، حفاظت از حاکمیت این کشور و استقلال و وحدت سرزمینی آن و نابودی کامل تروریست و پایان دادن به حضور غیرقانونی نیروهای خارجی در خاک این کشور است.
وی تاکید کرد که عملیات سیاسی باید تحت اشراف رهبران سوری و مردم آن صورت گیرد و تنها مردم سوریه حق تعیین آینده کشورشان را دارند و قانون اساسی و هر آنچه به حاکمیت سوریه مربوط می شود، از سوی مردم سوریه و بدون دخالت خارجی ها و مطابق قوانین بین المللی و میثاق سازمان ملل و قطعنامه های شورای امنیت درباره سوریه تعیین خواهد شد.
نماینده سازمان ملل متحد نیز با بیان اینکه که دیدار مجدد وی از دمشق برای مشورت با دولت سوریه درباره پیشبرد روند راه حل سیاسی است، افزود: در این مسیر از هیچ تلاشی برای تحقق راه حل سیاسی مطابق با اصول نگاشته شده در میثاق سازمان ملل و قطعنامه های شورای امنیت درباره سوریه فروگذاری نخواهد کرد.
وی همچنین تاکید کرد که برای پیشرفت روند راه حل سیاسی این عملیات باید از سوی سوری ها پیش برود و سازمان ملل نیز به حاکمیت و وحدت سوریه و استقلال آن پایبند است.
دور آخر مذاکرات سوری - سوری در روزهای ۱۱ و ۱۲ سپتامبر (20 و 21 شهریور ماه) 2018 در شهر ژنو سوئیس برگزار شد.
تمرکز اصلی این دور از مذاکرات درباره تدوین قانون اساسی بود.
مذاکرات ژنو برای تدوین قانون اساسی سوریه روند کُندی داشته و در دو سال پیشرفت چندانی نداشته است.
در دو سال اخیر نشست ‌هایی بین طرف‌های درگیر در جنگ داخلی سوریه در ژنو برگزار شده است که بدون نتیجه بودند.
جنگ داخلی سوریه از سال ۲۰۱۱ تاکنون صدها هزار کشته برجای گذاشته است. در این مدت میلیون ها نفر در داخل و خارج این کشور آواره شده‌اند.
شبد**خاورم**9366*1436*1379